Ettermontering av hovedlys m/grøftelys på Golf IV comfortline

Anbefalte innlegg

En kompis av meg har en 98' Golf IV Comfort Line.

Den har ikke grøftelys i hovedlys orginalt men har kjøpt inn angeleyes med grøftelys inkludert.

Har fått kjøpt lysbryter med mulighet for grøftelys, altså med to "hakk" til å dra ut.

Spørsmålet er da, hva må kobles for å få dette til å fungere?

Etter hva jeg ser på den bilen, iforhold til min egen (highline) som har dette orginalt, så har ikke denne bilen relè for grøftelys, og i tillegg en kabel mindre ut fra lysbrytern i forhold til min.

Titta litt i koblingsskjemaet for grøftelysa i Haynes boka også,

og der bekreftes nettop det at der det "mangler" en ledning bak brytern(tilkobling nr 8), er til tåkelys foran. Logisk nok.

Men noe annet stussa jeg over på tegninga. Her står det nemlig tegnet opp at kabelen(e) fra grøftelysa går direkte til grøftelys-relèet, noe denne bilen ikke har utifra hva jeg kan se.

Men foran ved lysa, går det allikevel fullt opp med kabler ut fra pluggen bakpå lysa.

Noen som veit hvor den kabelen som evt er til grøftelys ender opp?

Og hvor må jeg egentlig koble meg til hen?

En liten oppsummering.

Koblingsskjema sier:

Tåkelys ----kabel---> Relè ----kabel---> Bryter

På bilen finner jeg:

Tåkelys ----kabel---->? Ikke noe relè og ingen kabel for tåkelys ut fra bryter.

Noen som kan hjelpe?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette lurer jeg også på da jeg skal i gang med akkurat det samme på golfen min.

Hadde vært topp om noen her inne visste hva vi må gjøre for å få dette til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

bump .... ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant dere noe svar på dette ? :)

Jeg skal gjøre det samme på min A3, rett over ferien..

Trenger litt tips..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kompis av meg har en 98' Golf IV Comfort Line.

Den har ikke grøftelys i hovedlys orginalt men har kjøpt inn angeleyes med grøftelys inkludert.

Har fått kjøpt lysbryter med mulighet for grøftelys, altså med to "hakk" til å dra ut.

Spørsmålet er da, hva må kobles for å få dette til å fungere?

Etter hva jeg ser på den bilen, iforhold til min egen (highline) som har dette orginalt, så har ikke denne bilen relè for grøftelys, og i tillegg en kabel mindre ut fra lysbrytern i forhold til min.

Titta litt i koblingsskjemaet for grøftelysa i Haynes boka også,

og der bekreftes nettop det at der det "mangler" en ledning bak brytern(tilkobling nr 8), er til tåkelys foran. Logisk nok.

Men noe annet stussa jeg over på tegninga. Her står det nemlig tegnet opp at kabelen(e) fra grøftelysa går direkte til grøftelys-relèet, noe denne bilen ikke har utifra hva jeg kan se.

Men foran ved lysa, går det allikevel fullt opp med kabler ut fra pluggen bakpå lysa.

Noen som veit hvor den kabelen som evt er til grøftelys ender opp?

Og hvor må jeg egentlig koble meg til hen?

En liten oppsummering.

Koblingsskjema sier:

Tåkelys ----kabel---> Relè ----kabel---> Bryter

På bilen finner jeg:

Tåkelys ----kabel---->? Ikke noe relè og ingen kabel for tåkelys ut fra bryter.

Noen som kan hjelpe?

Fikk du ordnet dette?

Om ikke så har jeg komplett kabelsett liggende med monteringsanvisning for bruk til oppgradering av lyktene for også å få tåkelys.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

når man koble opp f.eks Hella sine tåkelykter så følger det vel med ett relè i kabelpakken. (Er vel ett relè den lille blå boksen med en sikring i?)

Skal selv gjøre dette på min bil nå. Jeg har for øyeblikket en bryter inni bilen hvor alle 3 ledningene går inn i. Men hvilke av disse 3 skal inn i den nye org. brytern egentlig?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.