#1 Skrevet Mars 4, 2007 Skal bytte kam på toppen på en 1,6 golf 1 topp og da er det vel sånn at hvis du setter inn ny kam på gamle løftere(shims) så blir den fort slitt.. Vet hvordan jeg går frem angående måling av klaring, men er det ikke her at det trengs en spesiell tang for å skifte shims-brikkene? Er det mulig å måle klaring og så ta av kammen og sette inn respektive shims på de riktige steder og sette på kam igjen, eller blir dette ikke nøyaktig nok? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 4, 2007 På jobben har vi ei spesiell tang for å ta av shimsa ja. Konstruert slik at kjeften på tanga går rundt kammen om du skjønner. Slipper da å ta av kamakselen for å shimse. Har også en slags spak som legges an mot kamakselen og trykker ventilløfterne nedover slik at shimsen kan taes ut. I tilleg inneholder settet shims i mange forskjellige tykkelser. Kanskje du kan få lånt deg et slikr sett eller kjenner noen som har etc.. Greit å ha noen shims å velge i. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 5, 2007 Har delenummer på shims hos vag.. Så det jeg tenkte keg skulle gjøre var å måle på alle ventiler og ta av kammen og så kjøpe riktige shims og da til slutt sette på kammen igjen.. Litt ekstra jobb, men ikke så mye jobb heller.. Eneste som jeg ikke stoler helt på er vel at når du skruer av og på kammen, så kan det vel endre seg litt.. Og her sankker vi om litt... Men det er vel bedre å ha litt for mye klaring enn for lite.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 5, 2007 Går fint det å måle klaringer for så å ta av kam og montere shims. Er jo tungvindt da. Får jo kjøpt slik verktøy da. Blir jo litt verre å finne riktig shims hvis det blir så trangt at bladsøkeren ikke går inn da. må montere tynnere shims for å få målt da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...