#1 Skrevet Mars 4, 2007 Helt grei maskin 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 4, 2007 HVIS det er Bugatti sin W16 motor som blir frest ut der så må det være en av verdens råeste motorer på mange måter. Bare å ta av seg hatten for de som har konstruert den hinsides motoren der 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 4, 2007 Dette er nok bare en demo kjøring for å vise mulighetene i 5-akse fresen. Ser kult ut men lite nyttig Stort sett alle blokker blir støpt for deretter å maskineres...er ikke mulig å frese kjøle/olje kanaler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 5, 2007 Dette er nok bare en demo kjøring for å vise mulighetene i 5-akse fresen.Ser kult ut men lite nyttig Stort sett alle blokker blir støpt for deretter å maskineres...er ikke mulig å frese kjøle/olje kanaler. Enig, så i hvertfall ikke akkurat race-ready ut den blokka da filmen var ferdig... For moro skyld, hva kan en sånn maskin koste, John-Arne? Du har vel greie på den slags... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 5, 2007 Dette er nok bare en demo kjøring for å vise mulighetene i 5-akse fresen.Ser kult ut men lite nyttig Stort sett alle blokker blir støpt for deretter å maskineres...er ikke mulig å frese kjøle/olje kanaler. Er enig i at dette sansynlig vis er demo og at stort sett alle blokker blir støpt, men det er da ikke noe problem å frese kjølekanaler hvis du ikke trenger å ha sylinderen hengende fast i selve topp flaten, sånn som det er på de aller fleste 2-takts påhengsmotorer? De fleste oljekanaler er jo borret ut etter støp, så det hadde vel blitt det samme forholdet på en cnc maskinert blokk? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 5, 2007 W16? Er ikke det 16sylinder da, eller? Ser bare 12 jeg... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 5, 2007 W16? Er ikke det 16sylinder da, eller? Ser bare 12 jeg... stusset på det jeg også, men de 4 siste hulla kom helt på slutten 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 5, 2007 For moro skyld, hva kan en sånn maskin koste, John-Arne? Du har vel greie på den slags... Den maskinen der ligger på 12-15 mill....så løp&kjøp! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 5, 2007 Er enig i at dette sansynlig vis er demo og at stort sett alle blokker blir støpt,men det er da ikke noe problem å frese kjølekanaler hvis du ikke trenger å ha sylinderen hengende fast i selve topp flaten, sånn som det er på de aller fleste 2-takts påhengsmotorer? De fleste oljekanaler er jo borret ut etter støp, så det hadde vel blitt det samme forholdet på en cnc maskinert blokk? Oljekanaler er som regel borret noe men med dagens støpeteknologi så bruker man dette for alt det er verdt. Se bare på Porsche og BMW sine Alusil blokker som er støpt i flere omganger med en vannvittig alu legering som sliteflater i sylinderløpet. Krever heller ikke mye maskinering tilslutt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 5, 2007 Oljekanaler er som regel borret noe men med dagens støpeteknologi så bruker man dette for alt det er verdt. Se bare på Porsche og BMW sine Alusil blokker som er støpt i flere omganger med en vannvittig alu legering som sliteflater i sylinderløpet. Krever heller ikke mye maskinering tilslutt. Hvordan støper de i flere omganger egentlig? Jeg trodde de måtte støpe alt i en omgang for å få en "homogen" masse? Skal vel innrømme at jeg ikke er oppdatert på det seneste innen støpe teknologi;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 5, 2007 Hvordan støper de i flere omganger egentlig? Jeg trodde de måtte støpe alt i en omgang for å få en "homogen" masse? Skal vel innrømme at jeg ikke er oppdatert på det seneste innen støpe teknologi;) Man støper først innerdelen (sylindere)i feks alusil17 og deretter ytterdelen med en litt mykere legering (alMnSi4). Begge legeringene kan støpes med lavt trykk og binder seg lett så de blir en homogen enhet. Det er flere teknikker på hvordan man lager formene og 3D printer er mye brukt på småserie motorer. Jeg hadde en fin oversikt med bilder fra BMW men finner den desverre ikke igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 5, 2007 Oljekanaler er som regel borret noe men med dagens støpeteknologi så bruker man dette for alt det er verdt. Se bare på Porsche og BMW sine Alusil blokker som er støpt i flere omganger med en vannvittig alu legering som sliteflater i sylinderløpet. Krever heller ikke mye maskinering tilslutt. Mercedes og Audi har også alusil, Audi var jo kjempeflinke med det når dem lagde de tidlige v8'erne med bare "litt" oljeforbruk.... Mercury har alusil i noen små påhengsmotorer fra midten eller seint 90-tallet, dvs dem kaller det mercasil... 12-15 mill ja, bra det ikke var dyrere, for jeg ønsker meg en sånn en hjemme... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...