#1 Skrevet Mars 5, 2007 Her er en tråd som sikkert mange kan svare på. Saken er den at jeg skal ha min Passat godkjent ombygd fra 2.0 til vr6. Biltilsynet vil ha papirer på at karosseriene er like uavhengig av motor. Dette har jeg igrunn fått muntlig bekreftet flere steder, blant annet fra min kontakt i møller. Biltilsynet vil ha papirer fra produsent og jeg har prøvd i over 6 mnd ++ å finne ut av dette på noen måte, men nå gir jeg igrunn opp i å prøve å få tak i noen hos VW som kan hjelpe. Skal i nye samtaler med biltilsynet innen kort tid og skal prøve å godsnakke litt med de og forklare problemene. Så her kommer spørsmålet. Er det noen her som vet om det er forskjeller/forsterkninger i karosseriene til vw med mindre motorer kontra store motorer? Erfaringer? Jeg har gått over min tidligere 2e modell og vr6 donorbil og jeg har ikke funnet én forskjell i råkarosseriet. Hvordan er det med andre modeller? Golf2, Golf3, Corrado, Caravelle, hvilken modell som helst. Er disse bygget med forskjeller? Forskjell mellom syncro og fwd trenger dere ikke nevne... Lager VW råkarosseriene sterkere til modellene med kraftigere motorer? Jeg tviler... Kan også legge til at jeg har lett i ETKA om det kan/kunne leveres forskjellige rammevanger, frontplater, torpedovegg, dempertårn osv til den aktuelle modellen. Negativt på alle. Må prøve å få overtalt biltilsynet uten papirer. Per Lindgren, dette må da være en nøtt for deg vel? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 5, 2007 Ingen som har noe å si? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 5, 2007 Ingen som har noe å si? typsik biltilsynet det der... veit du hva jeg fikk høre på min kontroll idag? står i papirene (det gamle kjente) at golf 1 kan bygges om til 16v.. jeg har cabrio... og det var ikke en golf 1 (ifølge biltullsynet karen) da nærmet alt seg svart for meg, heldigvis løste det seg etter litt nøsting, men ente med at vekta på bilen min hindret nytt vognkort.. så jeg må jobbe litt til med saken min 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 5, 2007 typsik biltilsynet det der... veit du hva jeg fikk høre på min kontroll idag? står i papirene (det gamle kjente) at golf 1 kan bygges om til 16v.. jeg har cabrio... og det var ikke en golf 1 (ifølge biltullsynet karen) da nærmet alt seg svart for meg, heldigvis løste det seg etter litt nøsting, men ente med at vekta på bilen min hindret nytt vognkort.. så jeg må jobbe litt til med saken min Takk for svar, men at folkene på biltilsynet er fikantet visste vi allerede Hjelper meg ikke mye. Ingen som har så mye som litt synsing engang? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 5, 2007 Da jeg var på ommvisning på Audi fabrikken i 2001 sa de at en stor del av forskjellen mellom A4, S4 og RS4 B5 var hvor mange sveise, lodde og lime punkter som var på hvert karosseri. Jo flere punkter jo stivere og sterkere karosseri. Jeg tror ikke det er store synlige forskjeller på disse karosseriene (bortsett fra skjermene på RS4;) ) Jeg vet ikke om det kan være noe som dette på din bil? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 5, 2007 snakker du med rett mann i møller da?? eg sendte mail til tom sagerud ( tom.sagerud@moller.no ) og forklarte at eg skulle bygga om fra 1.6 til 2l 16v. fekk papirer fra dei at karroseriet var det samme som 1.6 og 16v. det som ofte er feilen er at BT vil ha beskjed FØR man begynner å bygge om og dei vil ha ein søknad med info ang bygging/endringer. heldigvis fekk eg godkjennings papirer på min søknad ang min ombygging og endringer:):) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 5, 2007 Så vidt meg bekjent er det ingen karosseri forskjeller på feks Golf 3 - 1,8 monopoint GL kontra feks Golf 3 VR6. Ikke på ener eller toer heller. Ei heller de forskjellige passelatene. 2.0, G60, VR6 osv osv.... Forskjellen er understell og bremser. Dette kan jeg si med nesten 110% sikkerhet. Om ikke noe har gått meg regelrett HUS FORBI =) Iallefall min erfaring etter å ha tukla med overnevnte biltyper. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 5, 2007 snakker du med rett mann i møller da??eg sendte mail til tom sagerud ( tom.sagerud@moller.no ) og forklarte at eg skulle bygga om fra 1.6 til 2l 16v. fekk papirer fra dei at karroseriet var det samme som 1.6 og 16v. det som ofte er feilen er at BT vil ha beskjed FØR man begynner å bygge om og dei vil ha ein søknad med info ang bygging/endringer. heldigvis fekk eg godkjennings papirer på min søknad ang min ombygging og endringer:):) Har snakket med Tom Sagerud opptil flere ganger. De har ingen slike papirer på min modell. De har endel papirer på Golf2 visstnok men ingenting på til Vr6 i det hele tatt. Har også snakket med mange andre innen møller. Som sagt. Har vært på leit i over 6mnd nå. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 5, 2007 Har holdt på en del med dette selv til min 90. Da var det det samme, med dokumentasjon på råkaross. BT sa da at det holdt med papirer på at f.eks råkarosseri hadde samme delenr., men det var jo selvfølgelig utgått... Er det det på din også? Hvis det er det ville jeg hørt med de og vist til delenr. på vanger, kanaler, gulv osv. Om du ikke har gjort det, hør med Tom Sagerud som nevnt over her. Fikk mye derfra jeg: rock : Det går jo ann å spørre om de kan ta enn inspeksjon av bilene, (hvis du har donorbil stående)?? Det tar jo passe lang tid, noe som burde passe dem bra: dum : Har hatt både 2E og VR6 selv, kan umulig være noe forskjell i råkarossen på disse bilene, men er ikke bare bare med BT: gråter : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 5, 2007 Så vidt meg bekjent er det ingen karosseri forskjeller på feks Golf 3 - 1,8 monopoint GL kontra feks Golf 3 VR6. Ikke på ener eller toer heller. Ei heller de forskjellige passelatene. 2.0, G60, VR6 osv osv.... Forskjellen er understell og bremser. Dette kan jeg si med nesten 110% sikkerhet. Om ikke noe har gått meg regelrett HUS FORBI =) Iallefall min erfaring etter å ha tukla med overnevnte biltyper. Takk! Var disse svarene jeg håpet på. Jeg mener også helt sikkert at det ikke er noen forskjell. Jeg har i allefall ikke funnet noe på mine modeller. Har jo også fått dette muntlig bekreftet av møller, men det er ingen som har papirer som kan bevise dette. Og det er jo nettopp det biltilsynet ønsker...Men som sagt skal jeg ta en tur til folkene på tilsynet og godsnakke litt og forklare situasjonen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 5, 2007 Har holdt på en del med dette selv til min 90. Da var det det samme, med dokumentasjon på råkaross. BT sa da at det holdt med papirer på at f.eks råkarosseri hadde samme delenr., men det var jo selvfølgelig utgått... Er det det på din også? Hvis det er det ville jeg hørt med de og vist til delenr. på vanger, kanaler, gulv osv. Om du ikke har gjort det, hør med Tom Sagerud som nevnt over her. Fikk mye derfra jeg: rock : Det går jo ann å spørre om de kan ta enn inspeksjon av bilene, (hvis du har donorbil stående)?? Det tar jo passe lang tid, noe som burde passe dem bra: dum : Har hatt både 2E og VR6 selv, kan umulig være noe forskjell i råkarossen på disse bilene, men er ikke bare bare med BT: gråter : Som skrevet over har jeg sjekket opp delenumre på dempertårn, frontplate, rammevanger og torpedovegg. Finnes kun ett delenummer. Donorbilen min er dessverre spiker så den kan ikke inspiseres men jeg gikk over den før den ble vraket og sammenlignet med prosjektbilen. Ikke noe syndlig forskjell. Tom Sagerud har jeg også hatt mye kontakt med men han kan dessverre ikke hjelpe. Han har spurt de kontaktene han hadde men dessverre kunne hverken han eller andre oppdrive noe informasjon. Men hele pointet med topicen var om det var noen som visste om det er forskjeller på andre vw modeller. Noen som vet? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 5, 2007 Ser ingen grunn til at VW skal lage forskjellige karroserier med tanke på at det er større motorer i de forskjellige modellerne, det skaper jo bare større utgifter for dem. Og ingen industrier er interessert i det vel? Hjalp vel ikke mye, men det bør ikke være store jobben for Tom Sagerud å lage et slik dokument:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 5, 2007 Ser ingen grunn til at VW skal lage forskjellige karroserier med tanke på at det er større motorer i de forskjellige modellerne, det skaper jo bare større utgifter for dem. Og ingen industrier er interessert i det vel? Hjalp vel ikke mye, men det bør ikke være store jobben for Tom Sagerud å lage et slik dokument:) Tja, tviler i grunn på at han vil ta på seg en slik jobb med å produsere et dokument uten noe bakgrunnsinformasjon om emnet. Det hadde nok hjulpet men jeg har mine tvil om at det lar seg gjøre. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...