#1 Skrevet Mars 5, 2007 Er det en guide her et eller annet sted om detta? Aldri gjort det før, bestilte delene fra NBS i stad blir litt jobbing på meg til helga 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 5, 2007 Om det finnes en guide her aner jeg ikke.. Men gjorde dette på min b5 for et par uker siden. Null problem, trenger ingen guide for å gjøre dette.. Bare å skru av calippern så er det bare å erstatte den nye skiva! Lykke til! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 5, 2007 Du trenger en 7mm umbrako nøkkel. Dette er ikke i de vanlige umbrakosettene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 5, 2007 Det ekke mer stress med skiva nei men 7 mmærn er å få kjøpt på feks biltema eller mokonomen? med bremseklossene, trenger ikke noe ekstra verktøy der? åssen får man de av? litt nervøse for at jeg skal drite meg ut på noe der. hvis jeg husker riktig må jeg få ut all olje av ledninger og legge noe imellom mens jeg bytter så de ikke klemmer seg isammen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 5, 2007 Skru av hjulet, løsne de to 7mm umbracoene som holder calipperen, bende løs calipperen, fjerne de gamle klossene, skru ut de to 19 mm som holder calipperholderen, ta vekk denne, gjøre ren flatene på calipperholderen klossene ligger an mot ( altså i hver ende av klossen ), banke løs den gamle bremseskiva, pusse ren navet for grus, sette på den nye skiva ( evt. fester du denne med en hjulbolt du har tredd ei stor mutter innpå så lenge ), monter calipperholderen igjen, press inn stempelet i calipperen med dertil egnet tang. ( vannpumpetang type stor ) ved jevnt press glir stemplene langsomt inn igjen, smør kobberfett/bremsepasta på baksiden og endene av de nye bremseklossene ( for å unngå bremseskrik ), monter de nye klossene, skru på calipperen igjen. Husk å pumpe forsiktig på bremsepedalen FØR du kjører en tur slik at klossene legger seg an mot skivene igjen. Pump til du kjenner pedalen gjøre motstand. Hvis ikke går pedalen rett i bunn første gang du skal bremse. Stemplene i calipperen beveger seg ikke så lenge du ikke presser på de eller trår på bremsepedalen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 5, 2007 Det ekke mer stress med skiva nei men 7 mmærn er å få kjøpt på feks biltema eller mokonomen?med bremseklossene, trenger ikke noe ekstra verktøy der? åssen får man de av? litt nervøse for at jeg skal drite meg ut på noe der. hvis jeg husker riktig må jeg få ut all olje av ledninger og legge noe imellom mens jeg bytter så de ikke klemmer seg isammen?[/QUO Trenger ikke 7mm umbrako viss du skal av med calippern!! da er det bare å skru av den å ta ut klossene å presse inn stemplene å sett inn de nye klossene... går uten problemer:) er ikke noe å drite seg ut på dær... Hvordan få av calipperen som er festet med 7mm umbraco om han ikke løsner den? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 6, 2007 Tusen takk skriver jeg ut innlegget fra martinsen og går ut i garasjen hehe.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 12, 2007 Da er skivene bytta, men sto over klossene,de var like store som de nye ;P fant også ut hvorfor det lyste, en ledning var dotti av.. må få kjøpt ny. Men calippærn satt ikke i noe umbracoskruer 2 stk så brukte skrællæ fy di satt gøtt var forresten sykt enkelt etter man først fikk løs skruene 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 12, 2007 Har man ABS er det lurt å sette en slangetang på bremseslangen og åpne lufteskruen når man skal presse tilbake stemplet slik at gammel bremsevæske kommer ut.. Da slipper man at uren bremsevæske går tilbake i systemet og påfører skader på ABS annlegget. Sier ikke at det skjer, men det kan skje. Dessuten er det bedre å bruke egnet bremseverktøy til å dra stempla bakover med. Dette fås blant annet på Biltema og fungerer supert. Ihvertfall mye bedre enn med tang. Dessuten er sjangsen for skader på calipper enda mer minimalisert. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 12, 2007 Da er skivene bytta, men sto over klossene,de var like store som de nye ;Pfant også ut hvorfor det lyste, en ledning var dotti av.. må få kjøpt ny. Men calippærn satt ikke i noe umbracoskruer 2 stk så brukte skrællæ fy di satt gøtt var forresten sykt enkelt etter man først fikk løs skruene Da regner jeg med at du plukket av calipperen MED holder som 1 bit. Da stemmer beskrivelsen din med 2 17mm ( tror jeg det er ) bolter som sitter GODT! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 12, 2007 Da regner jeg med at du plukket av calipperen MED holder som 1 bit. Da stemmer beskrivelsen din med 2 17mm ( tror jeg det er ) bolter som sitter GODT! Stemmer nok også med at det ikke er umbrako på selve kalipperen, siden det er 1,6. Da er den festet med to 13 mm skruer i kalipperholderen, samme systemet som 1,8t har bak. Disse kan sitte uforholdsmessig godt de og, siden de er satt inn med lock-tite. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 12, 2007 Stemmer nok også med at det ikke er umbrako på selve kalipperen, siden det er 1,6. Da er den festet med to 13 mm skruer i kalipperholderen, samme systemet som 1,8t har bak. Disse kan sitte uforholdsmessig godt de og, siden de er satt inn med lock-tite. Ja stemmer det!! My bad. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 13, 2007 Så ikke at noen nevnte noe om avfetting av skivene... Dette er greit å gjøre hvis man vil ha bremseeffekt etterpå 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...