Motorproblemer - 94 Vento 1.8

Anbefalte innlegg

Min mors bil har store problemer for tiden. Den fusker og jukker maksimalt, det virker rett og slett som om den ikke får nok drivstoff når man prøver å aksellerere, da er det store rykk under panseret. Når man først får den opp i fart og da er myk på pedalen så fungerer det forholdsvis greit. Men det er det å få den opp i fart som er problemet.

 

Som sagt, jeg har en følelse av at det er et drivstoff-problem. Den begynte smått å rykke og fuske, så jeg hadde en runde under panseret for å se etter feil. Den såkalte forgasser-membranen var ganske ødelagt (bilen har Monopoint injection med dyse i et spjeldhus), så en ny ble installert. Etter dette gikk bilen fint i 2 dager, før problemet dukket opp igjen, enda værre.

 

Kan noen gi meg tips om hvor jeg skal begynne å feilsøke? Lambda-sonden skal byttes snarest, men utenom det vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Kan det være tett bensinfilter? En dårlig føler på motoren (bankesensor f.eks)? Alle innspill mottas med takk!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bensinfilteret kan vel være trangt dersom du sliter på WOT (WideOpenThrottle), mens motoren går helt fint på delvis pedal.

Bensinfilteret kan være greit å skifte uansett, koster ikke så mye - og sparer deg for skifte av pumpa (som da vil gå varm).

 

Siden du har skiftet pakning, kan noen rester av den gamle pakningen ha kommet inn i systemet ?

 

Hvorfor skifte O2/Lambda sensor? Vet du at den er gåen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bensinfilteret bør nok byttes, det er så vidt meg bekjent aldri byttet tidligere. Bilen har gått 130.000, og dette skulle selvfølgelig vært byttet for lenge siden.

 

Det kom ingen biter av den gamle pakningen inn i innsuget, det passet jeg nøye på.

 

Lambdasonden er en slitedel, og når bilen nå har gått 130.000 så skader det ikke å bytte den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det mulig å gjøre noen målinger på denne bilen via OBD? (VagCom e.l.) '94 skal vel ha OBD I støtte ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det skal være mulig, den har diagnoseplugg på dashen, men den nærmeste VagCom jeg vet om er 9 mil unna. Jeg får vel ta den en tur til VAG-verkstedet og be om en diagnose, hvis det ikke hjelper å bytte bensinfilter og lambdasonde

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skulle ikke du til Bergen om en mnd? Kan du ikke ta den bilen istedet, så skal jeg ta med diagnoseutstyr? Spør mor pent om du kan ralle litt :D

 

Post hvordan det går etter filter/lambda skifte, kjekt å høre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må nok få fikset bilen innen den tid, men takk for tilbudet. Selvfølgelig skal jeg holde folket oppdatert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv med en coil fra en lik bil og se om den blir bedre... Hørtes akkurat ut som en bil jeg har... Tenning er nesten minst like viktig som drivstoff! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Håkon Olerud

Prøv med en coil fra en lik bil og se om den blir bedre... Hørtes akkurat ut som en bil jeg har... Tenning er nesten minst like viktig som drivstoff! ;)

 

Jeg tviler egentlig på at dette er tenningsrelatert, det virker som det er et bensinproblem. Jeg skal bytte bensinfilter nå straks, så får jeg se hva som skjer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er bilen fikset, og dette er skikkelig skikkelig skikkelig flaut, FLAUT, FLAUT : dum :: bh :: brick :

 

For noen uker siden byttet jeg altså gummimembranen under spjeldhuset. Alt var fint og flott, men her ligger også tabben. Pga jeg sto ute i regnværet og gjorde denne jobben så ble det litt hastverksarbeid. Da skjedde det at det var en elektrisk plugg som jeg ikke fikk dyttet 100% på plass. Etter dette så har den jobbet seg løs, til det punktet at den har ligget og vippet, og dermed "kommet og gått" slik at motoren har oppført seg som en tulling.

 

Jeg går i en krok og skammer meg nå... : gråter :

bilde(2).jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se det positive i det...nå har du i hvert fall fått skiftet forgassermembranen og bensinfilteret... :D

 

Og kjenner jeg det rett bytter du plugger, fordelerlokk og rotot også...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er bankesensoren det(?). Da hadde du jo rett i første post :D

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når du starter bilen etter den har stått en dag. Er den litt vrien å starte, men også vrien å holde turtallet på? Må du starte den flere ganger før du "kommer i gang"? Når den fusker, kommer det sort røyk ut av potta? Ruse bilen skikkelig ett par ganger og se etter sort røyk? Føles det som det er 50hk i bilen når du kjører?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

BIlen er helt fin igjen nå, Andreas.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.