Tilltrekksmoment kambukker golf 2 1.8 RP - Regreim sprøsmål denne gangen

Anbefalte innlegg

Lurer på om noen har peiling på momentet til disse? og hvor viktig det er?

 

har en momentnøkkel den starter på 40nm på det minste

 

 

any tips?

 

samt tiltrekkningsmomentet til toppen .. er det 40+60+90g+90g ?

 

 

 

Dan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer på om noen har peiling på momentet til disse? og hvor viktig det er?

 

har en momentnøkkel den starter på 40nm på det minste

 

 

any tips?

 

samt tiltrekkningsmomentet til toppen .. er det 40+60+90g+90g ?

 

 

 

Dan

Håper noen har tallene for denne bilen, jeg har kun generelle tips:

Moment på lagerbukker (kam, råde, bære) er viktigere enn de fleste av oss tror. All motorreparasjon bør ta sikte på at motoren skal utsettes for oppvarming/avkjøling og masse vibrasjoner over år og etter flere hundre tusen km. Det er stusselig hvis du strammer kambukker for løst i dag, selger bilen om et år og neste eier får havari på det du har skrudd på......

Ikke for løst til at det løsner over tid.

Ikke for hardt slik at boltene ryker eller lagerbukkene stukes ved tiltrekking, eller ryker pga belastning over tid (vibrasjon, varmeforskjeller, etc), eller svekkes slik at de ryker neste gang noen skal reparere..........

Som regel skal gjenger og annleggsflater smøres godt inn med motorolje for at momentet skal bli riktig. Tørre gjenger eller boltkrager medfører større friksjon slik at deler av momentet du tror du har lagt i boltstrekk kun er friksjon. Resultatet er for lite boltstrekk/for dårlig tiltrukket. Dette er særlig merkbart på toppbolter hvor det kreves særdeles mye krefter for å trekke til de siste 90 eller 180 gradene dersom de ikke er smurt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

40nm - 60nm - 180grader ifølge autohidden

 

Jan Brede

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

40nm - 60nm - 180grader ifølge autohidden

 

Jan Brede

 

Jan B snakker her om toppboltene.

 

Til kamlageroverfall ligger det på 20-30NM på mange biler. Sitter med Bentley-manual på 200 TQ her og der er det 20NM. Kjøp deg en mindre momentnøkkel også, eller bruk fiskevekt (regn ut kraft x arm) på fastnøkkelen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

20 Nm skal de ha (Camshaft carrier/cap)

 

40+60+180 grader på M6-7? i alu toppen kunne jo blitt morsomt. ;)

 

Jeg har en Bacho momentnøkkel som tar 10-100Nm, også en billig greie opp til 230Nm. Stoler rett og slett ikke på den billige når det er snakk om små tiltrekningsmomenter. Kanskje du kunne lånt deg en?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

20 Nm skal de ha (Camshaft carrier/cap)

 

40+60+180 grader på M6-7? i alu toppen kunne jo blitt morsomt. ;)

 

Jeg har en Bacho momentnøkkel som tar 10-100Nm, også en billig greie opp til 230Nm. Stoler rett og slett ikke på den billige når det er snakk om små tiltrekningsmomenter. Kanskje du kunne lånt deg en?

 

20 nm ja.. faen og.. min går fra 40 til 400 .. kosta vel rundt 600med rabatt den jeg har så ! gull er den.. men går jo ikke lavere så! får høre litt rundt om det er noen som har momentnøkkel som går lavere! kurrant og få de riktig og

 

ang topplokksboltene er de jo M10x etteller anna da.. så er jo relativt grove.

 

må vel nesten legge inn igjen autohidden da.. :)

 

 

edit: etka'n sier M11x1 som topplokksbolter

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

40-60-90grader-90grader er riktig for strekkboltene til toppen. fikk ikke med meg at du spurte etter det og, var Sjaastad som distraherte meg. (trala lala..) ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oi.. leser tydeligvis ikke spes godt hva du skriver... jeg oppga hidden for topplokksbolter ja, kambukker skal være 20nm

 

Jan Brede

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ang gjenbruk av topplokksbolter

 

 

i følge autohidden så står det at det ikke er nødvendig å bytte ut?

 

er dette tilfelle? har bestilt nye, men de bruker jo så utrolig lang tid, og bilen skal helst være klar til i morra..

 

har jo de gamle liggende og de er jo hele, men er ikke dette strekkbolter da?

 

- Dan

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

litt OT

hvor får man tak i autohidden? skulle så gjerne hatt det...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Indikasjoner på at det er strekkbolter er:

- at hodet er tilpasset "stjerne-umbrako" (flere og rettere hjørner enn torx-nøkkel) og ikke ordinær 6-kant-umbrako.

- at det øvre partiet på bolten ikke har gjenger men er glatt.

- at oppgitt moment er passe høyt og deretter trekkes til med en haug med grader (90 eller 180) (slik at man følger at bolten burde ryke eller at det egentlig ike burde være mulig - men er det fordi bolten strekkes)

 

Jeg tipper altså at du har strekkbolter - men VET ikke.

Har man strekkbolter er det lurest å bytte, uansett om noen påstår at det ikke trengs.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

boltene har XZN hode.. har glatt parti

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se rettelsen min. Jeg mente ikke torx men det som ligner på torx men har flere kanter og rettere kanter. Mulig det er det du mener i posten over her ?

 

Og det er lenge siden jeg så ikke-strekk bolter. Har en MG 1300 fra 1970 uten strekk, lurer også på om en Datsun Bluebird diesel fra 1981 hadde. Husker jeg ikke helt feil så kunne gamle 100 5E også ha begge typer, de uten strekk hadde da umbrako.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar opp igjen denne her litt!

 

 

ang regreim.. har jo bytta disse før. men føler at det er noe som ikke er rett her

 

har stramma reima, men den virker så "løs" på en måte

 

hvis jeg "vrir" den. så får jeg vridd den ca 90grader, men ikke mer. men fortsatt virker den så løs aktig når jeg vipper den fram og tilbake

 

er dette rett eller bør den strammes mer?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres da riktig ut det du har gjort, den skal ikke strammes mer. Du skal kunne snu den 90 grader, selv uten å ta i.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville nok strammet den litt mer enn å kunne vri 90 grader uten å ta i. Ellers vil den nok være litt for "slakk" etter 50 000 km. Stram så du kan vri 90 grader ved å ta i litt på det lengste strekket. Sjekk samtidig at det føles litt "slakk" når du skyver remma opp og ned på lengste strekket med litt kraft. Poenget er altså at det skal være litt slakk på fibrene inni remma. Men når remma er ny vil gummien være litt strammere enn fibrene inni, over tid vil gummiens fleksibilitet svekkes og gi litt etter slik at fibrene er det som holder remma stram. Dette er kun empiriske erfaringer jeg har gjort meg, mulig dette ikke helt stemmer med boka.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er kun empiriske erfaringer jeg har gjort meg, mulig dette ikke helt stemmer med boka.

 

Det er alltid vanskelig å beskrive ting man kjenner og føler på, men du har helt rett i det du skriver.

Jeg bruker bare 90 graderen som retningslinje...bruker heller å trykke på den og da skal den fjære litt passe....hmmm ikke lett å forklare: klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.