97 Passat 1,8T - LMM def.? EDIT: Nei! Kraftforsterker til coil, Ja! :)

Anbefalte innlegg

Hola!

 

Før dere begynner å klage over at det finnes 250 tråder som denne, så har jeg, til mitt forsvar, søkt, men ikke funnet det jeg leter etter..

 

Til saken:

Når jeg satte meg i bilen i går morges syns jeg det rista noe j***ig og låt ikke pent fra motoren. Når jeg utpå kvelden fikk tid til å se litt sammen med far, mente han at det kanskje var en def. tennplugg elns for det virka som om den kanskje ikke gikk på alle sylindre. Så vi dro på Torshov og kjøpte 4 stk NGK Platina Laser plugger til 200,- kr PR STK(!!!) og de har vi nettopp satt i og problemet er der ennå. Har også hatt på kondensfjerner da vi er inne i noen våte dager, men også det uten hell.

 

Det jeg da kan tro er galt er LMM'en, som jo som kjent er en svakhet på disse bilene. Høres det sånn ut for dere "guruer" også? Motoren vabler og går helt rævva for å si det pent, noe som for meg kan tyde på noe galt med luft/bensin, som igjen kan tyde på LMM-feil? Korrekt?

 

Hvor sitter egentlig LMM'en? Oppå luftfilterboksen er det en stk duppeditt med en kontakt på hver side, og fra den går den en ledning gjennom en stor "gummiplugg" ned i selve filterboksen. Er dette The One? Og hva koster herligheten ny?

 

Og jeg vil helst slippe å blande inn Møller i dette, for av erfaring vet jeg at når jeg stikker hånda inn der, glefser de til oppe ved skulderen... Men om dere VAGoholikere ikke er 100% sikker på at det er LMM'en som er gåen, er det jo også mye bortkasta penger å kjøpe en ny sånn.

 

Håper på raskt svar, cuz theese legs weren't ment for walking... ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

lmm sitter vel inni luftfilter boksen.. Var noen som nevte at wurth har kommet med en egen rens for slikt, andre har nevnt elektro rens, rødsprit etc.. Det du kan gjøre er å koble ut lmm og se om den blir bedre\værre bl.a.. Har du en kamerat med vag com kan man også gå inn å sjekke bl.a lmm..

 

Lykke til, hadde ikke direkte samme feil, men min gikk og dårlig, der var lmm synderen..

 

Erstatnings lmm\bytte evt finner du bl.a på mekonomen eller fra danmark\tyskland til en bedre pris enn det møller har..

 

Lykke til..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke bytt deler som LMM osv uten å vite at dem er defekt. Det blir normalt dyrere enn å ta diagnosetester med en gang.

 

Diagnosetester er eneste sikre måten og finne ut av dette på.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke bytt deler som LMM osv uten å vite at dem er defekt. Det blir normalt dyrere enn å ta diagnosetester med en gang.

 

Diagnosetester er eneste sikre måten og finne ut av dette på.

 

Tenkte det samme..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo prøve og ta ut kontakten til LMM og se om det skjer noe da, hvis motoren endrer karakter da frykter jeg at det kan være noe annet. Jeg kjørte hele føleren i oppvaskmaskinen på en bil jeg hadde tidligere, den virket i flere år etterpå. Bare la den tørke godt etterpå.

 

Lykke til

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan jo prøve og ta ut kontakten til LMM og se om det skjer noe da, hvis motoren endrer karakter da frykter jeg at det kan være noe annet. Jeg kjørte hele føleren i oppvaskmaskinen på en bil jeg hadde tidligere, den virket i flere år etterpå. Bare la den tørke godt etterpå.

 

Lykke til

Haha, hørte noe drastisk ut, men kanskje det er det som må til...

Jeg leste noe om det du skriver der, at hvis man kobler ut LMM'en og det IKKE skjer noen forandring, så er det der prob ligger..

 

Men da tenkte jeg at hvis det er noe galt med noe annet, så vil det kanskje ikke være stor forskjell på motorgangen selvom LMM er frisk..

 

Skal prøve å få huka tak i noen med tilgang på diagnoseverktøy, hvis ikke får jeg gjøre det hos møller for noen kronasjer..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får kanskje sjekka hos en kompis av broren til en kompis av meg som jobba på møller før :)

 

Men hvis ikke det lar seg gjøre, er det noen i området rundt Oslo Øst til Lillestrøm som har VAG-COM og tror på karma & gode gjerninger? :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis bilen høres ut som den går på 3 syl kan det være tenningsmodulen eller en coil som er def.

Ta av en og en coil hør om bilen går likt eller værre da.

går den væree er den ok. merker du ikke forskjell får den ikke signal.

Prøv da å bytt om de to coilene.

Samme prosedyre med napping.

 

Har feilen flyttet seg har du en def coil.

Er problemet på samme sted har du en def tenningsforsterker.

Det er den som sitter på luftfilterboksen.

 

Ang LMM er den enkleste og beste måten å måle denne er å bruke vag-com for å se hvordan den måler rett eller ikke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forresten, om jeg skal prøve å koble fra LMM for å se om den er gåen, er det en fordel å vite hvor den sitter : flau :

 

Kan noen fortelle meg hva dings 1, 2 og 3 på dette bildet er?

luft1.jpg

 

Closeup av dings 3 her:

luft2.jpg

 

:tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så forresten litt på VAG-COM kabel på nettet..

 

Så nå sitter jeg bare å lurer veldig på en ting:

 

Hva er forskjellen på denne fra vag-com.no:

http://www.vag-com.no/Products/vag-com/Cables/HEX-USB+CAN.htm

 

og denne fra carputer.no:

http://www.carputer.no/Shop/product_info.php?cPath=47&products_id=218&osCsid=qfv51b7s7lrfoq2mkptongdd45

 

bortsett fra de ca 2800,- kronene da...

Er ikke begge de sånn hvor man laster ned programmet og nøkkelen ligger i kabelen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så forresten litt på VAG-COM kabel på nettet..

 

Så nå sitter jeg bare å lurer veldig på en ting:

 

Hva er forskjellen på denne fra vag-com.no:

http://www.vag-com.no/Products/vag-com/Cables/HEX-USB+CAN.htm

 

og denne fra carputer.no:

http://www.carputer.no/Shop/product_info.php?cPath=47&products_id=218&osCsid=qfv51b7s7lrfoq2mkptongdd45

 

bortsett fra de ca 2800,- kronene da...

Er ikke begge de sånn hvor man laster ned programmet og nøkkelen ligger i kabelen?

 

Forskjellen er at den carputer selger er en ulovlig kabel hvor innmaten er stjelt ifra ROSS-TECH sin kabel.

Du får ikke brukt nyere programvare enn 512 på den, siden Ross-Tech sperrer ulovlige kabler i oppdateringer av programvaren hele tiden. Du får heller ingen som helst support ifra Ross-Tech når ting ikke virker, eller du lurer på mere info om en feilkode.

 

Støtt det fantastiske programmet VAG-COM og kjøp den originale, den er latterlig billig uansett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Støtt det fantastiske programmet VAG-COM og kjøp den originale, den er latterlig billig uansett.

Skjønner poenget, og skulle jeg ikke solgt bilen ifm studier til høsten kunne det vært aktuelt.. Men da den skal bort om noen mnd er det ikke for latterlig billig å regne sånn sett...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skjønner poenget, og skulle jeg ikke solgt bilen ifm studier til høsten kunne det vært aktuelt.. Men da den skal bort om noen mnd er det ikke for latterlig billig å regne sånn sett...

 

Skjønner, men såvidt meg bekjent er det ulovlig å kjøpe tjuvgods i dette landet også, så å gjøre det nå etter at du har skrevet her ville vel være litt dumt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Også sant.. Men det er vel heller ikke lov for butikker å selge tjuvgods, så det kan vel ikke være så ille...

 

Men uansett ville jeg ikke skrevet det her med caps lock om jeg hadde fått tak i noe "litt billigere"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forresten, om jeg skal prøve å koble fra LMM for å se om den er gåen, er det en fordel å vite hvor den sitter : flau :

 

Kan noen fortelle meg hva dings 1, 2 og 3 på dette bildet er?

luft1.jpg

 

Closeup av dings 3 her:

luft2.jpg

 

:tilber:

Dings 1 er tenningsmodulen.

Under lokk 2 finner du LMM

LMM sitter inni boken, men mener du får av pluggen ved å ta av lokk 2

DIngs 3 er N75 ventilen din

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott! :D

 

Men hva er en N75 ventil? Høres ut som en Nokiatelefon :P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du burde få tatt en diagnose på et verksted!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan vel ta deg hos en som har VAG-COM bare evt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott! :D

 

Men hva er en N75 ventil? Høres ut som en Nokiatelefon :P

DEn som regulerer ladetrykket ditt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå fått testa med VAG-COM en gang (takk til Kim P. her).

Fant ikke de helt store greiene, i hvert fall ikke noe med direkte tilknytning til problemet. Fikk feil feil som følger:

--------------------------------------------

Address 02: Auto Trans

Part No: 8D0 927 156 BK

Component: AG5 01V 1.8l5VT RdW D70

Coding: 00000

Shop #: WSC 00000

 

1 Fault Found:

00526 - Brake Light Switch-F

27-00 - Implausible Signal

--------------------------------------------

Address 46: Central Conv.

Part No: 3B0 959 796 K

Component: Zentral-SG Komfort V41

Coding: 04097

Shop #: WSC 05311

 

3 Faults Found:

00849 - S-contact at Ignition/Starter Switch (D)

25-10 - Unknown Switch Condition - Intermittent

00943 - Heated Exterior Mirror; Driver Side (Z4)

35-00 - -

00944 - Heated Exterior Mirror; Passenger Side (Z5)

35-00 - -

 

End --------------------------------------------

 

Noen eksperter her som kan fortelle meg hva de to første er, hva de gjør, hva som er feil, og hvilke evt andre feil man kan få som følge av de?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå begynner dette virkelig å irritere meg...

 

VAG-COM: ingen (relaterte) feil

Tennplugger: nye

Motorfester: hele

Girkassefester: hele

 

Hva kan være feil? Kast i veiva? Gåen Turbo?

 

Skjønner nada... Møller neste stopp tror jeg :S

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du burde få tatt en diagnose på et verksted!

 

Prøver igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe! Skjønner den.. Var bare interessert i om det var en billig og rask løsning :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har bilen vært på verksted, og det er jeg glad for.

 

Det som var feil var en kraftforsterker til coilene om jeg husker riktig. Når denne får feil gir den ikke utslag på VAG-COM eller annen diagnose, bortsett fra at man vil se at en eller flere sylindere ikke går som de skal.

 

Duppeditten kosta drøyt 2000,- kr og hele regninga havna da på ca 3000,-

 

Så nå må jeg bare få fiksa ABS-hjernen så har jeg snart helt frisk bil igjen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har bilen vært på verksted, og det er jeg glad for.

 

Det som var feil var en kraftforsterker til coilene om jeg husker riktig. Når denne får feil gir den ikke utslag på VAG-COM eller annen diagnose, bortsett fra at man vil se at en eller flere sylindere ikke går som de skal.

 

Duppeditten kosta drøyt 2000,- kr og hele regninga havna da på ca 3000,-

 

Så nå må jeg bare få fiksa ABS-hjernen så har jeg snart helt frisk bil igjen :)

Da hadde jeg rett da:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.