Anbefalte innlegg

Fått noe feil med Air condition anlegget mitt jeg(og litt til, ryggesensor iallfall)

 

Plutselig i går slutta alt og virke, bare er svart i displayet og temp. måler i instrumentpanelet er oxo svart.

Ryggesensor funker heller ikke.

Kom en merkelig pipelyd når jeg kjørte og stoppa ikke selv når jeg kom hjem og stoppet bilen.

Fikk dytta på noe slanger (omtrent ved en føler tror jeg) så da slutta den lyden men ikke noe bedre ellers...

Prøvde og sette inn ny sikring(hadde gått, 7,5 a) men bare gnistra så er vel pga sikringa det ikke funker men hvorfor går den...

 

Noen som vet hva det kan være, ikke spesielt lyst til å betale merkeverkstedet flere hundre kroner bare for å feilsøke litt.

Blir sikkert dyrt uansett da.... :(

 

Bilen er en Audi S3, 2000 modell.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ouch.. det høres ut som en kortsluttning ved A/C kontrolleren.. Du satt i sikringen mens tenningen var av?

 

Har du gjort noe rundt/bak stereo / A/C'n i det siste ?

 

Har du tilgang til VAGCOM e.l? Se om du i det hele tatt får kontakt med kontrolleren?

 

Mhp. ryggesensor (APS), denne skal være ganske lett å feilsøke, da vi kan lese ut verdiene fra alle sensorene bak. Dersom ingen av de funker, er det en kortsluttning til kontrollmodulen eller "buzzeren" foran. Dette vil også komme frem fra VAGCOM'en.

 

Sammen kan disse to feilene se ut til at du har et problem/brudd med ledninger...

 

HTH

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, gjorde det... (tror jeg, var i dag tidlig bare prøvde litt fort før jeg gikk inn på jobben og litt trøtt), Skal prøve med litt større etterpå før jeg stikker på verkstedet her...

 

Ikke drevet med noe i det siste, bare skjedde men bilen sto på tomgang.

 

Dyrt for sånn kontroller a?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare litt snodig at den dør ut uten at du gjør noe.. Da høres det ut som kontrolleren er gåen.. Vet desverre ikke pris på den.. Kontrolleren er hele den boksen du trykker på i midtkonsolet, så jeg tipper den koster noen kroner .: klø :

 

Men, ettersom det er en 2000 modell, kan du jo prøve deg på en garanti sak (hvis det er "norsk" bil) hos Møller. Du har jo 5 års garanti på bilen

 

--

 

Sjekket raskt over wire skjemaet, og A/C | Ryggesensoren ser ikke ut til å ha noen felles jord eller spenning, så da er det nok mere tilfeldig enn en sammenheng.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, rart om det er den. Særlig når temp måler i instrumentpanelet har gått oxo. Selv om de sikkert går sammen et sted. Og var foran i motorrommet ved en kontakt til air-con det låt....

 

Norsk bil ja...

 

Oki, må se på litt sikringer etterpå om det er noe felles...

Varsellåta f.eks...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. temp måleren også ja... Den overså jeg.. Du tenker da på kjøle-temp? (ikke motor eller ute?) Det har vært en svakhet på iallefall V6 motorene, det er selve sensoren som begynner først å gå opp og ned som en jo-jo før den gir seg helt.

 

Begynner kanskje å lure på om du har noen problemer med instrumentpanelet ditt? Alle komponentene du nevner her har noe med instrumentpanelet å gjøre. Dette er PITA å feilsøke og vil sterkt anbefalle et diagnoseverktøy for å isolere problemet/ene, eller en diagnose hos VAG (350 kroner tror jeg de skal ha for det..... for 10 minutter... )

 

Eneste vanlige problemet jeg vet om på 2000 bilene mhp. instrumentpanelet er den dimmingen av FIS'en (kantene fader ut). Hvis du har det problemet, kan du jo først kreve å få skiftet dette, da det har vært tilbakekallinger på mange av audiene med FIS fra dette tidsrommet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ute temp.

 

Uff, ja de er haier.... Burde gjøre det gratis. Noe med service å gjøre..... :rolleyes:

 

Oki, får stikke bort snart og se hva de sier...

 

Takk iallfall. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er vel noe som heter verdens garanti eller noe sånt??? uansett, så kjipt, skulle ha lurt fattern til å kjøpe det til laptopen som han har... kjekkt å ha:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uff. Gran Auto er noe dritt ass.

Måtte "krangle" meg til å få lest av feilmeldinger, de hadde jo egentlig ikke tid... Måtte la bilen stå der, spurte om jeg kunne være med når de gjorde det. Fikk ikke lov. Prøvde å forklare han verkstedfyren hva jeg visste som ikke virka og sånn.. Ikke helt enkelt uten å peke. Heldigvis møtte jeg han mekanikeren som sku gjøre det på vei ut fra plassen, (gammel nabo så gikk ann å snakke med han) pekte ut det som var feil.

 

Kom igjen etter jobb og da hadde de funnet masse feilmeldinger(pga jeg hadde tatt av batteriet for å se om det ble bra da)

Men ikke klart å finne ut om air con og rygge sensor, var jordingsfeil et eller annet sted. Og trengte bedre tid. Kunne få time 26/7 og sa det var altfor lenge til uten noe som helst vifte greier og air con. Når jeg sa jeg sku prøve andre steder sa de at jeg kunne la bilen stå der på torsdag, kanskje de fikk sett litt på den da..... :rolleyes:

292,- betalte jeg for at de ikke fant ut noen ting. Hadde jeg ikke sagt ifra om sikringen som hadde gått hadde de sikkert ikke skjønt hva det var i det hele tatt..... :mad:

 

Får prøve å finne noe selv, noen som har noe koblingsskjema for rygge sensor. (Sikringen til det og(navigasjon og et par ting til men det har jeg ikke) som går)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fast pris på å lese av feilkoder og evt slette er over 500 kroner hos Møller! Men sist jeg hadde bruk for det så ble en mekanikker bare med meg ut i bilen med en gang og gjorde det på 3-4 minutt og jeg slapp å betale :)

 

I lengden er det nok billigere å investere i VAG com

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synd at det skal være slik på "service"..

 

Fikk du med deg feilmeldingene fra VAG5051 maskina? Det skal du etter en diagnose? (En lang smal kvitteringslapp med masse kryptiske tall).

 

Etter at du har dratt ut batteriet, start og stopp bilen 4-5 ganger (med litt kjøring og da), da vil kontrollerene kvitte seg med alle feil som er midlertidige. Du må også adapte gasskontrolleren, sett på tenningen (ikke start bilen) og ikke rør noe på 2 minutter.

 

Mhp. APS'en har jeg for A6en, sikring 23, farge blå/15 amp.

Går fra tenning (15) til sikringen. Ellers er det kun koblinger til instrumentpanel, sensorer og buzzeren. Jord henter den fra pnkt 5. ved A stolpen nede.

 

Btw; dersom S3n har samme jordingsted som A6'en, sjekk ved A-stolpen at alt ser i orden ut (på begge sider!). Sjekk for korrosjon og skitt (fått noe vann/fukt inn i bilen?).. Sjekk også koblingspunktet på passasjeksiden for koblingspunkt 4 (hvit).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

500 hos Møller? I Bergen er det fast 350,- lukter forskjellsbehandling her.. ikke bra.. Måtte gjennom deres diagnose ang. noen garanti saker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk. :)

 

Burde hatt Vag com ja....

 

Nei, fikk ikke den lappen. Burde vel ha spurt etter den men regner ikke med jeg hadde fått den.

 

Er ikke samme sted(iallfall ikke nr på sikring) men skal se hva jeg rekker å sjekke i løpet av uka. Ellers så er det en fyr som driver med bilelektro rett i nærheten her.....

Ikke umulig han kan finne det om jeg ikke gjør det selv.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk iallefall bak sparkepanelet ved A stolpen. Der skal det vel være koblingspunkter for alle disse bilene. Sjekk at de ser OK ut, kjøp gjerne litt CSC elektrorens først.

 

my 2 cents

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Kjetil Laasby

Etter at du har dratt ut batteriet, start og stopp bilen 4-5 ganger (med litt kjøring og da), da vil kontrollerene kvitte seg med alle feil som er midlertidige. Du må også adapte gasskontrolleren, sett på tenningen (ikke start bilen) og ikke rør noe på 2 minutter.

 

Vil dette nullstille alle feilmeldingen på hjernen? Har blitt fortalt at en må inn med diagnoseapparat for å få de fjernet jeg... Det med å "adapte gasskontrollen", er det det samme som å grunnjustere gasspjeldet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, napp ut jord i 15 min. Sett på jord igjen, sett på tenningen og vent i 2 min. I tillegg må du kanskje adapte kick-down'en også, dersom du har automat (normalt trenger du ikke dette).

 

Da skal bilen være ganske "nullstilt". Det kan/kan ikke da dukke opp midlertidige feil (typiske low voltage på duppeditt X). Disse vil forsvinne etter 3-5 turer (maybe more, maybe less).

 

Feil som er reelle (f.eks. "park sensor 3 rear short circut") vil dukke opp umiddelbart igjen etter nullstilling.

 

Mhp. gasspjeld.

Tja, jeg tror du tenker rett, men skal prøve å forklare, så vi er helt enige :). Ettersom gasspedalen som på motronic er elektrisk styrt (gassen er 2 variable motstander eller potientometer). Disse jobber mot hverandre. De møtes altså på 50%, en X graf.

Gasspjeldet / butterflyen vil da åpne i hht. disse variablene. I OBDII verdenen kaller de dette grunnjustering/Basic Settings.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fått sett litt etter noe feil nå(kjekt med prøvelampe)

I sikringsboksen min er det nr 5(Conv.electrics, navig, park aid) som spiser sikringer. Jord deler den med 2 andre(svart tjukk kabel videre ut) 12v er svart/blå. Lyser iallfall "riktig" av de der.

 

Baki ved "ryggesensorhjerne":

Står noe nr på boksen om det er til hjelp først:

430 919 283

SWF 601 686 Germany

Hw02 sw d 18

100300 f/02/72

 

Måler med prøvelampe der: 2 stk brune(regner med de skal være jord, iallfall det andre steder baki)er jord. 2 stk svarte/blå(regner med det skal være "strøm" ettersom det virker som det er den samme som foran (at den går baki) MEN er jord på de oxo.

 

Og en blå ledning som det er 12v på"strøm" til samme boksen.

 

Er ikke noe mekaniker eller elektriker men det jeg tror er at da er det brudd på den svarte/blå ledningen(deler seg i 2?) som går baki(jord overstyer strøm??)( er oxo iallfall en svart/blå ledning i sikringsboksen men tror den ikke går baki)

 

Snakka litt med en kamerat som driver med elektronikk(jobber med feilsøking av kretskort og masse annet) og han trodde det var en hjerne(/føler som har gått) ettersom det var så mye rart samtidig.

Er oxo noe med blinklyset. Slutter å blinke etter et par blink, kommet på igjen noen få ganger. Og virka helt noen få ganger i det siste)Nødblink funker helt fint...

Er oxo lys til knappene på Air con(har kanskje ikke noe sammenheng annet enn med instrumentlysa, men bare displayet som er svart)

 

Noen som har noen tips??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til kontroll modulen (J446) for APS på A6'en er det følgende :

 

Alt på 16 pins connector

 

pin 2 - brun/rød - Buzzer

pin 10 - gul/rød - Buzzer

pin 11 - går inn i en 6-pin kabel som havner til slutt på inst. panelet. Sjekk denne også. Den har noe med ICCP'en å gjøre ( instrument combination proc.)

pin 8 & 16 - Jord. Brune kabler. (En til A-stolpe, en til instr.)

pin 12 - diagnose.

pin 1 & 9 - Instrumentpanel (+). Sort / Rød kabel (Mulig disse som er blå/sorte hos deg).

-> Her tror jeg problemet ligger. Disse går inn i en 6 pins kabel.

Du kan følge denne til A stolpen. Derifra kobles de til instrumentpanelet, som i sin tur henter spenning fra tenningen.

 

Hvis du ikke får spenning på pin 1/9 når tenningen står på, følg ned til A-stolpen, og fortsett på ledninger til instrumentpanelet. Det kan være så enkelt som at en connector tilhørende instr. panelet ikke står skikkelig i (og derfor mister du funksjon etter funksjon.. la oss håpe det.. ;-) )

 

Fargene behøver ikke være rett, og vi har iallefall forskjellige sikringspunkt.

 

Mhp. blinklys.... hører du relee tikkingen, eller er det bare lyset (da lukter det ennå mere instrumentpanel.. )

 

Håper dette gir litt mere info.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På den 16 pins connectoren er det 8 og 16 som er brun(jord) og 1 og 9 som er svart/blå(strøm, men jord nå) så da er det det samme som din.

 

Så får nok prøve på det du sier om jeg rekker det i kveld.

 

Ikke tenkt over om jeg hører releet, skal sjekke det oxo.

Ja, håper det bare er en bagatell men regner ikke med det. Særlig ikke når det peip så fælt foran i motoren når jeg hadde stoppet bilen.

 

Hjelper meg mye ja. :)

Takk. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Releet til blinklyset stopper etter et par blink, men med varselblinkeren på er det som normalt.

 

Leste litt på NordicAudi siden nå og kunne være et X-spenningsrele eller tenningsbryteren ifølge det som står der..

 

Vet noen (Kjetil L) hvor releet sitter?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den sitter vel i relee bordet sammen med alle de andre releene?

 

Det har vært endel feil på disse releene (og forøvrig microswitchene på audi generellt).

 

At varselblinket fungerer og ikke vanlig blink høres ganske sikkert ut som dette releet som har fått litt problemer. Vet ikke hvordan du kommer til relee bordet på S3'n, men på A6'en er det iallefall på siden av dashen (den som kommer til synet når du åpner døra).

 

Du kan muligens rense releet, men den enkleste fiksen er å bytte den. Hvis du ikke vet hvilken, sett på varselblinken - så hører du :)

 

Det pipet kan også være et relee som har gitt etter.. Hører du det hvis du bare setter på spenningen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Kjetil Laasby

Den sitter vel i relee bordet sammen med alle de andre releene?

 

Det har vært endel feil på disse releene (og forøvrig microswitchene på audi generellt).

 

At varselblinket fungerer og ikke vanlig blink høres ganske sikkert ut som dette releet som har fått litt problemer. Vet ikke hvordan du kommer til relee bordet på S3'n, men på A6'en er det iallefall på siden av dashen (den som kommer til synet når du åpner døra).

 

Du kan muligens rense releet, men den enkleste fiksen er å bytte den. Hvis du ikke vet hvilken, sett på varselblinken - så hører du :)

 

Det pipet kan også være et relee som har gitt etter.. Hører du det hvis du bare setter på spenningen?

 

Sku likt å visst hvem det er, ikke vært helt sikker så får prøve meg fram(om jeg klarer å høre det. :) ). Har ikke noe nummer eller noe på det? Sitter innunder instrumentpanelete hos meg.

 

Den pipen kom fra foran i motoren omtrent ved en "føler/kontakt" som virka som gikk til air con anlegget.

Og var bare å søndag, etter å ha "rørt" på den ble det stille,(kan virka som en lekasje).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke noen tegninger foran meg her nå, men du klarer helt sikkert å finne releet. Du kan også kjenne på de når de klikker.

 

Den føleren/kontakten, hvor lå den - og hvordan så den ut (farge o.l.).

 

Prøver å tenke hvilke koblinger som går foran dit, det er jo primært sett aktivering av clutchen (kommer også fra relee boksen). Eller er det kun trykkventiler som ligger der ute.. Kan det være noen av de som piper? (Er vel en trykksensor også)..

 

Har du gjort noe service på A/C anlegget siden du fikk bilen?

 

Har noen troubleshooting sider her jeg kan sende deg hvis du har en mail ? (send pm).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Endelig fått fikset alt. :)

 

Tusen takk til Audisentrum for god hjelp og service. :tilber: :tilber:

Anbefales. :cool:

http://www.audisentrum.no/

 

Etter å tatt fra hverandre mesteparten av ledningsnettet og satt sammen igjen funka det meste.

Blinklyset var bryter/rele det var noe galt med.

Etter å testa air con fant vi ut at det var den "trykksensoren"(som slapp ut gass første gangen) det var noe med.

Dro hjem å fikk kjøpt ny og sjekka anlegget og fyllt gass på et lokalt verksted i går.

Virker som alt er i orden nå.

:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra det ordnet seg. :)

 

Til andre som også måtte få mange små rare feil, hadde jeg og det i 80'en min engang. Kupelysautomatikk virket ikke, speedometer virket ikke, ikke tankmåler etc.

 

Da var det en sikring under et "motor" merket deksel i sikringsboksen som var gåen. Byttet den, og alt ble som før.

 

Pussige greier..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.