Partikkelfilter til golf 4 tdi

Anbefalte innlegg

Går det an å få ettermontert partikkelfilter? går noen stygge rykter om at prisen skal stige på årsavgift for dieselbiler som ikke har partikkelfilter. (årsavgifta skulle visst opp i ca 10000)

Går det an? hvor mye koster det? kan jeg gjøre det selv uten å skru bilen dønn i hel?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kristin H og Finansdept har vel avkreftet at det blir så mye som 10k i årsavgift. Og annet sted på dette forum står det at (original) ettermontert ikke blir like effektivt som originalmontert (og dermed kanskje ikke gir u-øket årsavgift?). Vi vet jo heller ikke hva slags tilbakevirkende kraft som en differensiert årsavgift vil ha (kan jo være at årsavgift blir satt opp for alle diesel, unntatt nye diesel med dpf reg etter en eller annen dato senere i år).

Så for brukte biler ville jeg bare ventet til flest mulig fakta lå på bordet før jeg gjorde noe. Det skjer vel noe i revidering av statbudsjett 2007 (mai?).

Men du spurte vel egentlig om montering og pris på ettermontering.......

Hilsen en som var i tvil ved nybilbestilling

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var egentlig greit at du sa dette her selv om det ikke var helt det jeg spurte etter. Er greit å ta litt flere ting i betraktning før man gjør noe slikt ja, men sånn for å vite om det lurte jeg på om det er noen som har peiling på ettermontering, pris, og om det er "enkelt" å gjøre selv =)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke mye å hente på å ha partikkelfilter ifølge det motor tror, 500kr fratrekk på årsavgiften.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I kommentarene til budsjett 07 står det at opplegget bør være slik at den enkelte ikke taper på å kjøpe dpf. Så hvis tillegget er 8-9000 så burde forskjellen med/uten dpf kanskje være 2-3000 pr år i redusert avgift. Jeg gjetter på at årsavgift for bensin og diesel/dpf blir svakt økt som vanlig, og at dieselen uten dpf blir opp mot det dobbelte, kanskje 5-6000.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motor mente man kom til å gå for samme modell som sverige og england har :For biler som slipper ut 100gram co2 pr km eller mindre blir årsavgiften på 1500kr. For hvert gram over blir avgiften 20kr. På Dieselbiler skal summen av disse to ganges med 1,5. Det gis 500kr i rabatt på dieselbiler med partikkelfilter. Pga manglende hidden om Co2 utslipp er det mulig eldre biler ikke berørt av dette(før 2001), muligens bortsett det med at diesel får 50% høyere årsavgift.

Passat Tdi som slipper ut 153g\km vil få en årsavgift på 3840kr uten partikkelfilter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sorry, skal selvsagt være dpf. Har rettet nå

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I så fall, regneeksempel for Touran DSG 105 TDI (min kommende)

- Uten DPF, 161g co2: (1500 + 61x20) x 1.5 = 4080

- med DPF, 167g co2: (1500 + 67x20) x 1.5 - 500 = 3760

- Sparer 500 pr år

- Tillegg nybil: 8500, tar ca 17 år å tjene inn dette!

(i praksis mindre fordi den bør holde seg bedre i verdi)

- Så i så fall ingen kjempebutikk å kjøpe bil med dpf.....................

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men jeg finner ikke noe om endring i avgifter for dpf i revidert statsbudsjett i dag.......

Hm, var vel økonomisk sett dumt å bestille Touran med dpf, da........

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.