Passer 225 på 7" bred felg?

Anbefalte innlegg

Ja går dette bra eller er felgen for smal?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja går dette bra eller er felgen for smal?

Ville ikke satset på det jeg.

på en 7" felg ville jeg ikke hatt mer enn 195 eller 205 og rundt 40-profil

Jeg kjører 215/40-17 på 8" felg. Synest det ser greit ut mtp dekksider/strekk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK.. Det er forresten 17" felger som har orginal dim på 215-55-17..

Vil gjerne ha ned profilen litt..men må da ha bredre dekk for å ikke komme så ille ut mtp den 5% regelen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørs nå helt vilket merke dekken har, men normalt anbefalt felg bredde på 225 er 7-8" felg, detter er ikke etter utseende, men hva fabrikkantene anbefaler

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

A ha..

Da burde det gå bra å sette på 225-50-17?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken bil snakker vi om?

255/35-19 er jo omtrent det samme. ;)

Dekk-kalkulator

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg hadde vertfall ikke vært bekymra, men du vil ikke få noe som helst strekk da, men du er vel slik som meg å er strekk-motstander?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvilken bil snakker vi om?

255/35-19 er jo omtrent det samme. ;)

Dekk-kalkulator

Det er en 407.. Pappa må ha nye dekk..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg hadde vertfall ikke vært bekymra, men du vil ikke få noe som helst strekk da, men du er vel slik som meg å er strekk-motstander?

Akkurat nå vet jeg ikke hva du prater om, strekk? :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Altså hvis det går bra å ha på 225 dekk så tror jeg det er det samme for han om det er strekk eller ikke (skjønner ikke hva det betyr jeg men :confused: )

Så lenge det er forsvarlig å kjøre med...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her har du verdens mest geniale dekk calc!

http://www.rims-n-tires.com/rt_specs.jsp

Legg inn verdiene der så ser du hvordan det blir.

Et 225 dekk er altså 8.9" bredt på en 7" felg.. Dekket får litt balong utseende.

Mange velger å ha "strekk" på dekket slik at det er smalere enn felgen. Da står dekksiden litt i vinkel (skrår innover hvis du ser det påmontert) for å få bedre sidestøtte i dekket, noe som stiver det opp når man svinger etc...

Det du er på jakt etter, er lavere profil. Et 225/50-17 dekk vil ha 112,5mm gummi i profil, mens et 215/55-17 har 118,25mm gummi i profil. Om dette vises særlig mye har jeg mine tvil til?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk!

Nei når du kommer med de målene er det jo ikke så store forskjellen!

Like greit å gå for 215-55-17 da, er jo det som er orginalt, men syns liksom 55 i profil er mye på 17" felger.

Da er saken oppklart, fin den linken du kom med der og! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med den dekk-dimensjonen der (215/55) så er det ikke til å komme utenom et felgbytte om du vil ned i profil.

Enig i det som sies at differansen mellom 215/55 og 225/50 vil være så liten at det har ingen hensikt.

Må jo også huske på at om du går OPP i bredde og NED i profil, KAN resultatet bli likt. Hvorfor? Fordi profilen blir målt i % av bredden. :)

Så for å få et lavprofil dekk må du "fjerne" litt av dekksiden med en større felg. Selvfølgelig kan en jo drite i lovligheten da, og bare gå ned i profil. :)

Ekstremt eksempel:

Tire size 215/55-17 335/35-17

Section width 215 mm (8.5'') 335 mm (13.2'')

Sidewall 118 mm (4.6'') 117 mm (4.6'')

Tire diameter 668 mm (26.3'') 666 mm (26.2'')

2 mm (0.3%) shorter.

Rim sizes 17x6 to 17x8 17x10.5 to 17x12.5

Circumference 2098 mm (82.6'') 2091 mm (82.3'')

Revs per mile 767.3 769.6

Her ser en at et 215/55-17 dekk på 7" felg er tilnermet likt (dekksiden/profilen) som et 335/35-17 dekk på en 12" felg. Differansen på dekksiden er rundt 2 mm. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et 225 dekk er altså 8.9" bredt på en 7" felg.

Tror ikke det blir helt riktig å ta dekkbredden i mm og dele på 25,4 mm/tomme for å omregne til tomme og så si hvordan felg og dekk blir i forhold til hverandre.

F.eks vil generelt et 255 dekk være strekt på 10 toms felg selv om 255/25,4=10,04 tommer tilsier helt rett dekkside. Årsaken er slik jeg kan huske at oppgitt dekkbredde ikke er målt fra ytterkant til ytterkant, men definert av sporbanen eller noe slikt...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke det blir helt riktig å ta dekkbredden i mm og dele på 25,4 mm/tomme for å omregne til tomme og så si hvordan felg og dekk blir i forhold til hverandre.

F.eks vil generelt et 255 dekk være strekt på 10 toms felg selv om 255/25,4=10,04 tommer tilsier helt rett dekkside. Årsaken er slik jeg kan huske at oppgitt dekkbredde ikke er målt fra ytterkant til ytterkant, men definert av sporbanen eller noe slikt...

Jeg fant denne verdien ut i fra den dekkcalcen som jeg linka til :)

Dekket blir uansett en del breiere enn felgen i dette tilfellet, selv om det gjerne ikke vil ha noe å si med mindre marginer?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer også endel ann på selve designet på dekket, om det er beskyttelseskant til dekket. Bredden som er oppgitt er vel den antatte "dekkbanen/sliteasjebane" mens felgbredden er bredden innvendig mellom kantene på felgen som dekket "tres" over. Vertfall det jeg er blitt forklart.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til info: RS2 kom orginalt med 245 dekk på 7" felg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.