#1 Skrevet Mars 8, 2007 Hei. På min UrS4 er det ikke hull i skjermene, derfor lurer jeg på om det ER påbudt med blinklys i skjermene? Har jo blitt eu-godkjent uten. Men nå som den ene skjermen er skada, har jeg fått ny. Men denne har hull til blinklys. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 8, 2007 Nyere biler med blinklys i speilene har ikke blinklys i skjermene;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 8, 2007 Hei. På min UrS4 er det ikke hull i skjermene, derfor lurer jeg på om det ER påbudt med blinklys i skjermene? Har jo blitt eu-godkjent uten. Men nå som den ene skjermen er skada, har jeg fått ny. Men denne har hull til blinklys. Eneste kravet er vel at det skal være blinklys på alle bilens sider om du skjønner meg? =) Altså framme, bak og på begge sidene. Hvor er vel ikke så viktig. Og så er det vel noe med at pærene skal være så å så sterke. Mener å huske dette etter biltilsynbesøk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 8, 2007 JA. Din type bil SKAL i Norge ha blinklys på skjermene. Så var det dette med hvem som tar kontrollen da........ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 8, 2007 ahhhh.. dritt! Hadde ikke så veldig lyst, da jeg da må enten få meg ny skjerm til v.s. med hull, eller lage hull i nåværende skjerm. Hadde IKKE lyst til det! Norge skal være så j**** vanskelig.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 8, 2007 Som sagt...ikke alle kontrollører/verksteder som tar det så nøye. Forhøre seg litt rundt kanskje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 8, 2007 Har ikke hull på min, har aldri vært det på den heller. Har i det siste vært på: eu kontroll, 2*biltilsynet, etterkontroll og tenisk kontroll uten å få noe pes. Så det er påbudt, men ingen tenker på det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 8, 2007 Har du ikke fra før så kan du bare feste blinklys med dobbeltsidig teip på skjermen før kontroll.. Defekt blinklys på skjermen er uansett bare en 1'er feil 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 8, 2007 aha.. ja, uansett er det to år til bilen skal på kontroll. Bare tenkte litt på dette i forbindelse med lakkering. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 9, 2007 Sveis igjen hullet før du lakkerer. Har ikke sideblink på min og den ble importert i 95, ingen som har sagt noe om manglende lys på kontroll. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 9, 2007 RETNINGSLYS 5. Bil skal ha minst to lykter foran, minst to bak og minst en på hver side som gir oransje, blinkende retningslys. 5.1 Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav: a) Være E-merket med symboler som angitt med kombinasjoner i henhold til ECE-reg.nr. 6, serie 01, tillegg 5, rettelse 2. b) Være e-merket med symboler som angitt med kombinasjoner i henhold direktiv 76/759/EØF, som endret ved direktiv 87/354/EØF og direktiv 89/277/EØF. c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alt. a eller b. 5.2 Retningslys foran og på siden kan kombineres i en lykt, dersom lyset er synlig innenfor de vinkler som er angitt i nr. 5.3. 5.3 Lyset fra hver av lyktene foran og bak skal være synlig innenfor en vertikalvinkel fra minst 15 ° over til minst 15 ° under horisontalplanet gjennom lyktens sentrum og innenfor en horisontalvinkel fra minst 45 ° innover til minst 80 ° utover fra et vertikalplan gjennom lyktenes sentrum som er parallelt med bilens lengdeakse. Lyset fra hver av lyktene på siden skal være synlig innenfor en vertikal vinkel fra minst 15 ° over til minst 5 ° under horisontalplanet i lyktenes sentrum når lyktene er plassert slik at høyden fra vegbanen til den nederste kant av den lysende flaten er mindre enn 100 cm, og fra minst 15 ° over til minst 15 ° under dette planet når høyden er 100 cm eller mer. Lyset skal videre være synlig bakover og ut fra bilen innenfor en horisontalvinkel fra ikke over 5 ° til minst 60 ° , målt fra et vertikalplan gjennom lyktens sentrum som er parallelt med bilens lengdeakse. 5.4 Lyktene skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 35 cm eller mer for lykter foran og bak, og 50 cm eller mer for sidelykter. Høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten skal være mindre enn 150 cm. Når det på grunn av bilens konstruksjon er nødvendig, kan dog høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten økes til maksimalt 190 cm. Målene skal tas når bilen er ubelastet. Avstanden fra bilens fremre begrensning til nærmeste del av den lysende flaten i sidelyktene må være mindre enn av bilens totale lengde. 5.5 Lyktene foran og bak skal være plassert slik på hver side at den lysende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra bilens ytterste kant. 5.6 Retningslys skal være sammenkoplet med kontrollampe og/eller lydsignal som skal kunne sees og/eller høres fra førerens plass, og tre i funk sjon samtidig med retningslysene og vise om disse fungerer korrekt. 5.7 Blinkfrekvensen for retningslysene skal være 90 ± 30 blink pr. minutt. 5.8 Betjeningsinnretningen for retningslyset må være slik innrettet at lysene på høyre side settes i funksjon når den beveges i urviserens dreinings retning eller mot høyre, og at lysene på venstre side settes i funksjon når den beveges mot urviserens dreiningsretning eller mot venstre. Mindre synsing og mer lesing av regler bruker å hjelpe:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 9, 2007 Ordet på gata er at manglende blinklys på siden kun er 1'er feil på pkk 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 9, 2007 har ikke sideblinklys på RS2'n. Har gått igjennom kontrollene uten feil, men kommer nok litt an på hvem som tar kontrollen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 9, 2007 Eg fikk dette påpeika ved 1.gangskontrollen av min UrS4. Kjøpte lange og smale (17x2cm) blinklys med dobbelsidig tape på Biltema, så er det bare å plukke dei av igjen ved passande høve. Plasserte dei heilt bak på skjermen, slik at ledninga går inn i dørsprekka. Man ser det ikkje før man ser etter. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 9, 2007 Eg fikk dette påpeika ved 1.gangskontrollen av min UrS4. Kjøpte lange og smale (17x2cm) blinklys med dobbelsidig tape på Biltema, så er det bare å plukke dei av igjen ved passande høve. Plasserte dei heilt bak på skjermen, slik at ledninga går inn i dørsprekka. Man ser det ikkje før man ser etter. hehe;) lure gereier*! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...