Reparasjoner og forbedringer på 1992 Audi 100

Anbefalte innlegg

Jeg er nå lykkelig eier av en ny 1992 Audi 100 2.8E Quattro (se her...), og som alltid på en femten år gammel bil er det en del som må fikses:

 

  • Hånbrekkvaier: får jeg tak i det noe annet sted enn Mekonomen? De skal ha rundt tre hundre per vaier, og begge er røket. NBS ser ikke ut til å ha.
  • Skiver og klosser: eier til en av bilen jeg så på før jeg valgte denne hevdet at han hadde fått fullt sett med skiver og klosser bak til syv hundre. Verken Mekonomen eller NBS er i nærheten av denne prisen...
  • Automatisk kjørelys: noen som har gjort dette på en C4? Har søkt, men finner bare informasjon om betraktelig nyere biler.
  • Bilen maser om bremselys, men såvidt jeg kan se fungerer de utmerket. Kan det ha vært montert feil type, slik at motstanden blir feil og bilen tror at pæren mangler?
  • Bilstereo med flammemønster på fronten og totalt unødvendig fjernkontroll skal skiftes ut med noe litt mer diskret...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten å kommentere evt kvalitetsforskjell så får du et sett klosser til 159,- og skiver til 199,-/stk på Biltema. Det skulle bli 557,- komplett. Wirer har de ikke til Quattro.

Hvordan ser masesymbolet til bremselysene din ut? Er det en sirkel med en stiplet parantes rundt? I så fall er det slitasjevarsleren for slitte bremseklosser foran. Ledningen til denne pleier å brytes i gjennomføringer til innerskjerm, eller nedme klossene.

 

Så får du sikkert tips på det andre også utover dagen :) Kjørelys blant annet er jo ganske enkelt å koble opp selv med et rele og litt kabel.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Symbolet for slitte bremseklosser lyser, ja, og jeg kjenner at klossene foran synger på siste verset, men det var ikke det jeg lurte på. Jeg får innimellom opp et lyspæresymbol med kryss over, og "BREMSE LICHT" når jeg starter bilen. Jeg antok at det stod for "bremselicht" (bremselys), men kanskje det betyr "svak brems"? Ikke godt å vite om det er to ord fordi det skal være to ord, eller bare fordi displayet er for smalt til å ha hele ordet på en linje. Jeg holder dog en knapp på den enkle forklaringen, "bremselys".

 

Torshov Bilrekvisita har 35% rabatt på slitedeler i dag og i morgen, så jeg bestilte like godt nye skiver og klosser rund baut, og nye håndbrekkvaiere.

 

Noen i Oslo som skal på treff neste torsdag og kan ta med seg VAGCOM, forresten?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er nå lykkelig eier av en ny 1992 Audi 100 2.8E Quattro

 

Først av alt: Gratulerer med klassisk Audi og medlemskap i C4-klubben! Du blir sikkert fornøyd.. :)

 

  • Skiver og klosser: eier til en av bilen jeg så på før jeg valgte denne hevdet at han hadde fått fullt sett med skiver og klosser bak til syv hundre. Verken Mekonomen eller NBS er i nærheten av denne prisen...
  • Bilen maser om bremselys, men såvidt jeg kan se fungerer de utmerket. Kan det ha vært montert feil type, slik at motstanden blir feil og bilen tror at pæren mangler?

 

Er dette bremselyssignalet noe som bare kommer på ved oppstart, og som slukker hvis du trykker på bremsepedalen? I så tilfelle skal det være slik. Er vel en sjekk for å teste om bremselyset ditt fungerer.

 

Angående skiver/klosser bak: Skal sjekke hvilken pris du får på Bilextra med klubbrabatt når jeg kommer på jobb til uka.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Symbolet for slitte bremseklosser lyser, ja, og jeg kjenner at klossene foran synger på siste verset, men det var ikke det jeg lurte på. Jeg får innimellom opp et lyspæresymbol med kryss over, og "BREMSE LICHT" når jeg starter bilen. Jeg antok at det stod for "bremselicht" (bremselys), men kanskje det betyr "svak brems"? Ikke godt å vite om det er to ord fordi det skal være to ord, eller bare fordi displayet er for smalt til å ha hele ordet på en linje. Jeg holder dog en knapp på den enkle forklaringen, "bremselys".

 

Jeg måtte bare spørre siden du ikke spesifiserte hva slags symbol du hadde på autochecken din :)

BREMSLICHT er bremselystesten som Torstein skriver. Den gjøres hver gang tenningen settes på (det lyser BREMSLICHT helt til du bremser første gangen, først da blir pærene testet). Hvis du holder foten på bremsepedalen når du setter på tenningen rekker du sannsynligvis ikke å se varselet før testen er ferdig, det kan jo være forklaringen på at du ikke ser det hver gang?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skiver og klosser til 800 kr bak høres logisk ut med litt rabatt hos forhandlerne. Ordinærpris ligger vel omtrent på 1000-lappen, litt over. Ikke kjøp klosser og skiver på biltema, de slites aldri, og grunnen er at de er så harde at de ikke klarer å låse opp bremsene engang. Jeg har prøvd de et par ganger, og kjøper aldri der igjen.

 

Og til slutt, grattis med godbil :) Kjøpte meg en slik selv for halvannen uke siden. Hvor mye måtte du gi for bilen forresten? Utstyr, km.stand osv?

 

Mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

BREMSLICHT er bremselystesten som Torstein skriver. Den gjøres hver gang tenningen settes på (det lyser BREMSLICHT helt til du bremser første gangen, først da blir pærene testet). Hvis du holder foten på bremsepedalen når du setter på tenningen rekker du sannsynligvis ikke å se varselet før testen er ferdig, det kan jo være forklaringen på at du ikke ser det hver gang?

 

Jeg ser det et kort øyeblikk hver gang jeg starter bilen, ja, og jeg holder alltid clutch og brems inne når jeg starter; så da vet jeg forklaringen på det.

 

Det symbolet som bare dukker opp av og til ser ut som en stor sirkel med kryss over og et "vedheng" øverst. Jeg antok at det skulle forestille en lyspære (med sokkelen opp), men det må da være noe annet? Kan det ha noe med servostyringen å gjøre? Bilen har begynt å lekke servoolje (det var ikke tegn til noe slikt da jeg overtok bilen i går, så det må ha skjedd på turen nedover eller i dag). Jeg har fylt på med (svindyr) lekkasjestopp og servoolje, det burde holde til jeg får bilen opp på bukk og finner ut om det er tannstangen (gisp!) eller bare et rør.

 

Ellers lyser varselsymbolet for bremseklosser konstant, hvilket ikke er overraskende da klossene på høyre side foran er helt nedslitte... Jeg skal bytte frambremsene og fikse håndbrekket så fort jeg får delene (burde være på mandag), bakbremsene tar jeg når jeg får tid.

 

(det morsomme er at symbolet for bremseklosser faktisk er en stilisert tegning av et par bremsesko...)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Først: Håper for all del at du etterfyllte med original servo-olje!

 

Så: Varsellampa med lyspære og kryss over betyr i følge min instruksjonsbok nærlys eller baklys defekt. Mulig du har en kontaktfeil vil jeg tro.

 

Mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skiver og klosser til 800 kr bak høres logisk ut med litt rabatt hos forhandlerne. Ordinærpris ligger vel omtrent på 1000-lappen, litt over.

 

Jeg endte som sagt med å kjøpe nye skiver og klosser rund baut, og fikk det for ca 1800 hos Torshov, pluss ca. 300 for to håndbrekkvaiere. De har kampanje på slitedeler, 35% rabatt i dag og i morgen - vanskelig å slå, selv om Torshov normalt ikke er blant de billigste.

 

Ikke kjøp klosser og skiver på biltema, de slites aldri, og grunnen er at de er så harde at de ikke klarer å låse opp bremsene engang. Jeg har prøvd de et par ganger, og kjøper aldri der igjen.

 

Du er ikke den første jeg hører det fra... Jeg har kjøpt småting der før (verktøy, baklukefjærer) men ville ikke kjøpt noe der som berører sikkerheten på bilen.

 

Og til slutt, grattis med godbil :) Kjøpte meg en slik selv for halvannen uke siden. Hvor mye måtte du gi for bilen forresten? Utstyr, km.stand osv?

 

La meg først si at jeg er veldig fornøyd med kjøreopplevelsen så langt... Bilen er langt fra overmotorisert (tross alt bare 170 hk for 1600 kg), men den er ingen sinke i byen, og direkte herlig på langtur. Jeg tror jeg blir nødt til å ringe Gjensidige og øke kjørelengden :P

 

Jeg ga 50' for bilen, og motor og utstyr tatt i betraktning synes jeg det var en god pris, selv når man legger på utgiftene jeg nå får med å skifte bremser o.l.

 

Bilen har gått 275', men såvidt jeg kan bedømme er motor og drivverk i topp stand. Det ser ut som om noen har brukt mye tid (evt. penger) på å holde den i stand. Det er veldig rent og pent under panseret, ikke et hav av asfaltstøv og rust som jeg har sett andre steder.

 

(forresten: er det noen som har en Audi 100 der lyset under panseret virker? det har ikke virket på noen av de jeg har sett så langt...)

 

Bilen er ikke overdrevent utstyrt: soltak, treinteriør, fire elektriske vinduer, fjernstyrt sentrallås, ettermontert Webasto, ettermontert radio / CD. Rutene er "sotet" med uoriginal plastfilm som jeg har tenkt å fjerne. Dessuten har en eller annen tulling limt fast en mobilholder (type gummibelagt magnet) på justeringsknappen til speilene...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Først: Håper for all del at du etterfyllte med original servo-olje!

 

Tanken var tom, så jeg var pent nødt til å fylle med det jeg fikk tak i - Quaker State fra Torshov Bilrekvisita - for å unngå at pumpen tok kvelden. Ikke original, men det skal være riktig type. På tanken står det bare "fill only with mineral oil" elns. Jeg har uansett tenkt å ta en nærmere sjekk, og dersom det viser seg at jeg må skifte et rør eller tannstangen eller lignende kan jeg i samme slengen tappe anlegget og fylle på med ny olje.

 

Så: Varsellampa med lyspære og kryss over betyr i følge min instruksjonsbok nærlys eller baklys defekt. Mulig du har en kontaktfeil vil jeg tro.

 

Tipper det er ryggelyset, oppdaget nettopp at det ikke virker. En av pærene på skiltlyset har også gått.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke sett noen biler enda der lyset under panseret virker jeg..hehe :)

Bilen har forøvrig 174 hk og veier 1550kg. Og at den ikke er overmotorisert stemmer, men den er vesentlig sprekere enn en 2,3 quattro."Problemet" er bare at det ser ut som (på speedometeret) at du kjører i 60, når du faktisk kjøre 80. Og så er draget mye jevnere på disse enn på 2,3 så man merker ikke aks'en så voldsomt, det er bare et veldig jevnt drag hele veien. Passerer en 100 i 5. gir, da merker man straks mer til motoren.

 

Høres ut som du har fått en riktig pris på bilen, jeg ga selv 65, men da har den vært eid av slektninger av meg i 10 år og har ekstrautstyrsliste som fyller et a4-ark. Den har også gått 310, men har ny"overhalt" motor.

 

Mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tanken var tom, så jeg var pent nødt til å fylle med det jeg fikk tak i - Quaker State fra Torshov Bilrekvisita - for å unngå at pumpen tok kvelden. Ikke original, men det skal være riktig type. På tanken står det bare "fill only with mineral oil" elns. Jeg har uansett tenkt å ta en nærmere sjekk, og dersom det viser seg at jeg må skifte et rør eller tannstangen eller lignende kan jeg i samme slengen tappe anlegget og fylle på med ny olje.

 

 

 

Tipper det er ryggelyset, oppdaget nettopp at det ikke virker. En av pærene på skiltlyset har også gått.

 

Det er nok ryggelyset da ja.

 

Det står på beholderen for servoolje "bare Audi hydraulic oil, G 002 000." Det siste der er "litt" vesentlig..Men du er ikke den første som har gått i "fella" vet jeg :)

 

Mvh

EW

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

(forresten: er det noen som har en Audi 100 der lyset under panseret virker? det har ikke virket på noen av de jeg har sett så langt...)

 

Fekk det til å lysa ei lita stund på min C4, men det varte ikkje lenge. Klare det litla lyset å lysa opp heile motoren då? Må vel vera tussmørkt i såfall:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det står på beholderen for servoolje "bare Audi hydraulic oil, G 002 000." Det siste der er "litt" vesentlig..Men du er ikke den første som har gått i "fella" vet jeg :)

 

OK. Spørsmålet er hvor man får tak i dette, og hva konsekvensen er om man bruker et annet merke.

 

Jeg valgte forøvrig ikke olje på måfå - jeg tok typen som ifølge produsenten passer til Audi 100 C4. Og jeg hadde som sagt ikke så mye valg, jeg måtte få noe i tanken så pumpa ikke gikk tørr...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK. Spørsmålet er hvor man får tak i dette, og hva konsekvensen er om man bruker et annet merke.

 

Jeg valgte forøvrig ikke olje på måfå - jeg tok typen som ifølge produsenten passer til Audi 100 C4. Og jeg hadde som sagt ikke så mye valg, jeg måtte få noe i tanken så pumpa ikke gikk tørr...

G002000 får du bare fra VAG.

http://oljelageret.no/shop/osc/product_info.php?products_id=220 har akkurat samme spec. som G002000 (VW TL 52146) til 1/3 av prisen fra VAG.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har jeg fått skiftet skiver og klosser foran. Tok noen timer siden jeg aldri har gjort det før.

 

Du vet det er et dårlig tegn når du begynner å skru løs caliperen og det faller ned biter fra klossen... : eek :

 

Høyre framhjul, utside og innside:

 

IMG_3948_S.JPGIMG_3949_S.JPG

 

Nærmere titt på klossen, og på slitasjen på skiven:

 

IMG_3949_Z.JPGIMG_3950_Z.JPG

 

Venstre side så mye bedre ut, men ledningen til slitasjesensoren var revet av:

 

IMG_3953_Z.JPG

 

På venstre side satt forresten kontakten til slitasjesensoren veldig løst, og jeg tipper den falt av på vei hjem fra Bjerke, fordi bremsesymbolet begynte å lyse igjen. Skal se på det i morgen, men nå vil jeg sove...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Først: Grattis med fet bil!

Litt oppklaring: Oransje lampesymbol er kun indikasjon for gåent nærlys eller baklys, ikke noen andre pærer. 'Bremse licht' eller hva det står, lyser til bremselysene har lyst og slukket eller omvendt. (for å teste funksjonen)

Hydraulikkvæske:

Det går gjerne bra, men hvis du vil unngå å bytte tannstang og servopumpe, bør du innen rimelig tid bytte væsken. Den koster ikke allverden på Møller, tror jeg ga ca. 120/l for noen år siden. Den skal liksom ikke byttes, men 'flush and refill' et par ganger, så skal du se hvor svart den var blitt.. på http://www.blauparts.com stod det i hvertfall en how-to.

Ellers må du ikke helt tro på alle feilmeldingene i displayet, for de aller fleste C4'ene av en viss alder har problemer med dårlig kontakt i autocheck'en, som gir noen artige feil innimellom.. ;)

At Oljelager-oljen har samme spec som den møller putter på boks, synes jeg virker merkelig, side dette er en helsyntetisk olje.. Better safe than sorry, er nå mitt motto, all den tid du kun bruker 2 liter av guffa sånn hvert 3-4 år.. Dyrere med overhalt tannstang!

 

Og en ting til, feil på lys etc. i bakluka, kan komme av dårlige kabler i gjennomføringen til luka, se i den venstre belgen.. (Men nå går jo lys også, da..)

Går ut fra at du har avant, og da kan du faktisk komme til lampene i bakluka ved å bende opp den teppekledde delen av baklukedekselet fra ytterkanten, da de er 'hengslet' omtrent der skiltet begynner.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hydraulikkvæske:

Det går gjerne bra, men hvis du vil unngå å bytte tannstang og servopumpe, bør du innen rimelig tid bytte væsken. Den koster ikke allverden på Møller, tror jeg ga ca. 120/l for noen år siden. Den skal liksom ikke byttes, men 'flush and refill' et par ganger, så skal du se hvor svart den var blitt..

 

Det får jeg nok aldri sett, for servooljen som var i bilen da jeg kjøpte den ligger nå utover asfalten et sted i Uranienborgveien... :rolleye: Hvis jeg ikke klarer å finne ut veldig kjapt hvor det lekker fra blir jeg pent nødt til å sette bilen inn på verksted for å få det fikset. Under vanlig kjøring lekker det bare litt, men ved heftig ratting i lav fart (lukeparkering og lignende) mister jeg veldig mye, fant jeg ut da jeg parkerte utenfor Automobilia på fredag...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På venstre side satt forresten kontakten til slitasjesensoren veldig løst, og jeg tipper den falt av på vei hjem fra Bjerke, fordi bremsesymbolet begynte å lyse igjen. Skal se på det i morgen, men nå vil jeg sove...

 

Den hadde hoppet av ja, koblet den på igjen og FIS hilser meg nå med OK når jeg starter :)

 

Noen tips om hvordan jeg kan hindre kontakten fra å hoppe av igjen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

(forresten: er det noen som har en Audi 100 der lyset under panseret virker? det har ikke virket på noen av de jeg har sett så langt...)

 

Parklys må stå på for at denne lampa skal virke. :rolleye: Eg fant det ut ved en rein tilfeldighet. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den hadde hoppet av ja, koblet den på igjen og FIS hilser meg nå med OK når jeg starter :)

 

Noen tips om hvordan jeg kan hindre kontakten fra å hoppe av igjen?

 

Bytte plastikken? Er nok en og annen på en høgger, men disse pluggene (husene) er ikke umulige på Møller heller.

 

Har du mye lekkasje må du nesten se om det kommer ut av tannstanga eller høyttrykksslangen ned til trykkbeholderen. Det er de to stedene som vanligvis ryker.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bytte plastikken? Er nok en og annen på en høgger, men disse pluggene (husene) er ikke umulige på Møller heller.

 

Tror jeg setter på et buntebånd e.l. så lenge.

 

Har du mye lekkasje må du nesten se om det kommer ut av tannstanga eller høyttrykksslangen ned til trykkbeholderen. Det er de to stedene som vanligvis ryker.

 

Jepp. Har fått tak i speil-på-pinne, og tar en titt i kveld hvis jeg kommer meg hjem før det blir mørkt. Men jeg tror ikke det blir noe treff på meg på torsdag - vil ikke kjøre mer enn strengt nødvendig inntil servoen er i orden...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

(forresten: er det noen som har en Audi 100 der lyset under panseret virker? det har ikke virket på noen av de jeg har sett så langt...)

 

Mitt lys fungerer som bare det, men kun når park/kjørelys er på : klø :

 

Edit: Noen har visst allerede påpekt dette : flau :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må nesten skryte litt av Torshov og Møller her. Det viste seg at håndbrekkvaierne jeg kjøpte hos Torshov var feil type (sikkert C3 i stedet for C4, jeg undersøkte ikke nærmere). De tok dem tilbake og refunderte hele beløpet selv om den ene kabelen var forsøkt montert!

 

Møller på Ensjø skaffet originale vaiere på flekken til en hyggelig pris. De var dessuten veldig behjelpelige med å identifisere og bestille braketter og skruer til skjoldet under bensintanken (brakettene er helt gjennomrustet, den ene vridde seg nitti grader da jeg skrudde løs skjoldet...) Forfengelig som jeg er tok jeg like godt og bestilte et par originale nøkkelemner med lys i samme slengen...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.