Golf II 1,8 forgassermotor går ikke uten hjelp

Anbefalte innlegg

En kollega på jobben har en 2'er golf som han ikke får til å gå. Er ikke noe mekkevidunder selv men jeg tok i allefall en titt. Sjekket igrunn av motoren fikk benin, løse pluggledninger osv, men fikk ikke gjort stort uten verktøy.

Motoren har stått en stund nå uten å starte (2mnd). Man må dra den lenge på starteren (10-15sek) før man hører antydninger til tenning. Man må også ha gassen helt inne ellers vil den ikke tenne. Etter man har dratt den en stund på starteren og holdt gassen inne så hører man at motoren starter og drar rundt av seg selv, men så snart jeg slipper nøkkelen så stopper den. Virker som om den ikke vil dra rundt skikkelig uten at starteren hjelper til.

Burde jo være mange her som har vært borti en slik motor. Vet ikke hvilken det er selv, men det er en 1,8 forgasser som står i en 1991 golf. Har bilde her av motoren her

DSC00103.jpg

Noen tips til hva som kan prøves?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne motoren har ikke forgasser men Mono innsprøytning. Dvs ei innsprøytningsdyse som fordeler til alle sylindrene. Her kan det jo være flere ting som er feil.

Første ting er å sjekke om tannreima stemmer på merkene: Kamaksel, fordeler og veivaksel.

Høres litt ut som om motoren har drivstofforsyningsproblemer. Kan være alt fra def. bensinpumpe, tett filter, def. motortempføler, def innspr. dyse + +

Kanskje det hjelper å spraye startgass inn i luftfilter/innsug mens man prøver å starte. Starter den da for så å stoppe når man slutter å spraye får den for lite bensin.

På denne motoren kan man lese ut feilkoder via såkalt blinkkodevisning. Eksakt hvordan man gjør det og hva de forskjellige tallkodene ( antall blink ) vil si husker jeg desverre ikke, men kanskje andre kan hjelpe. Evt. få bilen til et verksted som kan for å få stilt diagnose.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Første ting er å sjekke om tannreima stemmer på merkene: Kamaksel, fordeler og veivaksel.

Høres litt ut som om motoren har drivstofforsyningsproblemer. Kan være alt fra def. bensinpumpe, tett filter, def. motortempføler, def innspr. dyse + +

Tok av dekselet til reimen og reimen virker stram og fin. Skal vel litt til for at den skal hoppe når den sitter stramt?

Heller også litt mot bensinproblemer. Tok av slangen til bensinforsyningen og der var det massevis av bensin. Får prøve med startgass i innsuget da. Hva bør jeg prøve å bytte ut først i så fall? Dysen?

Og vil en defekt motortempføler gjøre at bilen ikke starter?

Og noen som vet motorkoden på denne motoren?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

gå over alle kontaktpunkter med elektrorens og skru av hele monopointen

skru av dekselet som sitter over dysa og rens denne.. sannsynligvis er denne FULL av olje. og det har en tendens til å knote til litt av signalen til dysa

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper det er en RP motor.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

tipper det jeg og gitt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta å røsk litt i den innsprøytningsenheten, er ganske vanlig at gummien mellom enheten og manifolden ryker, se at det ikkje er sprekker som går gjennom gummien. Ta av fordelerlokket og vipp opp det lokket som ligger under rotoren, snu motoren til topp på syl nr 1 og sjekk at kontakten på rotoren står noelunde i nærheten av hakket i huset på fordeleren som markerer syl nr 1, merket skal stå rett under kontaktpunktet til kabelen for syl 1 i fordelerlokket. Reimhjulet som driver reg reima har en kile som står i et spor på veivakselen, hender at kilen knekker og timinga på motoren blir feil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. Slenger meg på denne tråden, da jeg sliter med akkurat samme problemet.

Det første jeg la merke til var at den stoppet i ny og ne, Og plutselig fikk jeg stopp for godt en kveld, dro inn falsk luft da forgasserflensen hadde sprukket rundt hele. Så jeg skiftet denne, men fikk fortsatt ikke starte. Jeg begynte å feilsøke litt, fant ut at bensinpumpa ikke ga noe bensin i det hele tatt. Nå har jeg skiftet bensinpumpe, fikk hentet bilen på henger hjem (fra Gardermoen til Elverum) og har den hjemme.

Testet litt i dag også, og den spretter opp på turtall når jeg starter med startgass. Det tyder vel på at det er forgasser/bensintilførsel?

Skal teste tipsene over her i morgen!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Testet litt i dag også, og den spretter opp på turtall når jeg starter med startgass. Det tyder vel på at det er forgasser/bensintilførsel?

Skal teste tipsene over her i morgen!

Sjekk at relèet til bensinpumpa virker, er ikke sikkert at det er bensinpumpa som er ødelagt:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

husk på at det er 2 pumper i dissa bila da :)

trykkpumpa skal forøvrig gi 1.2 bar trykk til dysa.. veldig lavt egentlig, men er det som skal være..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekk at relèet til bensinpumpa virker, er ikke sikkert at det er bensinpumpa som er ødelagt:)

Jeg har alleredet byttet pumpa, den nye fungerer :)

husk på at det er 2 pumper i dissa bila da :)

trykkpumpa skal forøvrig gi 1.2 bar trykk til dysa.. veldig lavt egentlig, men er det som skal være..

Hm, skal undersøke om jeg får mål trykket.

Det som er merkelig er at det kommer bensin inn i monojetronicen, men ikke ut i returen eller i gjennom.

Er det en magnetventil som skal slippe bensinen igjennom? Mistenker at den ikke får rikig pulser/signaler inn, så skal få sjekket kontaktene i morgen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.