#1 Skrevet Mars 10, 2007 Har noe irriterende fusking på min a4 tdi. Dette skjer som oftest under aks på 1 ,2 eller 3 gir og helst i begynnelsen på en kjøretur,dvs at motoren er kald men kan også kjøre 5 mil stoppe bilen i 2 min og så gi gass ut av ett kryss eller noe og så er det på an igjen... Har også merka noe smånykking av og til i høyere gir uten pådrag. Hvis jeg er rask med å slippe gassen når den begynner å fuske så forsvinner det nokså raskt. Hvis jeg fortsetter å trø på gassen så blir det værre og værre og man hører noe blåselyd greier i luftfilterboksen (tilbakeslag fra turbokansje ? ) og det ryker noe fra eksosen (sort røyk, ikke så mye da). I dag så bare ga jeg gass selv om den fuska og da stoppa den,svingte ut til siden og prøvde å starte.Da virka det nesten som om det var noe gale med startmotoren men den er i orden så vidt jeg vet. Etter å ha kinna 3-4 ganger så startet den og gikk så ei klokke igjen.. har hatt ett green innstasfilter i denne men det orginale filteret står i nå. Har hatt den koblet til vag com hos ett medlem her men han fant ingen feilkoder. Når den derre blåselyden kommer så høres det nesten ut som en dumpventil. Anyone som har peiling på hva dette kan være,tenkte jeg skulle stikke innom møller å få en mekaniker til å teste den men da kan du banne på at den funker 100% hehe.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 10, 2007 Har noe irriterende fusking på min a4 tdi.Dette skjer som oftest under aks på 1 ,2 eller 3 gir og helst i begynnelsen på en kjøretur,dvs at motoren er kald men kan også kjøre 5 mil stoppe bilen i 2 min og så gi gass ut av ett kryss eller noe og så er det på an igjen... Har også merka noe smånykking av og til i høyere gir uten pådrag. Hvis jeg er rask med å slippe gassen når den begynner å fuske så forsvinner det nokså raskt. Hvis jeg fortsetter å trø på gassen så blir det værre og værre og man hører noe blåselyd greier i luftfilterboksen (tilbakeslag fra turbokansje ? ) og det ryker noe fra eksosen (sort røyk, ikke så mye da). I dag så bare ga jeg gass selv om den fuska og da stoppa den,svingte ut til siden og prøvde å starte.Da virka det nesten som om det var noe gale med startmotoren men den er i orden så vidt jeg vet. Etter å ha kinna 3-4 ganger så startet den og gikk så ei klokke igjen.. har hatt ett green innstasfilter i denne men det orginale filteret står i nå. Har hatt den koblet til vag com hos ett medlem her men han fant ingen feilkoder. Når den derre blåselyden kommer så høres det nesten ut som en dumpventil. Anyone som har peiling på hva dette kan være,tenkte jeg skulle stikke innom møller å få en mekaniker til å teste den men da kan du banne på at den funker 100% hehe.... Luftmassemåleren? Kan jo være den det er noe gale med. sjekk dette som står her: http://www.trimchip.com/test/tekniske%20artikler/LMM.shtml Mvh Kenneth S 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 12, 2007 Ser ut som problemt er fixa nå Tok å blendet EGR ventilen og har ikke fuska noe i kveld får se om den går like fint i morgen også.. Er det noen negative sider ved å gjøre det.. ? noen som vet prisen på ny ventil ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 12, 2007 Er det noen negative sider ved å gjøre det.. ? Høyere eksosutslipp, muligens marginalt høyere drivstofforbruk, men dette er ubetydelig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 17, 2007 Da har jeg kjørt litt med blending kun nede der røret fra EGR ventilen sitter nedpå eksosmanifoilen. Dette funket utmerket til å begynne med men merket etterhvert bittelitt fusking innimellom, men ikke i nærheten av slik det var før jeg gjorde dette. Så for 2 dager siden så strupa jeg den vakumslangen på toppen av ventilen og siden da har bilen gått helt fint og ingen fusking så langt. Vil nesten påstå at den går noe bedre også,virker iallefall slik. I dag så demonterte jeg innsugsmanifoilen og egr ventilen. Var ikke så mye skitt der etter 119000km men noe var det da. Skrapte ut det jeg kunne med en "tynn" kniv og vaska resten med bensin og tannbørste, satte fyr på restene oxo hehe inne i innsugsmanifoilen. Inne i EGR ventilen var det ett spjeld og ett slags stag, det staget var det endel klumper med eksos,olje og annet dritt på. Det er nok sikkert det så har gjort at ventilen ikke har virka skikkelig. Har ikke prøvekjørt etterpå enda men regner med at det funker. Kjører fremdeles med blendet egr ventil da og kommer sikkert til å fortsette med det. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 17, 2007 Korleis var det du blenda denne vetilen da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 17, 2007 Lagde en stålpakning uten hull. Den må være veldig tynn ellers så blir det problemer med å få på plass røret igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 18, 2007 En annen feil som kan gi symptomer som kommer og går og som ligner de som beskrevet er ørsmå rusthull i dieseltilførselsrøret. Da kommer noe luft inn, av og til mye, av og til lite. Kontrolleres ved å montere et gjennomsiktig filter eller rør på tilføreselen før pumpa, da ser man om det suges luft inn også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...