#1 Skrevet Mars 11, 2007 Kan man kjøre med åpen dumpventil rett etter gasspjelden når man kobler et T-stykke på vakuumslangen?? På denne måten slipper man å blinde det originale resirkuleringssystemet.. På den måten går det ikke utover LMM.. Om noen skjønte hva jeg mente med dette, så venligst svar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 11, 2007 det skal gå det ja... blir samme funksjon som en slik kombinert ventil... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 11, 2007 Hvorfor skal du det egentlig. Får svært lite effekt av den uoriginale dumpen da. Fusk e.l KAN du få uansett så lenge målt luft blir sluppet ut av systemet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 11, 2007 Men blir den målte luften sluppet ut igjen da Altså rett etter gasspjelden.. Jeg trodde det var slik at den målte luften ble blåst ut i resirksystemet og ikke rett etter gasspjelden Er det meg som roter nå eller? Noen som kan forklare meg (jeg vet jeg er noob ) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 11, 2007 Men blir den målte luften sluppet ut igjen da Altså rett etter gasspjelden.. Jeg trodde det var slik at den målte luften ble blåst ut i resirksystemet og ikke rett etter gasspjelden Er det meg som roter nå eller? Noen som kan forklare meg (jeg vet jeg er noob ) Er det "pysj" lyd du skal ha? Monter åpent filter fra f.eks king dragon og kjør med org. resirkventil eller en forsterket resirk. så slipper du at bilen går som et dass. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 11, 2007 Får ikke montert noen ventil ETTER gasspjeldet uten videre. Dette ville i så fall ikke ha noen funksjon. Poenget med en slik ventil er å bli kvitt trykket som oppstår mellom det stengte gasspjeldet og den fortsatt roterende turboakselen. Dette for å la turboens aksel og rotorblader rotere uten å bremses noe ved girskift. Dette fører i sin tur til at turbotrykket kommer raskere igjen etter girskift. ETTER gasspjeldet da det stenges vil det heller oppstå et vakum. Det behøver du jo ikke "slippe ut". En åpen dumpventil slipper altså trykket som oppstår ut i friluft/motorrom, mens en resirkulerende ventil slipper lufta tilbake i slangen ETTER LMM. Lufta som resirkuleres måles dermed ikke på nytt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 11, 2007 Er det "pysj" lyd du skal ha? Monter åpent filter fra f.eks king dragon og kjør med org. resirkventil eller en forsterket resirk. så slipper du at bilen går som et dass. Greit nok med den "pysj" lyden, men jeg tenkte med på sånn lyd man får av hks sin ventil f. eks.. WHOOO-T-T-T-T-T-T-T-TSJ.. Synes den er mye fetere og slik lyd får man ikke uansett hvor heavy filter man har og hvor stramm fjær man har Uzi ? ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 11, 2007 Får ikke montert noen ventil ETTER gasspjeldet uten videre. Dette ville i så fall ikke ha noen funksjon. Poenget med en slik ventil er å bli kvitt trykket som oppstår mellom det stengte gasspjeldet og den fortsatt roterende turboakselen. Dette for å la turboens aksel og rotorblader rotere uten å bremses noe ved girskift. Dette fører i sin tur til at turbotrykket kommer raskere igjen etter girskift. ETTER gasspjeldet da det stenges vil det heller oppstå et vakum. Det behøver du jo ikke "slippe ut". En åpen dumpventil slipper altså trykket som oppstår ut i friluft/motorrom, mens en resirkulerende ventil slipper lufta tilbake i slangen ETTER LMM. Lufta som resirkuleres måles dermed ikke på nytt. Ja, det er greit nok og jeg er helt med på hva du mener.. Men det er flere som har 200sx og cosworth og sånt som gjør dette med åpen ventil.. Jeg snakket med en kammerat av meg som har cossie og han sa at det er best å ha en åpen dumpventil nærmest mulig gasspjelden for dermed å få best utbytte av dette.. Cosworth har jo mapsensor, tatt i betrakning. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 11, 2007 Greit nok med den "pysj" lyden, men jeg tenkte med på sånn lyd man får av hks sin ventil f. eks..WHOOO-T-T-T-T-T-T-T-TSJ.. Synes den er mye fetere og slik lyd får man ikke uansett hvor heavy filter man har og hvor stramm fjær man har Uzi ? ? Ja jeg skjønner. Monter nærmest innsuget og test ut. Var slik montert på en skadebil jeg kjøpte i 2005. Funket fint,men slitsom lyd for "meg" i lengden:) Alt er mulig.Mitt tips er å kjøpe et eksta innsugsrør og test ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 11, 2007 Ja, det er greit nok og jeg er helt med på hva du mener..Men det er flere som har 200sx og cosworth og sånt som gjør dette med åpen ventil.. Jeg snakket med en kammerat av meg som har cossie og han sa at det er best å ha en åpen dumpventil nærmest mulig gasspjelden for dermed å få best utbytte av dette.. Cosworth har jo mapsensor, tatt i betrakning. Da skjønner jeg plutselig hva du mener. Jada, ca 20 ca fra gasspjeldet skal visst være en bra plassering, men den lyden du er ute etter er jeg redd du uansett ikke får på denne typen motor. Da må du isåfall bygge om innsprøytningen/hiddensprut har jeg skjønt. Monterer du ventilen slik vil du også få problemet med LMM som så mange andre har nevnt. Forskjellen er visstnok i følge Bernt Kollevold hos Kollevold.no oppbyggingen på innspr.systemet. Cosworth har antakelig da en slik oppbygging/utforming av sitt innpr.sytem og div rør at lyden blir som du nevner. For å få denne lyden på 1.8 T kan du evt. blende ALT av resirk/dump ventil og kjøre helt uten, men med åpent filter. Noen strammer også fjøra i resirkventilen. Dette kan da evt. føre til merkelig oppførsel fra motoren. Iallefall min erfaring. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 15, 2007 Ok, men hør da folkens.. Blir litt usikker når folk kommer med delte meninger Ihvertfall.. Hvis man kjører åpen ventil rett etter gasspjelden, og i tillegg kjører med den originale resikruleringsventilen, så vil jo ikke den åpne ventilen som ligger etter gasspjelden ha noe å si for LMM sin del i og med at LMM blir "mettet" av resirksystemet? Eller tar jeg helt feil nå ? Jaja, bra vi er litt uenige i tingene da Litt diskusjon er bare sundt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 15, 2007 Min bror kjører S4 men åpen dump, jeg UTEN dump eller resirk. Ingen problemer eller rar oppførsel på motor hos oss. Men vet om folk her på forumet som opplever rare ting med motor med åpen dump. Min erfaring.... no problemos! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 16, 2007 Ok, men hør da folkens.. Blir litt usikker når folk kommer med delte meninger Ihvertfall.. Hvis man kjører åpen ventil rett etter gasspjelden, og i tillegg kjører med den originale resikruleringsventilen, så vil jo ikke den åpne ventilen som ligger etter gasspjelden ha noe å si for LMM sin del i og med at LMM blir "mettet" av resirksystemet? Eller tar jeg helt feil nå ? Jaja, bra vi er litt uenige i tingene da Litt diskusjon er bare sundt Ja no surrer du... Enkelt fortalt, bruker du ein åpen dump i systemet så slepp du ut målt luft, og du kan få fusk, o.l. pga for feit blanding! Sånn er det! Men køyrer du med map sensor så går dette bra, men er denne lyden så tøff da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 16, 2007 Ok, men hør da folkens.. Blir litt usikker når folk kommer med delte meninger Ihvertfall.. Hvis man kjører åpen ventil rett etter gasspjelden, og i tillegg kjører med den originale resikruleringsventilen, så vil jo ikke den åpne ventilen som ligger etter gasspjelden ha noe å si for LMM sin del i og med at LMM blir "mettet" av resirksystemet? Eller tar jeg helt feil nå ? Jaja, bra vi er litt uenige i tingene da Litt diskusjon er bare sundt Mulig jeg ikke skjønner hva du mener, men hvis du har tenkt å montere dumpen i innsuget (som du sier "etter gasspjeldet) vil det jo ikke fungere.for når du stenger gasspjeldet vil det oppstå vakum i innsug med en gang. Altså ingen luft å slippe ut, dermed ingen lyd... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...