#1 Skrevet Mars 11, 2007 Jaja, da var det min tur til å finne den velkjente, lysebrune "spunken" under oljetoppa da... Er det noen snille gutter i byen/omegn som kan hjelpe meg? Trenger en plass å skru en kveld eller 2, og kanskje en hjelpende hånd. Må bytte toppakning. mulig jeg skal legge inn en annen kam også, når jeg først er opp med toppen.. Tror jeg har det meste av verktøy selv, men kan nesten ikke begynne med dette på f.eks shell bilbyen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 11, 2007 Jeg stiller alltids opp som mekkehjelp, men plass har jeg ikke Om det er fint i været går det alltids an å stå på en parkeringsplass, men klart: i mars bør det være sol for at det ikke skal bli grisekaldt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 11, 2007 Jeg stiller alltids opp som mekkehjelp, men plass har jeg ikke Om det er fint i været går det alltids an å stå på en parkeringsplass, men klart: i mars bør det være sol for at det ikke skal bli grisekaldt. SUPERT! Hjelp mottas med stor takk! Får se om jeg får tak i en plass også da. Kan jo i verstefall benytte "bilbyen" når man har litt kyndig hjelp, men det hadde vært å foretrekke om noen har ett billigere alternativ.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 11, 2007 Jeg kan sikkert stille som verktøyhåndlanger om det trengs Har ikke vært av med toppen før, så det kan være lærerikt å få med seg.. Har en tilgang på en oppvarmet parkeringsgarasje som kan lånes også, men da må bilen være ute før 06.00 neste morgen.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 11, 2007 Hm. Kan jo ta det bak bunnpris en søndag.. Neida. All hjelp mottas med takk... Kanskje noen gidder å skrive en liste over hva jeg må handle? Litt dumt om jeg glemmer noe. Pakning, strekkbolter++ 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 11, 2007 Jeg kan sikkert stille som verktøyhåndlanger om det trengs Har ikke vært av med toppen før, så det kan være lærerikt å få med seg.. Har en tilgang på en oppvarmet parkeringsgarasje som kan lånes også, men da må bilen være ute før 06.00 neste morgen.. Så ikke det med garasjen først jeg.. Hvordan er det å låne denne i en helg da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 11, 2007 Null problem... Helst da det passer, da er den tom Bør helst ikke stå noe der over natta dog. Men er bilen kjørbar? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 11, 2007 Kanskje noen gidder å skrive en liste over hva jeg må handle? Litt dumt om jeg glemmer noe. Pakning, strekkbolter++ toppakning og strekkbolter såklart ja, og så kan det være greit å bytte toppdekselpakningen med det samme. Om det lekker kjølevann i bakkant av toppen så kan det være greit å få i en ny tetningsring der samtidig. Du trenger selvsagt litt ny kjølevæske også. Når toppen skal av må eksosen deles, og det er sannsynligvis enklest å ta dette etter manifolden. Pakninga der kan være pulver når den kommer av, så du kan jo vurdere å ha den ny i bakhånd 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 11, 2007 Null problem... Helst da det passer, da er den tom Bør helst ikke stå noe der over natta dog. Men er bilen kjørbar? Ja, du kommer langt uten topp 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 11, 2007 Jaja, da var det min tur til å finne den velkjente, lysebrune "spunken" under oljetoppa da... Er det noen snille gutter i byen/omegn som kan hjelpe meg? Trenger en plass å skru en kveld eller 2, og kanskje en hjelpende hånd. Må bytte toppakning. mulig jeg skal legge inn en annen kam også, når jeg først er opp med toppen.. Tror jeg har det meste av verktøy selv, men kan nesten ikke begynne med dette på f.eks shell bilbyen.. Er du sikker på at det er toppakningen? Forsvinner det vann? Trenger ikke å være noe galt hvis det bare har vært småkjøring i den siste tiden. Utrolig hvor mye kondens det kan bli på denne tiden hvis man aldri får kjørt oljen ordentlig varm. Et oljeskift og en langtur kan ofte fjerne oljeskummet 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 11, 2007 Stod jo ikke et pip om toppen VAR tatt av da.. Tar vel ikke hele dagen å bytte toppakning.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 11, 2007 Stod jo ikke et pip om toppen VAR tatt av da.. Tar vel ikke hele dagen å bytte toppakning.. Hehe, neida. Den er vel på. Men jeg tenkte å skape litt forvirring . Bytte toppakning er gjort på noen få timer det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 11, 2007 Er du sikker på at det er toppakningen? Forsvinner det vann?Trenger ikke å være noe galt hvis det bare har vært småkjøring i den siste tiden. Utrolig hvor mye kondens det kan bli på denne tiden hvis man aldri får kjørt oljen ordentlig varm. Et oljeskift og en langtur kan ofte fjerne oljeskummet Takk for respons gutter.. Ja, det er sikkert at pakningen er gåen...(se tråd på mekanisk) Vanntaken er tom,skum i bånn av tanken. Motoren går varm, kommer ikke varmluft, dritt i toppa.mm Er vel på en måte kjørbar...men med x desiliter vann i olja og koketemp på motoren vet jeg ikke om det er lurt å kjøre langt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 11, 2007 Har en liten "handleliste" på gang. Tenker å bytte litt mer når man først er "nedi der":) Strekkbolter Komplett pakningssett til topp Den pakningen Kay nevnte Vannpumpe Termostat Olje Oljefilter Frostveske Har jeg glemt noe viktig da tro? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 11, 2007 Den pakningen Kay nevnte Jeg kan muligens ha vært litt rask i beskrivelsen der. Jeg tenkte på en vannstuss som står på bakside/kortenden av toppen (hvor tetningsringen står på denne stussen) som går opp til varmeregisteret. Nå ser det ut til at 1.8s ikke har denne, så da spørs det om du bare skal glemme den (my bad) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 11, 2007 Jeg kan muligens ha vært litt rask i beskrivelsen der. Jeg tenkte på en vannstuss som står på bakside/kortenden av toppen (hvor tetningsringen står på denne stussen) som går opp til varmeregisteret. Nå ser det ut til at 1.8s ikke har denne, så da spørs det om du bare skal glemme den (my bad) ok... Da blir det en ting mindre å handle.. Men regner med det finnes sånne komplettsett, så man får det man trenger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mars 12, 2007 Har en liten "handleliste" på gang.Tenker å bytte litt mer når man først er "nedi der":) Strekkbolter Komplett pakningssett til topp Den pakningen Kay nevnte Vannpumpe Termostat Olje Oljefilter Frostveske Har jeg glemt noe viktig da tro? Da var dette bestilt. ble i unnerkant av 1600,- +olje og frostveske. synes ikke det var avskrekkende dyrt.. ikke orginaldeler da, men likevel. Vurderer også å kjøpe en 268 kam fra velox. Får da kanskje lurt motoren opp i tresiffret antall hester.. Noen som vet om det er en lett jobb å bytte kam, når det er hydrauliske ventilløftere? Eller er det dumt å sette ny kam på uoverhalt topp? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mars 12, 2007 Da var dette bestilt.ble i unnerkant av 1600,- +olje og frostveske. synes ikke det var avskrekkende dyrt.. ikke orginaldeler da, men likevel. Vurderer også å kjøpe en 268 kam fra velox. Får da kanskje lurt motoren opp i tresiffret antall hester.. Noen som vet om det er en lett jobb å bytte kam, når det er hydrauliske ventilløftere? Eller er det dumt å sette ny kam på uoverhalt topp? Det er meget enkelt å bytte kammen, og hvis toppakning likevel skal byttes så er det enda mindre arbeid å ta kammen samtidig. Jeg kjørte med 266kam på min tidligere 1.8E som hadde 112hk i utgangspunktet. Det er synd å si at det ble en drastisk økning i effekt, selv om eieren etter meg mente den med quattro tok en 2.0 115 fwd. Tomgangen ble roligere enn med orginalkammen , så jeg bestemte meg for å gå for 270+ hvis jeg skulle inn med kam på en annen motor senere 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mars 12, 2007 Det er meget enkelt å bytte kammen, og hvis toppakning likevel skal byttes så er det enda mindre arbeid å ta kammen samtidig. Jeg kjørte med 266kam på min tidligere 1.8E som hadde 112hk i utgangspunktet. Det er synd å si at det ble en drastisk økning i effekt, selv om eieren etter meg mente den med quattro tok en 2.0 115 fwd. Tomgangen ble roligere enn med orginalkammen , så jeg bestemte meg for å gå for 270+ hvis jeg skulle inn med kam på en annen motor senere Ok. da er det vel bare å bestille da.. Skal se om de har noen som er rundt 270 da kanskje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mars 13, 2007 Ok. da er det vel bare å bestille da.. Skal se om de har noen som er rundt 270 da kanskje. Hehe, ja jeg ville gjort det. Men ta en prat med Velox om det, så får du helt klart det beste rådet derfra. Kanskje er monopointen for begrenset til å oppnå en effektøkning? Send en mail dit og spør, jeg vet om flere som har fått veldig gode tips og råd derfra 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mars 14, 2007 Skal du av med toppen, er det ikke da en ide og få toppen planet? Og kontrollert. Sliping av ventiler og ventilseter. Nye ventiltettninger er jo et must. Og da kan du jo porte litt i samma slengen + kam, burde dette gi resultater.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mars 14, 2007 Hei igjen alle.. Da har jeg begynt jeg. Fikk kjøre innom porten jobb. Men fikk da ikke ha noen utenfor bedriften med meg.. Tusen takk for intresse og tilbud om hjelp. Fikk skrudd litt i går og i dag. Det eneste som står igjen er Vann og olje.+ noe smådill. Fikk følgende mail fra velox: Hei Mr. Ravlo, Det første en bør gjøre for økt effekt er trimkam. 268 graders hydraulisk gir ca. 10HK i din motor. Ved å lure innsprutet til å gi litt mer bensin vil økningen bli 13HK med samme kam. Ferdige grenrør har vi desverre ikke til rettstillte motorer. De må spesiallages og vil bli ulønnsomt kostbart på motorer med moderat trim. Effektanlegg bør derimot kunne lages enkelt i rett dimensjon. Vi selger deler til dette i både stål og rustfritt, men ikke ferdige anlegg. Porting av topp innebærer mer skruing, men gir svært god effekt, også for pengene. Overhalt og portet topp med originale ventiler koster kr. 6000,- inkl. nye styringer og tetninger. En kan også montere større ventiler for høyere effektøkning om dette ønskes. Har du effektanlegg, porter toppen og monterer trimkam bør du kunne få ut den effekten som sprutet leverer bensin til. Hvor denne grensen går har vi ikke testet enda på denne motoren, men den er nok i området 120-130HK og oppover. Med vennlig hilsen, Velox Motor Tuning Førre NO-5563 FØRRESFJORDEN NORWAY Tel. (+47) 52 77 52 00 Har desverre ikke råd til dette nå, for jeg har kjøpt så mye annet "dill". Men det blir vel å av med toppen en gang til i år... Bare et par måneder til feriepenger: rock : Synes i allefall velox har greie priser og god service. nok en gang...takk for tilbud om hjelp.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mars 14, 2007 Bytt registerremmen med det samme du holder på! Har akkurat overhalt en PM-topp(A 1,8s). Har du spørsmål er jeg behjelpelig, kan og hjelpe med montering. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mars 14, 2007 Bytt registerremmen med det samme du holder på! Har akkurat overhalt en PM-topp(A 1,8s). Har du spørsmål er jeg behjelpelig, kan og hjelpe med montering. Takk for tipset. men reima bytta jeg for 2-3000 km siden. Toppen er kommet på plass, men det kan jo hende jeg har spørsmål i morgen om den ikke starter.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Mars 14, 2007 Takk for tipset.men reima bytta jeg for 2-3000 km siden. Toppen er kommet på plass, men det kan jo hende jeg har spørsmål i morgen om den ikke starter.. Når du har kommet så langt så får du den nok til å starte også tenker jeg Det er jo egentlig bare å passe på at regreima blir huka innpå på samme posisjon som du tok den av. Hvordan så den gamle toppakninga ut da? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...