Trondheim: Kortidsleie og/eller mekkehjelp?

Anbefalte innlegg

Når du har kommet så langt så får du den nok til å starte også tenker jeg :)

Det er jo egentlig bare å passe på at regreima blir huka innpå på samme posisjon som du tok den av. Hvordan så den gamle toppakninga ut da?

 

Håper da det.:)

 

Joda det var iallefall olje over og under pakningen i framkant.

Det var fuktig i 1. sylinder og toppdekselet så ut som det var innsmurt med peanutbutter..: haha :

 

Lufteslangen som går til luftfiltret var også tett pga den lysebrune guffa...

 

Er det lurt å bytte olje to ganger etter dette? kjøpte to kanner olje og to filter i dag for sikkerhets skyld..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper da det.:)

 

Joda det var iallefall olje over og under pakningen i framkant.

Det var fuktig i 1. sylinder og toppdekselet så ut som det var innsmurt med peanutbutter..: haha :

 

Lufteslangen som går til luftfiltret var også tett pga den lysebrune guffa...

 

Er det lurt å bytte olje to ganger etter dette? kjøpte to kanner olje og to filter i dag for sikkerhets skyld..

 

Ja, fyll på ny olje. Denne vasker ut eventuellt vann og smuss. Du skal jo kjøre motoren varm før siste tiltrekking av strekkbultene(90grader). Tøm motoren for denne oljen og fyll på ny, bytt og filter.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, fyll på ny olje. Denne vasker ut eventuellt vann og smuss. Du skal jo kjøre motoren varm før siste tiltrekking av strekkbultene(90grader). Tøm motoren for denne oljen og fyll på ny, bytt og filter.

 

 

hm...HÆ?

Skal boltene trekkes til etterpå også?

I boka mi står det bare 40nm-60nm-180 grader.

 

Er dette feil det da? ikke si det da.....: eek :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer sikkert det. Sier ikke det er feil å gjøre det som boken din sier!

Men dra 40, så 60nm, og så 90 grader. Kjør motoren varm og dra 90 grader til. Bolter og alutoppen vil strekke/vri seg. Mange anbefaler å gjøre det slik.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok. Takk for tips.

 

Nå har bilen starta igjen, men det er et lite problem..: klø :

 

Bilen går greit på tomgang, men fusker litt på turtall.

Står den i fri og jeg ruser til ca1500rpm hakker og fusker den en del. hakker også litt når jeg kjører. slakker av og gasser igjen. synes også den går litt dårligere..

 

Har jeg bomma med ett hakk på regreima?(tenninga)

må jeg i såfall av med hele dritten igjen, eller kan tenninga justeres så det blir riktig igjen?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok. Takk for tips.

 

Nå har bilen starta igjen, men det er et lite problem..: klø :

 

Bilen går greit på tomgang, men fusker litt på turtall.

Står den i fri og jeg ruser til ca1500rpm hakker og fusker den en del. hakker også litt når jeg kjører. slakker av og gasser igjen. synes også den går litt dårligere..

 

Har jeg bomma med ett hakk på regreima?(tenninga)

må jeg i såfall av med hele dritten igjen, eller kan tenninga justeres så det blir riktig igjen?

 

Høres ut som reima di er et hakk feil ja. I og med at fordeleren på motoren din går på et eget drev på reima er du avhengig at kamdrevet, fordelerdrevet og drevet på veiva står riktig når reima blir satt på. Justere inn fordeleren hvis topp ikke stemmer med bunn blir ikke bra uansett. Jeg tror ikke du trenger av med noe mer enn det øverste regreimdekselet. Sett motoren i null først (få nullmerket på veiva til å stå riktig), så sjekker du at rotoren i fordeleren peker mot et lite hakk i fordelerhuset samt at hakket/hullet i kamdrevets bakside ligger på linje med toppdekselet.

Etter justering drar du motoren rundt et par runder for hånd og så sjekker du om merkingen fortsatt stemmer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kun kamhjulet og strammehjulet som skuler seg bak dekslet hos meg.

hjulet for tenninga er bak nedre deksel.

 

Skal rotoren peke midt i mot hakket? Ser ut som høyre hjørne på rotorspissen peker på hakket til meg..:rolleye:

 

Får ta en titt til etter jobb. når det er lyst ute..

 

Takk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kun kamhjulet og strammehjulet som skuler seg bak dekslet hos meg.

hjulet for tenninga er bak nedre deksel.

 

Skal rotoren peke midt i mot hakket? Ser ut som høyre hjørne på rotorspissen peker på hakket til meg..:rolleye:

 

Får ta en titt til etter jobb. når det er lyst ute..

 

Takk

 

Okei, da husket jeg litt feil der. Men det er ikke mye jobb å skru løs dekselet under heller, du greier det uten å ta av reimhjulet.

Men, hvis svinghjulet og kammen står på 0, og det bare er fordeleren som er litt ute av kurs, er det ingen problem å bare justere inn fordeleren. Men jeg ville hatt en tenningslampe tilgjengelig til den jobben, så er det litt enklere å se om alt er på rett vei eller ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Okei, da husket jeg litt feil der. Men det er ikke mye jobb å skru løs dekselet under heller, du greier det uten å ta av reimhjulet.

Men, hvis svinghjulet og kammen står på 0, og det bare er fordeleren som er litt ute av kurs, er det ingen problem å bare justere inn fordeleren. Men jeg ville hatt en tenningslampe tilgjengelig til den jobben, så er det litt enklere å se om alt er på rett vei eller ikke.

 

OK. ser ut som at kam og veiv står riktig.

Har vel en gammel Biltamalampe liggende, får prøve senere.

 

Takk for all hjelp..:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sett motoren i null først (få nullmerket på veiva til å stå riktig), så sjekker du at rotoren i fordeleren peker mot et lite hakk i fordelerhuset samt at hakket/hullet i kamdrevets bakside ligger på linje med toppdekselet.

Etter justering drar du motoren rundt et par runder for hånd og så sjekker du om merkingen fortsatt stemmer.

 

Dette er riktig.

Svinghjulet har et merke "0". Dette "0" skal stå sentrert i enden av "senken" på hullet der du ser svinghjulet(høyre side av hullet har en senk).

Fordeler skal peke på hakket i godset i fordeleren.

Kamdrevet har et hakk på baksiden mot toppen. Hakket er som en forlengelse av ett av hjulets tenner. Dette hakke skal flukte med toppens topp til høyre side sett forfra.

Her må man være nøyaktig!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ble det bare velstand her i gården.:glad:

 

Rusa bare opp til 15-1700rpm og dreide fordeleren til motoren slutta å fuske.

Flytta fordeleren ca 5mm mot klokka, så det var nok et hakk feil på tenninga bare..:rolleye:

 

Ble så behagelig og turtallsvillig som den alldrig har vært før : ja :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.