-96 A4 1.8TQ - Hvordan bytte mellomrør/flexirør (eksos)

Anbefalte innlegg

Noen som har noen tips til hvordan en enklest kommer til for å løsne mellomrør fra katalysator?

Ligger et varmeskjold over indre drivledd (under skjøt ved kat/mellomrør) ved høyre fremhjul, må jeg fjerne dette og ta det fra undersida?

Eller kommer en lettere til fra "hjulhuset" for høyre fremhjul?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gjorde dette for en måned siden. I siste posten i denne tråden: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=73943 står det en fremgangsmåte.

Limer den inn her også jeg:

1. Få bilen på bukker.

2. Ta av høyre forhjul.

3. Skru av skjoldet som sitter over det indre drivleddet på drivakselen. Det sitter med tre 6 mm umbrakoskruer. Trenger forlengere og et ledd på forlengeren.

4. Skru ut skruen som fester downpipen til girkassefestet.

5. Sett en jekk under girkassen og jekk den litt opp, kun litt slik at spennet på girkassefestene minsker.

6. Løsne det høyre girkassefestet fra traversen. Dette sitter med to 13 mm skruer på hver side, og en 17 mm i midten. På oversiden av festet er det også en 17 mm, men denne kan være skjult under et varmeskjold. Skjoldet er bare å bøye litt opp slik at man kommer til med en fastnøkkel for å holde i mot.

7. Løsne de tre 8 mm umbrakoskruene som fester braketten til girkassen. De to underste går greit å komme til, den øverste er litt verre. Bruk en umbrakonøkkel, pipe kommer man ikke til med.

8. Løsne drivakselen fra girkassen. Den sitter med 6 stk. M10 XZN-bolter. Trenger to forlengere med ledd i mellom. Skru ut alle disse, og skyv drivleddet litt forover for å få litt bedre plass.

9. Fjern hele girkassefestet. Kan være litt knotete å få ned da det er trangt. Jekken under girkassen kan fjernes nå om nødvendig, girkassen henger greit der.

10. Opp i motorrommet, fjern hele luftfilterboksen. Ta av alle kontakter som sitter på den og ta den helt ut.

11. Skru ut lamdasonden, 22 mm fastnøkkel, og legg den til siden oppå motoren.

12. Skru ut de tre 17 mm boltene som fester katalysatoren til turboen. De to øverste går fint med en vanlig ringnøkkel, den underste måtte jeg bruke en bøyd ringnøkkel til. Kjøpte startmotornøkler på Biltema, funket fint.

13. Skru av dobbeltklemmen som fester down-pipen til resten av eksosanlegget under bilen.

14. Trekk ut down-pipe og katalysator ned under bilen og ut. Dette går fint, bare å vri litt på den.

15. Med hele greia ute, er det lett på bytte down-pipe. Skruene som fester den til katalysatoren er i utgangspunktet 13 mm med 12 mm mutter på, men mine var rustet ned en del, så de ble kappet med vinkelsliper.

16. Skru på ny down-pipe, husk å bytte pakning mellom den og katalysator også.

17. Monteres i omvendt rekkefølge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk!

Det er så greit å slippe å tenke selv :P

Tror kanskje jeg like greit venter til helga med å gjøre dette, typisk at noe er ihjelrusta, og så får man ikke ned bilen før man skal på jobb...

Er jo litt gøy å kjøre med fri eksos også :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er lei den fri-eksos lyden for å si det sånn, vil ha tilbake golyden fra simons anlegget...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.