Koble ledningsnett (3B i Typ 85)

Anbefalte innlegg

Pga lite respons på prosjekt tråden min så starter jeg denne for å få svar på noen ting jeg lurer på.

Ref. prosjekt tråd.http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=54052

 

1. På den gamle quattro kassa så sitter det en giver på toppen av kransen. Hvilken funksjon har denne, og skal denne kobles sammen med det nye nettet?

 

2. På siden av blokka på motoren sitter det to givere. En veiv posisjons sensor, og en turtalls giver. Foreløpig så har jeg bare fått tak i veiv pos sensoren, vil motoren starte uten den andre?

 

Kommer sikkert flere spørsmål underveis, men hadde vært greit å få svar på disse først.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spm nr1 er jeg ikke helt sikker på..

 

Men spm2 hvis jeg ikke er helt på jorde, så må du ha begge sensorer får å få start på bilen. Er noe med signalene hjernen skal ha for å kunne lage gnist.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt en mistanke om dette jeg og men det hadde vært fint om noen kunne bekrefte dette.:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet i allefall at min motor KG så må begge disse være der for å få gnist. Så regner med at det er samme på den og da.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ingen som har svar på spørsmål nr.1?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du bilde av denne? kjekt å se hvordan den ser ut...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du bilde av denne? kjekt å se hvordan den ser ut...

 

Er ett dårlig bilde men.... Den sitter på toppen av kransen der jeg har ringet inn. Og ser omtrent ut som på det nederste bilde.

giver.JPG

Bilde0090.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tar jeg ikke kraftig feil er det veiv posisjons føleren.

denne tror jeg ikke du får bruk for.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er noe sånt ja. Denne trenger du ikke å koble inn på det nye nettet nei.

Du har en ny slik på det andre nette.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kommet så langt at jeg skal koble noen ledninger i kupeen nå, og siden det er vanskelig å forklare dette så legger jeg ved noen bilder av ledningene som jeg tror skal brukes!

 

Bilde 1: Rød/blå ledning skal i pluss

Bilde 2: Rød/blå ledning skal i jord

Bilde 3: Rød ledning skal i pluss

Bilde 4: Rød/svart ledning x2 skal i pluss

Bilde 5: Kontakt skal i sikrings boks

 

Etter det jeg har fått opplyst så er dette alt som skal til for å få fyra motoren... Stemmer dette, eller er jeg helt på villspor?

Bilde0001.JPG

Bilde0012.JPG

Bilde0024.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bumper denne da det haster litt...:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har idag koblet ledningene slik som jeg har beskrevet ovenfor, men det blir ikke gnist i pluggene....: bh :

Er i sterkt behov for ekspertise fra folk som har gjort dette før!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den storte pluggen plugger du inn i sikringsboksen.

Så har du 4 sikringer vel.

Alle disse må ha strøm.

Har alle disse strøm skal bilen starte, så sant alle givere er tilkoblet motor lednings nettet.

 

For å få gnist må begge givere på svinghjul og hall giver virke.

 

Alle 3 givere kan du måle om virker.

 

Du må og ha rett coil....

 

Edit: sjekk og at alle sikringene får strøm når starteren går.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har fem sikringer tror jeg... Men jeg skal uansett sjekke om alle får strøm!

Coilen er original 3b, så den skulle være grei.

Giverne er vel bare å måle motstand for å sjekke at dem funker eller?

Uansett så sier jeg tusen takk for svar!:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

giverne på svinghjul kan du måle om du var ac spennig ut av når du turner motoren. Virker på samme måte som en ABS sensor.

Den ene gir signal på hver tann på tannkransen,

den andre gir 1 signal pr omdrening.

Hallgiver skal gi ut 5v på mitterste pinne om jeg husker rett.

er et vindu i de blekket på hallgiver.

når denne paserer hallgiver blir signalet brutt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drev på og plundra litt igår, og kunne ikke skjønne hvorfor jeg ikke fikk noe spenning i noen av ledningene til kontakten som går i sikrings boksen... Men det viste seg jo at jeg manglet ett par releer som skal sitte over kontakten...:o

Er det noen som vet hvilke som skal stå der eller?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du bilde av de du mener...er ikke helt med på hva du sikter til

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bildet er av sikrings boksens bakkant, og kontakten sitter under det området som er sirklet inn. Der jeg har sirklet inn er det plass til to stykk rele som sansynligvis må være der for at det skal bli strøm til kontakten (eller er jeg helt på jordet her...:o )

sikringsboks.JPG

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

De skal være tomme.Men det grå med org tegning på skal ha strøm

Det er bensinpumpe releet.

Er bare bensipumpe releet som styrer alt som har med motoren å gjøre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg er helt løk når det kommer til det elektriske...: rolleyes Men jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke får strøm til kontakten når jeg plugger den i sikrings boksen? Fungerer ikke boksen som en strøm fordeler?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal gjøre det samme i min type 85 så jeg er spent på hva du finner ut her. Har hørt at man kan sende ledningsnettet til Jonus og han kobler det slik at det blir bare tre-fire ledninger som skal kobles til. to pluss og en jord?: klø : Hørtes ut som et genialt system spør du meg!

 

har du noen form for startsperre på motorstyringen din?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet at Jonus kan modde ledningsnettet slik som du beskriver, men det hadde jo vært litt morsomt å få det til på egen hånd også...:rolleye:

Tenkte faktisk litt på dette med start sperre idag, men jeg er faktisk ikke sikker om det er det eller ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er bensinpumpe releet som styrer all strøm

Men hvis du setter +12v direkte på alle sikringene starter den da?

Og setter inn den sorte pluggen rett i sikringsboksen.

 

Har du gjort alt rett ellers skal den starte

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.