Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en 2002 audi a4 1,8T.

Jeg lurer fælt på hvordan det er med xenonlys på biler, kan noen forklare dette litt nærmere, forskjellige oppsett, lovligheter osv?

Hva må til for å få godkjent slike lys på min bil? fjern- nær- og parklys?

Hvilke sett kan anbefales?

På forhånd takk!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må vertfall ha automatisk høydejustering av lykter, samt lyktepussere..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, har iallefall ikke lyktepussere. Høydejusterer lyktene fra kupeèn, teller vel ikke som automatisk det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vel, har iallefall ikke lyktepussere. Høydejusterer lyktene fra kupeèn, teller vel ikke som automatisk det?

og lyktglassene skal være merket med xenon.. ergo veldig veldig vanskelig å få lovlig ettermontert

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høydejusteringa inni bilen er manuell på biler uten original xenon. Den er altså ikke god nok. Biler med original xenon har følere på bærearmene som påvirker el-motoren inni lampene avhengig av bilens last o.l.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil det si at xenon ikke er brukbart på biler uten dette utstyret?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ettermonteringssett er så absolutt fullt brukbart og gir godt lys, men blir ikke godkjent av f.eks biltilsyn og vil anmerkes på teknisk kontroll eller ved EU kontroll, forutsatt at kontrollpersonen legger merke til/bryr seg om det.

Dette gjelder da på bil hvor slikt lys ettermonteres uten å ha den helautomatiske lysjusteringen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

får jeg godkjent på min bil da? mangler jo lyktespyler? men tror det meste av det andre skal være i orden?:P er komplette lykter fra lupo gti der det ble levert org.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På en del biler er det jo montert xenon originalt, men uten aut. høydejustering. F.ex var det slik på min S6 PLUS... Mulig at kjøretøyforskriften trekker opp noen retningslinjer vedr. bil solgt ny i norge, vs import, men dette har jeg ikke sjekket!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På en del biler er det jo montert xenon originalt, men uten aut. høydejustering. F.ex var det slik på min S6 PLUS... Mulig at kjøretøyforskriften trekker opp noen retningslinjer vedr. bil solgt ny i norge, vs import, men dette har jeg ikke sjekket!

Og det er du helt 100% sikker på den ikke hadde : klø : Rart i så fall syns jeg...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alle Audi med orginal montert Xenon har automatisk justering. og så lenge den er import? sikker på det ikke er ettermontert føre import? kan jo være ombygd med orginal lykter..

Min tidligere mondeo hadde Xenon orginalt.. men denne hadde ikke lyktespylere.. så jeg tror nok noen går inn uten..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og det er du helt 100% sikker på den ikke hadde : klø : Rart i så fall syns jeg...

Kravet om automatisk nivåregulering på Xenon kom ikke før i 98. C4 A6/S6/S4 med Xenon hadde ikke automatisk nivåregulering.. Tar jeg veldig feil her får noen arrestere meg :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kravet om automatisk nivåregulering på Xenon kom ikke før i 98. C4 A6/S6/S4 med Xenon hadde ikke automatisk nivåregulering.. Tar jeg veldig feil her får noen arrestere meg :)

Ok. Jeg har ikke håndjern.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må også bytte hele frontlyktene til Xenon tilpassede. Koster 7000kr pr stk til min bil iallefall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må også bytte hele frontlyktene til Xenon tilpassede. Koster 7000kr pr stk til min bil iallefall.

Og det stopper vel ikke der?

I tillegg trenger du nivåsensorer bak som styrer den automatiske nivåreguleringen av frontlyktene. Er nok ikke helt gratis det heller - dessverre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

kostet vel 8k brukt på ebay for det som står på min nu=)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mykje må ein regna med og få i kostnada alt i alt da viss det skulle f.eks blitt gjort på merkeverkstad?

*spent* :o

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hehe, ja helt sikker på at jeg hadde Xenon (standard på alle PLUS) Den hadde manuell høydejustering inni bilen for lysene OG den hadde heller ikke lyktespylere! Alle S6 PLUS er bygget fra 1996-1997, så det kan være at de har sluppet unna kravet om aut. høydereg. hvis det kom i `98....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.