#1 Skrevet Mars 15, 2007 Har en audi 100 avant 88mod 2.0 l. i går tidlig begynte den og fjuske litt. Så etter at jeg slapp ungene av på skolen så ville den ikke gå, den fikk ikke nok bensin og viskerne gikk utrolig tregt. Så jeg skjønte at den var strømmtørr, kjørte inn på en gang vei og da stoppet den. Etter at min datter hadde grini litt, siden dun nå trodde at dagen i barnehagen ble til en dag i fortvilelse, startet jeg den ved å trille bakover og satt den i gir, den startet og gikk som normalt. Helt uten videre gikk viskerne for full musikk og bilen uten ett rykk. Da var det ei som ble blid fortere enn du kan si fort. jeg kjørte da til barnehagen og leverte ungen uten og stoppe bilen. Når jeg kom ut gikk bilen fint satt meg inn og kjørte. Jeg kom kansje 600 meter før den fjusket og hostet som bare d. Den stoppet og jeg gikk ut for og se under panseret, som en hver mann ville gjort i min situasjon, men jeg fant selvfølgeli ikke ut noe annet en at batteriet var flatt. Jeg merket også på denne tiden at mobilen ikke var på sin faste plass og husket da jeg la den ifra meg på sengen når sokkene skulle på. Dermed så var alternativet ring en venn utelukket. Men men, det var to biler som stoppet for og hjelpe (mange som ikke gjorde det) men uten hell. Jeg kom da på at det var et lite verksted som solgte batterier like ved så jeg tuslet meg bort dit. Batteri hadde dem til Audi`n, 775kr takk så manneni skranken. så jeg tuslett meg tilbake for så å skru dette på. Bilen startet som bare det og gikk fint i går når jeg kjørte. I dag. Så målte jeg dynamoen, men når bilen gikk på tomgang så hoppet tallet opp og ned mellom 3 og 14,4 v. Men når jeg hevet turtallet litt sto den stabilt på 14,4. Er dette normalt? dette er litt kjedelig, siden jeg akkurat har skiftet drivledd og foringer ++. så da spør jeg dere om råd. kan det være bare batteriet eller er det lite sannsynelig? kan det være dårlig jording? ser ut i dag at batteriet ikke har mistet strømm over natta heller, så det ser ikke ut som det er noe som stjeler strømm. gode råd er hjertelig velkommene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 15, 2007 Jeg ville vel tippet på lade regulatoren med det første når det gjelder spenning som hopper, spesielt siden det gir seg med litt turtall. Når det gjelder de plutselige stoppene og hostingen synes jeg det var litt rart, merket du ikke på lysene eller på starteren at batteriet var dårlig før det ikke klarte å drive viskere og bensinpumpe? Hvis det var så dårlig skulle ikke jeg tro det klarte å levere nok strøm til starteren..! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 15, 2007 Jeg ville vel tippet på lade regulatoren med det første når det gjelder spenning som hopper, spesielt siden det gir seg med litt turtall. Når det gjelder de plutselige stoppene og hostingen synes jeg det var litt rart, merket du ikke på lysene eller på starteren at batteriet var dårlig før det ikke klarte å drive viskere og bensinpumpe? Hvis det var så dårlig skulle ikke jeg tro det klarte å levere nok strøm til starteren..! jo forsåvidt var det lite strømm når jeg startet, men jeg regnet med det skulle gå bra (så klart) lysene kom på igjen når jeg trillet den i gang. da var alt normalt igjenn. rett før jeg trillet den i gang så greide ikke starteren og dra rundt motoren engang. merkelig problem ja 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 15, 2007 Dårlig jord.. Høres veldig sånn ut ihvertfall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 15, 2007 Dårlig jord.. Høres veldig sånn ut ihvertfall. Har du erfaring av å hatt det? Hvor kan det være? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 16, 2007 Nå er jeg drit lei. Nå vurderer jeg og kvitte meg med alt som er Audi og kjøpe meg en toyota, samme dritten i dag også. Stoppet på veg hjem, men denne gangen hadde jeg mobilen med meg. Mitt multimeter har tatt kvelden, finner ikke feil noen steder, finner ingen jordings feil. Skal skru opp alle og sjekke grundigere snart men er litt sur akkurat nå. Er det andre steder jeg burde se på? Den kan stoppe og ha null strømm, og når jeg triller den i gang så er det som om ingenting har skjedd. og den har full strømm. Er det ingen som kan ha den minste ide til hva dette har seg? Eller har hatt samme problem? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 16, 2007 Har du fått sjekket spenningsregulatoren din da? Er da i det minste ett flott sted og begynne! Investere i ett nytt multimeter, og måle selvutladningen på bilen kan jo også være en fordel. Har også ved noen få anledninger vært borti at det blir ledningsbrudd mellom dynamo og batteri. Men prøv først og fremst å få bytta regulatoren din. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 16, 2007 Har du erfaring av å hatt det?Hvor kan det være? har ikke hatt selv nei. Jordingsfeil kan være så enkelt som brudd i en kabel, dårlig forbindelse på batteriet, eller i ramma på bilen. Kan også, som nevnt, være ledningsbrudd noen steder. Dette kan faktisk værre inni en kabel slik at du ikke ser det. Kjøp deg et mulimeter og mål spenningen på batteriet, ut av dynamoen. Mellom plusspolen og gods skal du ha 12 volt (14 ca når bilen går) Mål også mellom minus på batteriet og gods. hær skal du måle 0 volt. ikke engang 0.1V.. Jeg vil tro du har et ledningsbrudd/dårlig kontakt noe sted, siden bilen plutselig kan være helt fin igjen uten at du har måttet lade opp batteriet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 16, 2007 har ikke hatt selv nei. Jordingsfeil kan være så enkelt som brudd i en kabel, dårlig forbindelse på batteriet, eller i ramma på bilen. Kan også, som nevnt, være ledningsbrudd noen steder. Dette kan faktisk værre inni en kabel slik at du ikke ser det. Kjøp deg et mulimeter og mål spenningen på batteriet, ut av dynamoen. Mellom plusspolen og gods skal du ha 12 volt (14 ca når bilen går) Mål også mellom minus på batteriet og gods. hær skal du måle 0 volt. ikke engang 0.1V.. Jeg vil tro du har et ledningsbrudd/dårlig kontakt noe sted, siden bilen plutselig kan være helt fin igjen uten at du har måttet lade opp batteriet. fikk kjøpt meg nytt multimeter nå så da er det bare til pers igjenn. skal sjekke det du srkev her. så skal vi se om jeg blit klokere av det. takk for svarene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 16, 2007 Ladeproblem vi ljeg i utgangspnktet si er utelukket, rett og slett fordi det plutselig og uten videre fungerer igjen. Som andre har nevnt er det stor sannsynlighet for at det er dårlig kontakt et sted. Mitt tips er at feilen enten ligger på kabelen som går fra batteri + og til starteren, eller jordingen som ligger fra batteri - til chassi. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...