#1 Skrevet Mars 16, 2007 Har søkt en del på forumet, og finner en del, men få konkrete tips. Har kjøpt gule Koni dempere, og "forsket" litt på kjøkkenet med kor harde dei er/ kan bli. Til sammenligning så hadde eg eit sett med Monroe Orginal dempere som eg har returnert fordi eg hadde fått feil. Desse tok det 6 sekund å trykke sammen med kroppsvekta mi. Dei demparane som står på no (og har sikkert stått på bilen siden siden den var ny) brukte eg 2 sek på å trykke sammen, så dei kan man vel seie er gåen. Med bakgrun i dette, så er eg ganske overraska over at eg kun bruker 4 sekund på å trykke sammen desse nye Koni Sport demperane. Stramma justeringa eit tørn, og det tok fortsatt 4 sekund. Stramma eit tørn til, og fortsatt tok det 4 sekund. Det tar aldri meir enn 4 sek. å trykke sammen desse demperane! Det som endra seg var tida det tok å dra ut stempelet, og det var ganske betraktelig forskjell: Stramma 0%, heilt mot-urs: 4 sek å dra med handemakt Stramma 100%, 2,5 tørn med-urs: ca 30 sek. Deretter prøvde eg forskjellige strammingar og tok tida. Tok utgangspunkt i 100% for så å redusere stramminga: Heilt stram: ca 30sek -1/4 tørn: ca 15 sek -1/2 tørn: ca 8 sek -1 tørn: ca 6 sek -2 tørn: ca 4 sek -2,5 tørn: ca 4 sek Dette er som sagt "nøyaktige målinger gjort på kjøkkenet" så ta det med ei klype salt. Kva er da anbefalt innstilling for en Ur-S4 Sedan med V8-er for "daglig sportslig kjøring"? Leser i Treffpunkt nr.4 2006 s.35 at: Sitat: "med myke dempere forran og stive bak, vil bilen bli vesentlig mindre understyrt". Forslaget mitt er da: Å skru 1/2 tørn tilbake på demperane forran Å skru 1/4 tørn tilbake på demperane bak Bakdemperane blir vel da dobbelt så stive som forran? Er eg heilt på jordet, eller.... ? Tips mottas med takk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 16, 2007 Det er helt riktig, er bare "rebound" som kan justeres på gule Koni. Koni har andre dempere som er "double adjustable". 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 16, 2007 Det er helt riktig, er bare "rebound" som kan justeres på gule Koni. Koni har andre dempere som er "double adjustable".Forstod det, men eg må seie eg er litt overraska over at dei var mjukare enn Monroe Orginal... Kommentar til forslaget mitt da? Blir det for stivt for daglig kjøring? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 16, 2007 Mine har jeg en halv omdreining fra mykeste men jeg liker litt komfort. Ditt forslag vil jeg tro gir litt mer "følelse med veien" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 16, 2007 Siden du har de liggende, har du kunnet prøvd noe? Når du trekker demperen helt fra hverandre, synker den sammen av seg selv da? Har ett par liggende som jeg ikke har montert enda, og er heller ikke imponert over hvor harde de er, men det er mulig det blir noe annet når de kommer på bilen.. Mine synker sammen av seg selv, og lurer på om jeg bare skal kaste de eller montere de på bilen..? Det du opplever er forsåvidt riktig, da gule koni kun er justerbare på retur, ikke på nedslag. Der er de like harde uansett hvor stramt du setter skruen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 16, 2007 Mine har jeg en halv omdreining fra mykeste men jeg liker litt komfort. Ditt forslag vil jeg tro gir litt mer "følelse med veien" Stramma berre 1/2 omdreining så er den jo mjukere enn Monroe Orginal da i følge mine "vitenskaplige tester"... ? ... forstår egentlig ikkje korleis det blir meir sportslig når hjulet "går tregt ut igjen" etter å ha blitt trykt opp? I mine tanker burde det vere motsatt, men no avslører eg sikkert kor lite eg kan om dette emnet. Ved vaskebrett i grusvegen, så resulterer vel dette i at bilen blir stadig senka meir og meir? Trykker opp hjulet 5cm, hjulet går ut igjen 2cm, opp nye 5cm osv.... inntil eit visst nivå der fjøra er spent opp x cm? Ved hull i asfalten så er det vel best slik, at hjulet ikkje vandrer så langt ned i hullet, men det er vel skjelden det på baner? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 16, 2007 Uansett hvordan målingene dine er så kan jeg etter å ha hatt 2 sett med gule justerbare (rebound) dempere si at selv om de virkere mykere så blir bilen pisse stiv når de står 1/2 tørn fra maks rebound... det ble i allefall sånn på Corrado og Golf 2 så ser ingen grunn til at det ikke skal bli det samme på en C4:) Hva betalte du forresten for alle 4? og hvor er de kjøpt? er muligens ute etter det samme hvis jeg ikke går for KW 1 (høydejusterbart) til min egen:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 16, 2007 Stramma berre 1/2 omdreining så er den jo mjukere enn Monroe Orginal da i følge mine "vitenskaplige tester"... ? ... forstår egentlig ikkje korleis det blir meir sportslig når hjulet "går tregt ut igjen" etter å ha blitt trykt opp? I mine tanker burde det vere motsatt, men no avslører eg sikkert kor lite eg kan om dette emnet. Ved vaskebrett i grusvegen, så resulterer vel dette i at bilen blir stadig senka meir og meir? Trykker opp hjulet 5cm, hjulet går ut igjen 2cm, opp nye 5cm osv.... inntil eit visst nivå der fjøra er spent opp x cm? Ved hull i asfalten så er det vel best slik, at hjulet ikkje vandrer så langt ned i hullet, men det er vel skjelden det på baner? Det er vel bilen som sakte hever seg, ikke hjulet som henger i lufta og går sakte ned.. kanskje ikke så lurt svar men, bare ikke ha de for myke framme da det er forbanna irriterenes at disse bilene er en smule krengete/myk orginal jaffal 100'en. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 16, 2007 Uansett hvordan målingene dine er så kan jeg etter å ha hatt 2 sett med gule justerbare (rebound) dempere si at selv om de virkere mykere så blir bilen pisse stiv når de står 1/2 tørn fra maks rebound... det ble i allefall sånn på Corrado og Golf 2 så ser ingen grunn til at det ikke skal bli det samme på en C4:) Hva betalte du forresten for alle 4? og hvor er de kjøpt? er muligens ute etter det samme hvis jeg ikke går for KW 1 (høydejusterbart) til min egen:) Får jo rabatter på koni på rodin.no jeg betalte vel ca ca mellom 800-1000 pr demper dette var gule koni, de selger også fjærer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 17, 2007 Uansett hvordan målingene dine er så kan jeg etter å ha hatt 2 sett med gule justerbare (rebound) dempere si at selv om de virkere mykere så blir bilen pisse stiv når de står 1/2 tørn fra maks rebound... det ble i allefall sånn på Corrado og Golf 2 så ser ingen grunn til at det ikke skal bli det samme på en C4:) Hva betalte du forresten for alle 4? og hvor er de kjøpt? er muligens ute etter det samme hvis jeg ikke går for KW 1 (høydejusterbart) til min egen:) Takker. Får muligens jenke meg litt, og skru enda meir tilbake. Justerte du alle likt? No er jo Corrado en heilt annen bil da.... Eg bestillte på Simco.no. Med frakt vart det akkurat 6 lapper. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 17, 2007 Takker. Får muligens jenke meg litt, og skru enda meir tilbake.Justerte du alle likt? No er jo Corrado en heilt annen bil da.... Eg bestillte på Simco.no. Med frakt vart det akkurat 6 lapper. Corrado er en annen bil ja, men tror nok at demperne til C4 er dimensjonert for den bilen og derfor vil fungere på samme måte:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 17, 2007 Vil tro poenget med rebound justeringa er at bilen ikke skal krenge så mye i svinger...stivhet bestemmer jo fjørene en del og. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 18, 2007 Wap svar da eg er på tur: skal sjekke om demperen siger sammen av seg sjølv i kveld. Trur egentlig dei gjer det. Har eg forstått det rett, at eg bør skru tilbake minst 1/2 runde? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 18, 2007 Siden du har de liggende, har du kunnet prøvd noe? Når du trekker demperen helt fra hverandre, synker den sammen av seg selv da? Har ett par liggende som jeg ikke har montert enda, og er heller ikke imponert over hvor harde de er, men det er mulig det blir noe annet når de kommer på bilen.. Mine synker sammen av seg selv, og lurer på om jeg bare skal kaste de eller montere de på bilen..? Det du opplever er forsåvidt riktig, da gule koni kun er justerbare på retur, ikke på nedslag. Der er de like harde uansett hvor stramt du setter skruen. Hei. No har demperane stått i garasjen nokre dager, og har en temperatur på ca 4-5 grader, så no siger dei ikkje inn igjen av seg sjølv. Når eg hadde dei inne, så er eg ganske sikker på at dei gjorde det, men om dei da berre seig eit stykke for så å stoppe det veit eg ikkje. Er det nokon som vil kommentere om eg skal jusete demparane framme mjukare enn bak for å redusere understyring, så blir eg glad for tips om kor mykje det i så fall bør vere. Ønsker å få det best mulig på første forsøk... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 20, 2007 Etter å ha lest gjennom alle innlegga på nytt, forstår eg at dette er litt smak og behag. Det varierer fra 1/2 runde fra strammast til 1/2 runde fra mjukaste innstilling Når eg testa Monroe demperane, så la eg all mi tyngde nedover stanga, så eg vil tru at med handemakt tilsvarer det ca 7-8 sekund (om eg i det heile hadde klart å presse dei sammen for hånd, sidan desse demperane kom ut av seg sjølv med ganske stor kraft). Dersom Rebound tida på desse demperane er lik Bound tida, så vil eg ikkje stille Koni demperane så mykje mukare enn desse. Samtidig har eg lyst til å utnytte dei muligheitene justerbare dempere gir med å prøve å redusere understyringa. Det eg haller til no, er: BAK: skru tilbake 3/8 (135grader) tørn fra max, som gir ca 10 sek rebound tid, og å FRAMME:skru tilbake 8/8 (360grader) tørn fra max, som gir ca 6 sek rebound tid. Kommentarer mottas med takk. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 20, 2007 Etter å ha lest gjennom alle innlegga på nytt, forstår eg at dette er litt smak og behag.Det varierer fra 1/2 runde fra strammast til 1/2 runde fra mjukaste innstilling Når eg testa Monroe demperane, så la eg all mi tyngde nedover stanga, så eg vil tru at med handemakt tilsvarer det ca 7-8 sekund (om eg i det heile hadde klart å presse dei sammen for hånd, sidan desse demperane kom ut av seg sjølv med ganske stor kraft). Dersom Rebound tida på desse demperane er lik Bound tida, så vil eg ikkje stille Koni demperane så mykje mukare enn desse. Samtidig har eg lyst til å utnytte dei muligheitene justerbare dempere gir med å prøve å redusere understyringa. Det eg haller til no, er: BAK: skru tilbake 3/8 (135grader) tørn fra max, som gir ca 10 sek rebound tid, og å FRAMME:skru tilbake 8/8 (360grader) tørn fra max, som gir ca 6 sek rebound tid. Kommentarer mottas med takk. har de samme demperene på bilen min, og er kjempefornøyd med de, har ikke eksperimentert så mye med de da, med tanke på justering, blir gøy å høre hvordan det blir for deg. kanskje jeg skal prøve å justere litt på mine selv: klø : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 24, 2007 Da er demperane montert og nokre vekers erfaring er opparbeida, så eg tenkte ei tilbakemelding var på sin plass. Eg hadde før montering bestemt meg for å prøve følgende oppsett: Frame: Max - 3/4 runde Bake: Max - 1/2 runde Skifta demperane framme først, som er gjort på 15-20min. Når eg deretter skulle ta bakdemperane, psyka ut når eg såg kor mykje arbeid det var. Eg frykta at Max - 1/2 runde skulle bli for stivt, med påfølgende 3 timer skruing, så eg stilte dei til det samme som demperane framme. Skal eg prøve meg fram for å redusere understyring, får eg slakke på demperane framme litt til. Så langt er eg meget fornøyd og synest ikkje bilen er ubehaglig stiv. Eg har beholdt orginalfjørene, så det har vel en del av skylda for dette. Samtidig har all klikking og klakking fra understellet forsvunnet! Takk for alle tips! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 24, 2007 Har søkt en del på forumet, og finner en del, men få konkrete tips. Har kjøpt gule Koni dempere, og "forsket" litt på kjøkkenet med kor harde dei er/ kan bli. Til sammenligning så hadde eg eit sett med Monroe Orginal dempere som eg har returnert fordi eg hadde fått feil. Desse tok det 6 sekund å trykke sammen med kroppsvekta mi. Dei demparane som står på no (og har sikkert stått på bilen siden siden den var ny) brukte eg 2 sek på å trykke sammen, så dei kan man vel seie er gåen. Med bakgrun i dette, så er eg ganske overraska over at eg kun bruker 4 sekund på å trykke sammen desse nye Koni Sport demperane. Stramma justeringa eit tørn, og det tok fortsatt 4 sekund. Stramma eit tørn til, og fortsatt tok det 4 sekund. Det tar aldri meir enn 4 sek. å trykke sammen desse demperane! Det som endra seg var tida det tok å dra ut stempelet, og det var ganske betraktelig forskjell: Stramma 0%, heilt mot-urs: 4 sek å dra med handemakt Stramma 100%, 2,5 tørn med-urs: ca 30 sek. Deretter prøvde eg forskjellige strammingar og tok tida. Tok utgangspunkt i 100% for så å redusere stramminga: Heilt stram: ca 30sek -1/4 tørn: ca 15 sek -1/2 tørn: ca 8 sek -1 tørn: ca 6 sek -2 tørn: ca 4 sek -2,5 tørn: ca 4 sek Dette er som sagt "nøyaktige målinger gjort på kjøkkenet" så ta det med ei klype salt. Kva er da anbefalt innstilling for en Ur-S4 Sedan med V8-er for "daglig sportslig kjøring"? Leser i Treffpunkt nr.4 2006 s.35 at: Sitat: "med myke dempere forran og stive bak, vil bilen bli vesentlig mindre understyrt". Forslaget mitt er da: Å skru 1/2 tørn tilbake på demperane forran Å skru 1/4 tørn tilbake på demperane bak Bakdemperane blir vel da dobbelt så stive som forran? Er eg heilt på jordet, eller.... ? Tips mottas med takk. På min S6 2.2t har jeg på det svakeste forran og ca 50% bak syns det har funka bra 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...