Bil som ryker noe sinnsykt

Anbefalte innlegg

Flere ganger nå har jeg opplevd at bilen min begynner å ryke noe voldsomt når jeg har kjørt litt.

Den ryker ikke når jeg kjører, men når den går på tomgang.

Røyken kommer da ut i et rør under bilen, foran.

 

Jeg hørte noe om en kjølevarmer....? Stemmer det?

Jeg leste kjapt gjennom instruksjonsboka i går, men fant ikke noe.

 

Røyken er ikke alltid hvit, den kan være blå/hvit og det lukter eksos av den.

Er dette vanlig?

 

Folk har jo kommet løpende bort til meg, og spurt om jeg trenger hjelp... De lurer jo på om bilen brenner..... : flau :

 

Dette skjer jo KUN når bilen er kald eller halvvarm. Ikke når den er helt varm.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Touran du har? Er ikke noe webastovarmer eller noe da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager, glemte å skrive hva slags bil jeg har, det er en VW Touran jeg har, 1,9 TDI, 2004 modell.

 

Det er ikke Webasto på den. Har motorvarmer med vanlig Defaovn inne i bilen.

 

Jeg har fått høre fra mitt VW verksted at det er en ekstra kjølevarmer på bilen, men jeg kan ikke skjønne at det skal ryke så MYE. Og at det lukter eksos.

Men når jeg bøyer meg ned og kikker under støtfangeren, så ser jeg at det kommer røyk ut av et rør.

 

Og jeg mener det ble nevnt kjølevarmer...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Beklager, glemte å skrive hva slags bil jeg har, det er en VW Touran jeg har, 1,9 TDI, 2004 modell.

 

Det er ikke Webasto på den. Har motorvarmer med vanlig Defaovn inne i bilen.

 

Jeg har fått høre fra mitt VW verksted at det er en ekstra kjølevarmer på bilen, men jeg kan ikke skjønne at det skal ryke så MYE. Og at det lukter eksos.

Men når jeg bøyer meg ned og kikker under støtfangeren, så ser jeg at det kommer røyk ut av et rør.

 

Og jeg mener det ble nevnt kjølevarmer...?

 

Det er orginalt en webasto kjørevarmer på disse så det er nok den som ryker.

Den kan forresten også omprogrammeres til parkeringsvarmer med fjernkontroll :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

99% sikkert fra eksosanlegget for kjørevarmeren. Varmeren er av typen Webasto eller Eberspecher avhengig av biltype og årsmodell.

 

Varmeren er en såkalt kjørevarmer, noe som vil si at den aktiveres og begynner å brenne diesel da du starter bilen. Forutsatt at det er kaldt nok ute og at motoren er kald. Varmeren er koblet opp mot motorens kjøleanlegg og hjlper til med å raskere få en driftsvarm motor + å holde motorens driftstemperatur på 90 grader.

 

En moderne dieselmotor utvikler alene svært lite varme fordi innsprøytet dieselmengde er så liten. Derfor trenger den denne varmeren for å oppnå riktig temperatur i kaldt vær.

 

Varmeren kan evt. også oppgraderes til å bli en parkeringsvarmer. Det betyr at den kan kobles til via knapp, fjernkontroll eller telefon da bilen er parkert. Dermed kommer du til en oppvarmet bil med varm motor da du skal ut å kjøre. Bakdelen er at dette er kostbart å få ettermontert/ombygd.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar, Rudi, men hva slags nytte gjør den da?

 

Gjør den at jeg får fortere varme i varmeapparatet?

 

Jeg trenger vel kupè varmeren også?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

99% sikkert fra eksosanlegget for kjørevarmeren. Varmeren er av typen Webasto eller Eberspecher avhengig av biltype og årsmodell.

 

Varmeren er en såkalt kjørevarmer, noe som vil si at den aktiveres og begynner å brenne diesel da du starter bilen. Forutsatt at det er kaldt nok ute og at motoren er kald. Varmeren er koblet opp mot motorens kjøleanlegg og hjlper til med å raskere få en driftsvarm motor + å holde motorens driftstemperatur på 90 grader.

 

En moderne dieselmotor utvikler alene svært lite varme fordi innsprøytet dieselmengde er så liten. Derfor trenger den denne varmeren for å oppnå riktig temperatur i kaldt vær.

 

Varmeren kan evt. også oppgraderes til å bli en parkeringsvarmer. Det betyr at den kan kobles til via knapp, fjernkontroll eller telefon da bilen er parkert. Dermed kommer du til en oppvarmet bil med varm motor da du skal ut å kjøre. Bakdelen er at dette er kostbart å få ettermontert/ombygd.

 

 

Tusen hjertelig takk for et flott svar.

 

Bilen er 2004 modell, så jeg tror ikke det er webasto på den.

 

Jeg har jo motorvarmer og jeg kan jo komme til varm bil, men det krever jo at jeg står parkert slik at jeg har strøm tilgjengelig.

 

Slik jeg tyder svarene så skjer dette kun når det er kaldt ute og at til sommeren vil ikke bilen ryke så mye. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det stemmer! Bilen har ganske så sikkert Webasto kjørevarmer og det er eksosanlegget til denne du ser i forskjermen.

 

Syns du den ryker FOR mye, ta kontakt med et Møller verksted en kald morgen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet jo ikke hva som er FOR mye. Har aldri hatt en slik bil.

Det jeg synes var mest ekkelt er jo at det luktet eksos, trodde det var hull i eksosen jeg. : flau :

 

På broren min sin Passat 2001 modell, diesel, kommer røyken ut fra eksospotta bak....Og han merker det samme som meg, at bilen ryker når den er kald/halvvarm.

 

Når min bil ryker som verst røyklegger jeg ganske mye, og folk stirrer jo, og tror noe er galt.

Jeg pleier da å skru av motoren ganske kjapt. Jeg synes jo det er litt pinlig. ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres strengt tatt ut som om den ryker litt i overkant da. Kan jo være noe feil med den.

 

Ikke sikker på om Passaten har en slik kjørevarmer heller. Tror ikke den har det originalt iallefall.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan jo ta bilen min med bort til Gumpen i morgen tidlig om det er kaldt da også.

 

Så kan jeg høre hva de sier. Om de synes den ryker mye.

 

Rykingen gir seg jo etter noen sekunder, for så å kanskje ryke litt til etterhvert....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har programmerbar dieselvarmer på a4'en min, og den og ryker en del akkurat i det den fyrer, og de påfølgende fem minuttene.

Er vel normalt.

Utrolig deilig ihvertfall, og kunne få varm bil hvor som helst. :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har programmerbar dieselvarmer på a4'en min, og den og ryker en del akkurat i det den fyrer, og de påfølgende fem minuttene.

Er vel normalt.

Utrolig deilig ihvertfall, og kunne få varm bil hvor som helst. :)

 

 

Hva må gjøres for å få den programmerbar? Må bilen på Møller?

I FIS så kan jeg stille inn for start/stopp, men ingenting skjer...

Er en A4 -02mod tdi, ryker også noe enormt når det er under 5 grader.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ikke godt å si.. kasnskje noen andre vet? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noe en kan programmere med vag-com?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

masse hvit røyk er jo vann...blått er olje,svart er bensin..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

en kammerat av meg har fjernstyrt mens jeg har standar. stemmer at det kommer endel røyk ut av et rør ca. midt under bilen. ble skeptisk første gangen jeg også.

 

Du trenger ikke stenge bilen for å få denne til å stoppe. bare å trykke på "econ" på varmeapparatet.

 

Hvis noen finner ut hvordan man får fjernkontroll på denne er jeg meget interessert. Den knappen i dashbordet er unødvendig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sliter med det samme problemet om dagen. Samme symptomet og samme modell..

 

Er dette noe jeg bør få sjekket opp?

 

Mvh Jørn

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok noe galt med dieselvarmeren hvis det ryker voldsomt.. Hadde dette på en Volvo XC70 med en slik parkerings/tilleggsvarmer en gang. Det er en kjent svakhet på de, at "glødepluggen" som skal antenne dieselen ikke blir varm nok til å antenne drivstoffet, og alt skytes ut av eksosen som nettopp eksos og dieseldamp. Da røyk det noe helt sykt rundt bilen. Dette er jo selvfølgelig ikke samme varmer som VW med det kan nok være noe i den gata. Ville nok kontaktet en VW-teknikker ved ett verksted.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.