#1 Skrevet Mars 20, 2007 Stemmer det ikke at jeg får beskjed via kjørecomputeren at jeg må bytte olje? Jeg har aldri hatt en så ny bil, der jeg får beskjed om slike ting. Men min bror har nå sagt at jeg skal bytte olje hver 30 000 km. Og at jeg får beskjed via kjørecomputeren når jeg skal bytte. Stemmer det at man aller helst skal kjøre til man får beskjed om å bytte? Eller kan man bytte før om man ønsker det? Jeg leste at man kanskje burde bytte olje oftere om bilen var trimmet. Jeg har jo lest at jeg kan kjøre på vanlig olje også, men at longlife olje er best. Selv om den er dyrere, så lønner det seg jo i og med at en kan kjøre mye lengre på slik olje. Noen som vet noe sikkert om trimming og oljebytte? Jeg skal jo ikke chippe motoren, jeg skal hiddentrimme den. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 20, 2007 Det har vært utført tester med longlife som tilsier at den holder. Men jeg og andre jeg kjenner bytter på ca 10 000km....Filter også.. Oljen renser jo motoren og samler opp den møkka som eventuelt skulle være der, og det sier seg selv at det er mye mer i løpet av 30 000km enn 10 000km..Filteret tar jo unna en del, men dette blir jo også fullt, olja blir svart og er dermed full av dritt..Så det beste er vel å bytte oftere? Jeg sier ikke at du skal, men legger nå fram min teori Jeg er bare tømrer så har ikke peiling egentlig på sånt..heh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 20, 2007 Har heller ikke så mye peiling på nye biler, men "tror" at du blir gjort oppmerksom på oljeskift utifra antall kilometer og ikke oljekvalitet. Om du ønsker å skifte olje på 7500, 15000 eller 30000, er jo helt opp til deg selv. Men som Mikkel påpeker, ofte oljeskift er jo ingen ulempe. Jeg skifter olje og filter (olje, luft og pollen) hver 7500, og da får jeg samtidig tatt en titt under bilen og rundtforbi, slik at den alltid er klar til start. Noen kaller dette skrullete, men jeg har tilgode å stå på veikanten som en klovn..men den dagen kommer nok.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 20, 2007 Longlife olje er jo ment for å vare lengre. Full syntetisk olje skal vel byttes hver 15 000 km, mineralsk hver 10 000 km og Longlife hver 30 000 km. Min bror sier at det er føler som sitter nede i oljen, som gir beskjed når oljen er dårlig. Jeg tror jeg skal ta en tlf til Gumpen for å høre hva som stemmer. Jeg har brukt fullsyntetisk olje på mange andre biler og da har jeg byttet hver 15 000 km og byttet filter samtidig. Men longlife olje har jeg aldri brukt. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 20, 2007 30 000 km får du bare hvis all kjøring er langturer. Er det mye småkjøring der motoren aldri blir skikkelig varm må du regne med at computeren sier fra om oljeskift lenge før 30 000 km. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 20, 2007 Ok. Det var det jeg lurte på skjønner du, om computeren sier ifra når jeg skal bytte. Takk for svar. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 20, 2007 Som sagt her, computeren sier i fra... Min har snart gått 29000, og kommer vel sikekrt til å varsle veldig snart tenker jeg... Men jeg kjører 30k, og kommer til å fortsette med det! I og med at vw sier jeg kan, så kan jeg... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 20, 2007 Dieselbiler ødelegger oljen litt fortere enn bensin. Jeg skifter nesten alltid olje og filter på 5.000 km på 2,5 tdi R5. En sjelden gang bytter jeg bare oljen og lar det gå til 10.000 før filteret skiftes. Får dårlig samvittighet hvis det nærmer seg 7.000 uten oljeskift. Kjenn på friksjonen på ny olje, olje etter 5.000 og olje etter 15.000. Kjenner du stor forskjell ? Se på fargen, blir den fort nedgriset og sort så fortsetter den å degenereres raskt. Møller sier at biler kan startes i kulda også, men jammen er det forskjell på slitasjen på en motor som har gått 300.000 med kaldstart 2x daglig halve året og en som alltid bruker motorvarmer. Det samme vil det være med en som skifter olje ofte og sjelden. Jeg har aldri snakket med en motor som ønsker å gå 30.000 før oljeskift. Det er jo visse indikasjoner på at hyppig oljeskift er lurt i denne tråden også http://www.vwaudi-club.no/forum/showthread.php?t=80644 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 20, 2007 Så kan man spekulere litt i hvor vidt det er vits med mindre man selv regner med å eie bilen etter 300 000km? I såfall har man jo også kostet på seg en liten formue i tre ganger så mange oljeskift? Eller vent 6 ganger så mange oljeskift, til fordel for kanskje 3'e eieren? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 20, 2007 Hei!! Jeg har stort sett bare langkjøring på E39... Min er passert 60k nå og begge olje skiftene var etter ca 27k begge gangene... Bilen varsler i kjørecomputer når det 2k igjen til service mener jeg... Så hadde min bil gått 29k uten å varsle hadde jeg bestilt service omgående for da er det noe som ikke stemmer... Skal maks klare 30k, men da under optimale forhold.. Å det er det ikke i norge uansett...... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 21, 2007 Hei, har en 04 Touran hjemme som gamlingen kjører. Den er gått 148000km nå, og har hatt 4 oljeskift. Altså hver 30k, etter boka. Går som ei kule den ennå. Går "gunstig" denne da, siden den ruller 50k i året, og da ruller den opp til 30k før service-lampa lyser. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 21, 2007 Takk for svar. Jeg går da utifra at jeg ikke trenger bytte olje noe oftere selv om jeg trimmer bilen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 21, 2007 Jeg har også longlife på min bil, men har valgt å bytte oftere enn angitt - ut fra sensoren så kan jeg kjøre 25-26k før bytte. I teorien så skal oljekvalitetsensoren oppdage økt oljeslitasje ved trimming, men en vet aldri. Jeg spanderer heller noen hundrelapper ekstra i året og bytter olje hver 15-16k. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 21, 2007 Jeg har også longlife på min bil, men har valgt å bytte oftere enn angitt - ut fra sensoren så kan jeg kjøre 25-26k før bytte. I teorien så skal oljekvalitetsensoren oppdage økt oljeslitasje ved trimming, men en vet aldri. Jeg spanderer heller noen hundrelapper ekstra i året og bytter olje hver 15-16k. Det samme gjør jeg, og synes det høres meget fornuftig ut. Om det er nødvendig eller ikke, er ikke opp til meg å bedømme. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 21, 2007 Så kan man spekulere litt i hvor vidt det er vits med mindre man selv regner med å eie bilen etter 300 000km? I såfall har man jo også kostet på seg en liten formue i tre ganger så mange oljeskift? Eller vent 6 ganger så mange oljeskift, til fordel for kanskje 3'e eieren? Det kan spare deg for penger å være gnien på oljeskift, men også det motsatte. Det værste tilfellet jeg har vært borti var en 2,5 tdi hvor eier påstod å ha skiftet hver 12.000 km og filter annenhver gang. Da den hadde gått litt over 150.000 km havarerte turbo og kamaksel pga manglende smøring. Det lå tykk oljegrøt i bunnpanna, og oljesil var tett. Han sparte ikke penger.........Men det er klart: i andre tilfeller kan det gå bra å kjøre lengre på oljen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 21, 2007 Det kan spare deg for penger å være gnien på oljeskift, men også det motsatte. Det værste tilfellet jeg har vært borti var en 2,5 tdi hvor eier påstod å ha skiftet hver 12.000 km og filter annenhver gang. Da den hadde gått litt over 150.000 km havarerte turbo og kamaksel pga manglende smøring. Det lå tykk oljegrøt i bunnpanna, og oljesil var tett. Han sparte ikke penger.........Men det er klart: i andre tilfeller kan det gå bra å kjøre lengre på oljen. Da hadde han altså ikke hatt skift hvert 12 000? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mars 21, 2007 Jeg har også longlife på min bil, men har valgt å bytte oftere enn angitt - ut fra sensoren så kan jeg kjøre 25-26k før bytte. I teorien så skal oljekvalitetsensoren oppdage økt oljeslitasje ved trimming, men en vet aldri. Jeg spanderer heller noen hundrelapper ekstra i året og bytter olje hver 15-16k. Bare for å være litt pirkete.. Er ikke noe oljekvalitetssensor i Audi motorer. Det er et oljekvalitets monitoreringsystem. Det måler motorens driftsbetingelser og kan derav avlede hvor lenge oljen vil vare. OT: BMW brukte et komplisert system for å måle motorens driftsbetingelser (turtall, oljetemperatur, driftstimer etc) for å beregne tidspunkt for oljeskift, men gikk tilbake til et enkelt system som bare beregner oljeskift ut fra bensinforbruk. I praksis viser det seg at det nye enkle systemet er like "nøyaktig" som det gamle. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mars 21, 2007 Jeg ser det er flere av dere som skifter olje oftere enn standard intervallene. Jeg har en Passat med 1,9 tdi 130hk som er en pumpedyse motor. Etter at jeg kjøpte bilen har jeg kun kjørt med 15.000 intervaller. Det er MEGET viktig at man bruker riktig olje på disse motorene! Olje for vanlig kjørelengde på 15.000km må være merket 505.0.1. Møller anbefaler ikke å etterfylle med vanlig helsyntetisk olje engang! Det er altså spesial olje til disse motorene. Selv har jeg brukt Castrol 505.01. Dette er det faktisk en del bilrekvisita sjapper som ikke har oversikt over, så pass på når du skal kjøpe olje! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mars 21, 2007 Jeg har en Audi A6 2006 mod. På denne bilen har kjøremønstret ditt pluss oljens alder alt å si på hvor lenge du kan kjøre med oljen før oljeskift . Jeg hadde første oljeskift nå for kort tid siden og da hadde bilen kjørt 14000 km.(Jeg har mye småkjøring) Det er kun fåtall som greier å kjøre så langt som 30000 km i følge verksmesteren hos Audi i Trondheim før du må bytte olje. Ta en telefon til merkeverksted å spør om dette, der får du klare ambefalinger. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mars 21, 2007 Olje for vanlig kjørelengde på 15.000km må være merket 505.0.1. Møller anbefaler ikke å etterfylle med vanlig helsyntetisk olje engang! Det er altså spesial olje til disse motorene. Selv har jeg brukt Castrol 505.01. Dette er det faktisk en del bilrekvisita sjapper som ikke har oversikt over, så pass på når du skal kjøpe olje! Er ikke 505.01 longlife, mens 505.00 er vanlig syntetisk? Kan ikke kjøre 30 000 på vanlig syntetisk olje. Men kan kjøre 15 000 på longlife, men det er mer normalt å bruke vanlig syntetisk. Eller har jeg misforstått noe? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mars 21, 2007 505.01 er for pumpedyse turbodiesel med faste serviceintervall, 506.01 er for pumpedyse turbodiesel med variable serviceintervall (longlife). 505.00 er for "vanlig" turbodiesel med faste intervall. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mars 21, 2007 Stemmer det ikke at jeg får beskjed via kjørecomputeren at jeg må bytte olje?Jeg har aldri hatt en så ny bil, der jeg får beskjed om slike ting. Men min bror har nå sagt at jeg skal bytte olje hver 30 000 km. Og at jeg får beskjed via kjørecomputeren når jeg skal bytte. Stemmer det at man aller helst skal kjøre til man får beskjed om å bytte? Eller kan man bytte før om man ønsker det? Jeg leste at man kanskje burde bytte olje oftere om bilen var trimmet. Jeg har jo lest at jeg kan kjøre på vanlig olje også, men at longlife olje er best. Selv om den er dyrere, så lønner det seg jo i og med at en kan kjøre mye lengre på slik olje. Noen som vet noe sikkert om trimming og oljebytte? Jeg skal jo ikke chippe motoren, jeg skal hiddentrimme den. Hold deg unna longlife olje, og bruk Castrol olje. Bytt olje og filter hver 15000km. Ved trimming av motorer stiger olje temp. litt, og da kan det være lurt og bytte hver 10000km. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mars 21, 2007 Bare for å være litt pirkete..Er ikke noe oljekvalitetssensor i Audi motorer. Det er et oljekvalitets monitoreringsystem. Det måler motorens driftsbetingelser og kan derav avlede hvor lenge oljen vil vare. Du har nok rett i det ser jeg nå. Trodde først sensoren på bunnpanna også hadde noe kvalitetsrelatert måling, er visst bare en nivå- og temperatursensor ser jeg. Hvilke parametre benytter den? Resultatet blir forsåvidt det samme, den beregner oljens levetid ut fra en modell. Hvem vet om modellen fortsatt er riktig når en utsetter bilen for potensielt høyere belastning enn fabrikken har modellert. Jeg bruker samme longlife olje selv om jeg bytter oftere. Er ikke akkurat oljen som er mest kostnadsdrivende for bileierskapet.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mars 21, 2007 Jeg har en Audi A6 2006 mod. På denne bilen har kjøremønstret ditt pluss oljens alder alt å si på hvor lenge du kan kjøre med oljen før oljeskift . Jeg hadde første oljeskift nå for kort tid siden og da hadde bilen kjørt 14000 km.(Jeg har mye småkjøring)Det er kun fåtall som greier å kjøre så langt som 30000 km i følge verksmesteren hos Audi i Trondheim før du må bytte olje. Ta en telefon til merkeverksted å spør om dette, der får du klare ambefalinger. Hvis du bytter til Castol olje, kan du (ut ifra erfaring hos Møller) kjøre ca. 10000km lenger på oljen en feks. shell, før du får varsling. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Juli 21, 2009 Jeg har en 07 Touran, 2,0 TDI 170 hester... Har hatt 2 oljeskift, og bilen har rullet ca 66000km. Vurderer å begynne med skift av olje og oljefilter hver 10000km. Regner med det bare er å skru av den eneste store skruen/bolten som er under bilen? Noen som vet hvor mye olje som skaj fylles på en sånn motor? Hvilken olje er best, og hva koster denne får literen? Hvilken type oljefilter er det? Ellers noen tips? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...