#1 Skrevet Mars 20, 2007 Hei. Er helt fersk i forumet, og forsåvidt som Audi eier. Har anskaffet meg en, etter min mening, råflott Audi A6 2.5 TDI quattro. Bilen er en 1999 modell, som ble importert til Norge i 2003. Bilen har gått drøye 170.000, og regreim, diselpumpe og alt det der er byttet. Motorkoden er AFB. Har til min store skrekk lest utrolig mye negativt om 2.5 tdi, særlig de som har motorkode AKE. Hva er forskjellen i forhold til min motor som er AFB? Er det noen som kan svare meg på dette? Har jeg all grunn til å frykte en 50.000 kroners reparasjon når som helst, eller er det forskjell på bilene blant annet pga motorkodene?? Er jo megafornøyd med bilen, både comfort, ytelse og utseende, men kvalitet er jo ikke uviktig det heller? Hva råder forumet meg til?? Ny og undrende "entusiast". 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 20, 2007 jeg vet ikke stort om disse bilene, men i autohidden står det at AKE motoren har 180hk, og at AFB motoren har 150hk... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 20, 2007 Da har du ikke latt denne tråden gå deg forbi? Det foretrekkes visst nok at alt rundt dette problemet blir tatt opp i den. http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=47293 Vet ikke om det er noen trøst, men skal visst være mulig å få reperasjonen til nesten halvparten av det du fryktet. Hyppig oljeskift skal visst nok hjelpe en del... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 20, 2007 så jeg burde altså skjelve i buksa, eller er det ting som tyder på at 150 hk 99 modellene ikke er så hardt angrepne. Mener å ha lest noe om det her et sted....Bare undrer 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 20, 2007 Hei.Er helt fersk i forumet, og forsåvidt som Audi eier. Har anskaffet meg en, etter min mening, råflott Audi A6 2.5 TDI quattro. Bilen er en 1999 modell, som ble importert til Norge i 2003. Bilen har gått drøye 170.000, og regreim, diselpumpe og alt det der er byttet. Motorkoden er AFB. Har til min store skrekk lest utrolig mye negativt om 2.5 tdi, særlig de som har motorkode AKE. Hva er forskjellen i forhold til min motor som er AFB? Er det noen som kan svare meg på dette? Har jeg all grunn til å frykte en 50.000 kroners reparasjon når som helst, eller er det forskjell på bilene blant annet pga motorkodene?? Er jo megafornøyd med bilen, både comfort, ytelse og utseende, men kvalitet er jo ikke uviktig det heller? Hva råder forumet meg til?? Ny og undrende "entusiast". Hei, og velkommen. Kan ikke si noe annet enn at det er delte meninger og erfaringer på disse motorene, men les denne tråden, så blir du nok en erfaring rikere. Kan også nevne at min bil er gått over 200tkm, uten kamskifte eller noe tull, stikkordet er vel mye "hyppige oljeskift og vedlikehold" http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=47293 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 21, 2007 Med tanke på kamakslingene dine, så kan det være lurt å ta en kikk ned gjennom oljepåfyllinga å se om det er kant på kontaktflatene til vippearmene. Du kan faktisk være så heldig at kammene allerede er skiftet... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 21, 2007 Tror ikke det, for det er full servicehistorikk på bilen. Kom til Norge i 2003, så da må det eventuelt ha skjedd før dette, men da skulle dette sikkert stått i serviceheftet et sted?? Hva tror du? Ved å kjenne på kanten i oljepåfyllingen kjennes faktisk ingen slitekant i det hele tatt..ikke en millimeter. Dette er vel et godt tegn, men er det ellers noe som kan oppstå plutselig? Skulle vel ikke tro det?? Det er gjennomført oljeservice på hver 15- ,men det er brukt Shell Helix olje tror jeg. Må vel bytte til Esso eller Castrol heretter har jeg skjønt?? Takk for svar. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 21, 2007 Hei! kamaksler, vipper og anslag som er slitte er nok desverre et kjent problem på disse her. En ganske grei måte å sjekke om de er skiftet på bilen din er å kikke ned i oljepåfyllingen din som nevnt her, og da se om det er et " OT " merke på ene kamakselen. Dersom den har dette merke er de ikke skiftet, for de nye ( og bedre ) kamakslene har ikke denne merkingen. Et " klassisk " kjennemerke på gåen kammer er også ujevn og hard gange. Har faktisk vært borti biler der kammene er bra på den siden der du ser ned oljepåfyllingen og ikke på den andre... Men behøver jo ikke å ta alle sorger på forskudd, forhåpentiligvis går det bare fint med bilen din! Men om kammene ryker så har jo du vel fem års reklamasjonsrett ovenfor de som importerte bilen din i hht reklamasjonsretten? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 21, 2007 det visste jeg overhodet ikke. Gjelder dette dersom jeg har kjøpt bilen privat? Han jeg kjøpte bilen av fikk den importert i 2003. Da skulle jeg i såfall ha reklamasjonsrett til 2008. Stemmer dette? Nå er jeg særs glad for svar:tilber: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 22, 2007 det visste jeg overhodet ikke. Gjelder dette dersom jeg har kjøpt bilen privat? Han jeg kjøpte bilen av fikk den importert i 2003. Da skulle jeg i såfall ha reklamasjonsrett til 2008. Stemmer dette? Nå er jeg særs glad for svar:tilber: Jeg er rimelig sikker på at man har 5 års reklamasjonsrett kun ved kjøp av nybil i Norge. Tror også dette bare gjelder privatkjøp og ikke kjøp i næring. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 22, 2007 Det betyr at dersom kammene mine ryker så har jeg ikke noen sak mot importøren fra 2003?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 22, 2007 Det er ingen reklamasjonsrett mellom private, så sant det ikke bevisst har blitt tilbakeholdt informasjon fra selgers side. I prinsippet så kan du reklamere mot tidligere salgsledd ihht forbrukerkjøpsloven. Et forbrukerkjøp er det når det er en handel mellom privatperson og en profesjonell aktør. Reklamasjonsretten er da 5 år for produkter som er ment å vare vesentlig lenger, så også på bruktbil. Det er ofte litt forskjell på teori og praksis i slike saker, så jeg vil anbefale deg at du tar en kikk på forbrukerkjøpsloven, samt en del lignende spørsmål som jeg mener skal finnes i Faq'en på forbrukerrådets hjemmesider. Det finnes mange eksempler på biler som går både 3- og 400' km uten problemer med kammene så det kan godt hende du slipper problemer, men jeg ville vurdert å sette av en liten sum hver mnd til et "vedlikeholdsfond". Så unngår du kanskje å "knekke ryggen" om det skulle skje noe. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 22, 2007 Når det er sagt ser vi aller helst at videre diskusjoner om problemet med kammene i disse motorene holdes til tråden som Finn Kristian nevner lenger opp http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=47293 På den måten er mest mulig relevant informasjon samlet på ett sted, slik at evt nye lesere slipper å lese 14 tråder for å samle informasjon den gangen de får bruk for det i senere tid. Det er altså full anledning til å stille spørsmål i eksisterende tråder om samme tema 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 22, 2007 den er grei. Håper jeg slipper problemet egentlig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...