Golf III: Strømmen "detter ut" ved tenning!?

Anbefalte innlegg

Problemstilling:

 

Når jeg skal skru på tenninga, starter bilen som normalt. Men...strømmen driver å fusker med meg når jeg vrir om tenninga. Hvis jeg da "fin-justerer" med nøkkelen i tenninga --> vrir nøkkelen frem og tilbake i låsen, så kommer lyset og etc. på igjen, men det kan fort dette ut igjen ved fartdump, kneet mitt kommer borti nøkkelen etc...så slukker alt av det som heter lys i bilen. Det gjelder også viskere, vifte, bremselampa lyser etc... Men det er helt noe annet når jeg vrir om bryteren til parklys-funksjon!

 

What is the probleeeemo? : dum :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

99% sikker på at feilen ligger i el-delen på tenningslåsen.

Enkel sak å skifte om du er litt nevenyttig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

99% sikker på at feilen ligger i el-delen på tenningslåsen.

Enkel sak å skifte om du er litt nevenyttig.

 

Virker som du er inne på noe der! Koster no sånt mye...?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette problemet hadde vi på en golf 3 for et par uker siden.. skiftet den delen på tenningslåsen og det virket igjen,, kostet mellom 3-400.. Du må av med rattet og begge hendlene og rattlås greiene for å kome til den skruen som holder den fast..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette problemet hadde vi på en golf 3 for et par uker siden.. skiftet den delen på tenningslåsen og det virket igjen,, kostet mellom 3-400.. Du må av med rattet og begge hendlene og rattlås greiene for å kome til den skruen som holder den fast..

 

Hva heter delen, eventuell delenr og hvor lang tid brukte dere sånn ca? :)

 

Takk for rask respons!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

fikk en mekaniker til å se på det.. husker ikke hva den heter.. men sier du el delen på tenningslåsen så vet nok de på delelageret hva det er:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Delenr: 6N0 905 865 :)

 

edit:

 

Du må av med hele denne braketten for å skifte el-delen.

etkaaaa.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hjertelig takk gutter! :) Tar jeg ikke feil, så er dette også en "barnesykdom" på Golf?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får ikke håpe min får denne "sykdommen" da:p

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er et problem som kommer når bilen har gått et stykke, det er rett å slett slitasje på delen. Kan vel tryggt si at møller selger en god del slike iløpet av et år:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er et problem som kommer når bilen har gått et stykke, det er rett å slett slitasje på delen. Kan vel tryggt si at møller selger en god del slike iløpet av et år:)

 

Så dette skjer før eller siden da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg hadde nesten samme på en gti jeg hadde før, men der fikk jeg ikke starta. Lysa funker, men måtte vri om nøkkelen til start og samtidig løfte/presse litt på kontakten som er i tenninga..

 

Jeg bytta hele tenningslåsen jeg da, måtte få slipt om nøkkel til alle låsene ågreier..

 

men kunne kansje klart meg med bare el delen der da? Siden det bare var dårlig kontakt tydligvis.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette skjer fordi det f,eks ikke er lagt opp relè til lysene, dermed går strømmen direkte gjennom tenningen på sin ferd forover.

Det samme gjelder lysbryter...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja, lysbryteren er jeg enig i, men tenningsbakstykket blir rett og slett slitt etter mange startprosedyrer. Selve plasten/mekanikken blir slitt.

 

For å få av rattlåshuset trenger man en skikkelig avdrager for å trekke av splineshylsa rattet sitter fast i.

 

Eldre biler som golf2 opptil 1990 har ikke denne hylsa, men en låsering som må ødelegges for å få det av. Låseringen må skiftes for hver gang.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Demontering av rattakselhylse;

 

Hvis du har biltema i nærheten av deg, så har dem er fint verktøy der, se link. Så bruker du en avdrager i tillegg. Legger ved link til det også. Byttet denne delen på gti'n min. Ble en møkkajobb nettopp fordi jeg ikke hadde "rett" verktøy til jobben.

 

EDIT; Får ikke direktelinke, se bilder. Søk etter "avtrekker"

 

Husk at rett verktøy er halve jobben!

 

Hvis du ikke vil kjøpe verktøy, kan du f.eks få laga deg en "dings" som du skrur på over denne hylsa. Hvis du f.eks tar en passe aksling-bit, får denne splittet i 2 deler + boret sånn at du sitter igjen med 2 halv-måner.

 

Jeg skriver bare dette som et tips til deg, da jeg har som skrevet over, byttet delen og vet godt at den hylsa kan sitte litt. Den står på splines + kon. :)

20-339_l.jpg

20-352_l.jpg

20-353_l.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

 

Eldre biler som golf2 opptil 1990 har ikke denne hylsa, men en låsering som må ødelegges for å få det av. Låseringen må skiftes for hver gang.

 

Njaa, må og må..: rolleyes

Har bytta en 4-5 slike brytere på Golfer, Jetta osv og har lirket av låseringen uten å ødelegge den nevneverdig.

Satt den gamle ringen på igjen etterpå og har gått bra det..:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

har en sånn bryter ny i eske :) kjøpe??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.