Fabrikkmontert dieselvarmer

Anbefalte innlegg

Jeg har som kanskje hele verden vet, bestilt meg en ny Touran 2.0TDI 170HK. DSG med dieselvarmer.

 

Det jeg lurer på er følgende:

1. Hvordan funker dette i praksis?

2. Kan man forhåndsinnstille denne til og automatisk starte en time før du frar på jobb?

3. Si det er 20 minusgrader ute.... Hvor hvarm blir kupeen på en time med denne slått på? Er altså ute etter ca.tall her...

4. Holder det med en time, eller kan den stilles til å starte før dette også?

 

Her snakker jeg altså om en fabrikkmontert dieselvarmer på en VW.

 

Setter pris på litt utfyllende sbar her folkens... ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har fabrikkmontert fjernstyrt dieselvarmer på min Audi A4. Er ikke nødvendigvis identisk, men er nok mye likt.

 

Den aktiveres på 4 måter:

-Automatisk når en kjører når utetemp er +5 eller lavere for å gi varm motor raskt.

-Tidsur, kan angi 3 klokkeslett/datoer og hvor lenge den skal være aktiv.

-Fjernstyring (rekkevidde ca 600m), den er aktiv den varigheten som er innstilt på sist timer (eller var det timer nr 1? husker ikke helt). En kan selvfølgelig slå den av igjen når som helst med fjernkontrollen.

-Manuell start via menystyringen i instrumentet. Varighet samme som siste aktive timer/timer 1.

 

Jeg har stilt inn min til å være aktiv i 35 min. Da er det grei temperatur inni og stort sett isfritt. Store snømengder klarer den ikke å smelte vekk uansett, men det er bare å feie vekk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har fabrikkmontert fjernstyrt dieselvarmer på min Audi A4. Er ikke nødvendigvis identisk, men er nok mye likt.

 

Den aktiveres på 4 måter:

-Automatisk når en kjører når utetemp er +5 eller lavere for å gi varm motor raskt.

-Tidsur, kan angi 3 klokkeslett/datoer og hvor lenge den skal være aktiv.

-Fjernstyring (rekkevidde ca 600m), den er aktiv den varigheten som er innstilt på sist timer (eller var det timer nr 1? husker ikke helt). En kan selvfølgelig slå den av igjen når som helst med fjernkontrollen.

-Manuell start via menystyringen i instrumentet. Varighet samme som siste aktive timer/timer 1.

 

Jeg har stilt inn min til å være aktiv i 35 min. Da er det grei temperatur inni og stort sett isfritt. Store snømengder klarer den ikke å smelte vekk uansett, men det er bare å feie vekk.

Tusen takk for svar!

 

Hvor er dette tidsuret manstiller inn dette da? intigrert i kjørekomputeren, eller er det kanskje en egen enhet som er påklistrer dashbordet?

 

Så du mener at hvis jeg feks. setter den på en time før jeg setter meg i bilen, så vil det være godt å varmt i kupeen? Da går jeg ut ifra at det i utgangspunktet er -10 til -20 grader ute..

 

Funker den som klimaanlegg på sommeren også? slik at bilen blir kjølig hvis den står i solsteken?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er integrert i kjørecomputeren - displayen mellom speedo/turteller.

Ettermonterte løsninger gir som regel påklistrede display/paneler.

 

En time i den temperaturen vil helt sikkert gi god og varm bil (jeg brukte som regel kortere tid, men kupeen i A4'en har vel litt mindre volum som skal varmes opp).

 

Ang sommer så er det slik på min ihvertfall at hvis den oppdager at kupetemperaturen er høyere enn innstilt temp på klimaanlegget så aktiverer den ikke varmeren, men kun kupevifta. Det blir ingen direkte avkjøling, men i det minste en utbytting av lufta i bilen. For å få kjøling så må kjølekompressoren gå og den blir drevet av motoren (den tar også mye effekt - i området 5-10hk).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men man kan vel skru av denne dieselvarmeren uansett temperatur, hvis man vil det? Eller vil den aktiveres uansett.. bare det er kaldt nok?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du kan også bruke den som "ventilator" på varme dager... bare og stille om fra "varm-up" til "ventilation" alt gjøres via kjørekomputeren...

 

funker fint som fy...

 

(husk å slå av timere og sånt om bilen står inne i garasje da.. blir fort litt eksos da...)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar alle sammen!

 

Men har man mulighet for og lett deaktivere dieselvarmeren, slik at den ikke blir aktivert når det er kaldt/varmt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for svar alle sammen!

 

Men har man mulighet for og lett deaktivere dieselvarmeren, slik at den ikke blir aktivert når det er kaldt/varmt?

 

Slå du på ECON knappen så skal den slå seg av...

 

Men bare for å presisere så er det standard med varmer på alle Touran diesel.

Dvs en kjørevarmer som går så lenge bilen går.Har du derimot bestillt Parkeringsvarmer så er den med fjernbetjening og/eller betjening via kjørecomputeren.

Det er også begrensninger i hvor lenger parkeringsvarmeren går,det er en maks tid (husker ikke den i farta men mener det er 30 min) i tillegg starter den ikke dersom du er på reservetanken også stopper den dersom batterispenningen dropper så langt at det er fare for ikke å få start.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. da lærte jeg noe nytt i dag også :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.