Anbefalte innlegg

Noen som har hatt dette og vet hvilken føler det er?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Termostat! Bilen får bedre kjøling da du kjører. ( luftmotstand/gjennomstrømning ) Forutsatt at tempen er normal da bilen står stille på tomgang.

Termostaten finner du i termostathuset. Dette sitter skrudd inn på topplokket med tre 5mm umbracoskruer. Plassert over girkassa. 3 store vannslanger inn på dette huset.

I tillegg til termostat trenger du også pakningen mellom termostathuset og topplokket.

Går du heller for å prøve tempføler sitter den på vannrøret mellom vannpumpa og termostathuset. Plassert innunder innsugsmanifold. Mener farge på føleren er blå. Sitter ei gul og ei blå kontakt der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

i Vinter har jeg hatt problem med at bilen ikke ville bli skikkelig varm under langkjøring. På tomgang ble den var varm. Satt ei papp plate foran radiatoren og det funket utmerket.

Men ser nå på VAG COM at kjøleveske temp sensoren min er defekt.

Hvis du skal ha av termostat huset, så tar du vekk batteriet først. Så løsner du de tre boltene som Bent Owe beskriver.

Et tips fra meg, er å kjøpe nytt termostathus, pakning, termostat og bolter.

Grunnen til dette er at huset er i plastikk, og det forandrer seg. Spes med temp svingningene du får der. Så om du bytter pakning, så er vær du sikker på å få lekkasje før eller siden. På en Corrado jeg hadde, så gikk ene gjengehullet til skogen da jeg skulle sette i nye bolter.

Forrige mekaniker "les VAG" hadde skrudd igjen for hardt, så når jeg hadde dette av, så datt det gjenge spon ut av hullet.

Så jeg måtte sette i helicoil. Fungerte utmerket.

Vær forsiktig, og ikke skru igjen FOR hardt.

Bilde temp sensor: Til høyre for den ser du termostathuset.

VANNTEMP SENSOR.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

garantert termostaten som er gått

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da får jeg prøve det da..

Takker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må si meg enig i termostat-teorien.

Min (gti 8v) var akkurat lik da termostat røyk. 90* på tomgang og 60-70* under kjøring.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, for snart ett år siden byttet jeg termostat på min golf 3 med 1z motor.

Før bytte ble den aldri varmere enn 50-60 grader, men etter bytte legger den seg jevnt på 70-80 ved kjøring, noen ganger kryper den opp mot 85-90, men veldig sjelden.

Jeg byttet i samme slengen temperaturføler, men ingen forandring pga det (denne satt inne i huset oppe på motor der øverste slange til radiator går inn).

Det som var litt rart var at den gamle tempføleren hadde en gul ring over seg, mens den nye har en blå ring.

Delenummeret er også forskjellig, men jeg har ikke merket noen forskjell på tempviseren.

Den blir også sakte varm om vinteren, når det var -25 grader her så måtte jeg kjøre i 40 minutter før den snuste på 80 grader (ikke motorvarmer).

Jeg kjente på den nederste slangen på radiator en dag her i vinter, da var det -15, og etter en times kjøring med bilen var den fortsatt iskald.

Dette tyder jo på at termostaten ikke har åpnet og således holdt tempen på motor seg oppe?

Skjønner ingenting jeg :confused:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke så sikker på om det er unormalt faktisk. Dieselmotoren utvikler mye mindre varme enn bensinmotoren og kan slite med å holde driftstemp på 90 grader vinterstid. På tomgang ute i kulda, eller ved kjøring i utforbakke vil du nok kunne oppleve å ha kald bil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er jo vr6 en en ekstremt varm motor. Så det er nesten et luksusproblem.. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.