Anbefalte innlegg

Helt latterlig det der..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er vel egentlig et ganske ømfintlig ikke-tema, da det ofte er forbundet med økonomisk vinning av noe slag. Da det er sagt finnes det jo utstyr som lar deg justere kilometerstand osv, men jeg har inntrykk av at mange lover mye de ikke kan holde. I tillegg kanb man risikere å ende opp med et korrupt hiddenset på den aktuelle eepromen der informasjon om kilometerstand er lagret, hvilket resulterer (i teorien) i et ødelagt kombiinstrument.

Jeg hadde brukt penga mine på noe annet :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har ikke jeg mer enn skummet gjennom annonsen i linken, men jeg monterte nå nettopp nytt (brukt) kombiinstrument i min A6. Km standen ble selvfølgelig justert til det som sto på det gamle instrumentet, slik at alt stemmer i henhold til servicer osv. Dette ble dokumentert (av meg) med foto, og lagt i "bilpermen" min med tanke på fremtidig salg av bilen. Så at det finnes verktøy for dette er det ikke tvil om, men jeg vet ikke om det ble brukt likt utstyr som det snakkes om i linken over. Det er klart at det er flere aspekter ved å bruke slikt utstyr, både etisk og juridisk. Det som også er klart, er at eier av kjøretøyet har ansvaret- ikke den som utfører jobben.

Her er iallefall en link til hvordan jeg gjorde det:

http://www.vwaudi-club.no/?s=bilProsjekt&carID=6577

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har ikke jeg mer enn skummet gjennom annonsen i linken, men jeg monterte nå nettopp nytt (brukt) kombiinstrument i min A6. Km standen ble selvfølgelig justert til det som sto på det gamle instrumentet, slik at alt stemmer i henhold til servicer osv. Dette ble dokumentert (av meg) med foto, og lagt i "bilpermen" min med tanke på fremtidig salg av bilen. Så at det finnes verktøy for dette er det ikke tvil om, men jeg vet ikke om det ble brukt likt utstyr som det snakkes om i linken over. Det er klart at det er flere aspekter ved å bruke slikt utstyr, både etisk og juridisk. Det som også er klart, er at eier av kjøretøyet har ansvaret- ikke den som utfører jobben.

Her er iallefall en link til hvordan jeg gjorde det:

http://www.vwaudi-club.no/?s=bilProsjekt&carID=6577

Var det Møller som utførte justeringen for deg?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, men det var med Møllers "velsignelse" i den forstand at km stand på bytte-instrumentet var ulikt fra det originale og det var Møller som fysisk byttet instrumentet og kodet startsperre. De er såklart interessert i at slikt er så "ryddig" som mulig på alle biler de har inne på verkstedet og gjør inngrep av denne typen. På en annen side er Møller prisgitt kunders redelighet i sånne saker. Jeg fortale at jeg skulle få justert km stand på instr. slik at den stemte med faktisk km stand, det kunne som sagt ikke Møller hjelpe meg med, men de syntes det hørtes fornuftig ut å dokumentere det som ble gjort og evt notere det i serviceheftet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg kan ikke gjøre noe annet enn å si meg enig med hele innlegget ditt, rett og slett :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Km standen endres vel bare i instrumentet,

jeg regner med at ved å hente ut km standen fra ECU,en med vag-com slik som beskrevet her så er det mange som kan bli rimelig flau når du drar fran pc,en og kobler opp

EDC-15+ Mileage. On some (but by no means all) TDI ECUs, VAG-COM can show an independent "odometer" reading stored in the ECU. This can useful as a means of cross-checking the mileage on used car at time of purchase, particularly in Europe where odometer fraud is rampant. We plan to extend this functionality to as many ECUs as practical in the future. Access this function from the Applications screen.

noen som har fått dette til å stemme (eller IKKE stemme: gråter :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

EDC-15+ Mileage. On some (but by no means all) TDI ECUs, VAG-COM can show an independent "odometer" reading stored in the ECU. This can useful as a means of cross-checking the mileage on used car at time of purchase, particularly in Europe where odometer fraud is rampant. We plan to extend this functionality to as many ECUs as practical in the future. Access this function from the Applications screen.

noen som har fått dette til å stemme (eller IKKE stemme: gråter :)

Denne stemmer bra i min bil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Km standen endres vel bare i instrumentet,

Men nå er det nå sånn med VAG at det er ganske mange modeller som KUN lagrer kmstand i kombiinstrument, dessverre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å endre kilometerstanden på bilen din er ikke u lovlig i det hele tatt, eller heller ikke påbudt med en tripteller,,

Men om du forandrer kilometerstanden i forbindelse med forsikring og salg av bilen uten å opplyse er dette å regne som svindel!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne stemmer bra i min bil.

F..n virker ikke på noen av mine biler: bh :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.