Hva kjennetegner ei dårlig/gåen vannpumpe? (4,2 V8)

Anbefalte innlegg

Blir pumpa tregere eller lettere å snurre runt?

Er det lagera som slitest eller er det tetteringen?

Eg veit at det er vanlig å skifte desse samtidig med register reima, men det vart ikkje gjort når eg skifta no på 234.000km.

Gjør eg ei stor tabbe i å ikkje skifte den no når eg likevel har den ute?

Eg har no to vannpumper som fungerer og ikkje lekker. Ei fra motoren i bilen min som er gått 240.000km, og ei fra delemotoren eg har stående som er gått ca 200.000km. For alt eg veit, så har begge desse pumpene stått på sidan motorane var nye.

Pumpa som stod i bilen går ganske lett runt. dvs den snurrer ca 2 runder etter at eg har satt den i gang med fingrane.

Pumpa fra delemotoren går vesentilig tregere. Denne fortsetter ikkje å snurre i det heile ved samme utgangshastighet.

Korleis oppfører ei ny pumpe seg? Går ho lett eller tregt? : klø :

Korleis oppfører ei gåen pumpe seg? Går ho lett eller tregt? : klø :

Kva for ei pumpe hadde dere valgt?

Er det eit sjansespill å ikkje kjøpe ny? :confused:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom vannpumpa drives av regreima og reimskift intervallene er over 60.000KM så ville jeg ikke nølt et sekund med å skifte den samtidig som reim og strammerhjul skiftes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dersom vannpumpa drives av regreima og reimskift intervallene er over 60.000KM så ville jeg ikke nølt et sekund med å skifte den samtidig som reim og strammerhjul skiftes.

Intervallet er 120.000km.

Alle strammehjul og vendehjul var bytta når eg skifta reg. reima.

Pumpa fra delemotoren er stempla mars-90 og virker som den beste av desse etter min forstand.... :confused:

Den pumpa som står på no, er stempla med Mai -92, og har mao vart i 13 år/ 240.000km.

Kva tilseier da at ho ryker på dei neste 120.000km/ 5 år som kjørelengda mi tilsvarer, når ho beviselig har holdt dobbelt så lenge som antatt?

Om den ryker", slutter den å kjøle eller begynner den å lekke kjøleveske?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt og holdent opp til hver enkelt hva man vil gjøre, jeg bare sier hva jeg ville gjort. Nå kjenner jeg ikke til din motor spesifikt, men dersom pumpa ryker, kan den i verste fall ta registeret med seg på kjøpet og hvis du da i tillegg har en konfliktmotor der stempler og ventiler kan butte så har du en herlig kostnad foran deg, sett i forhold til prisen på ei vannpumpe. Men som sagt, varierer med kvalitet, konstruksjon osv. så jeg kan ikke si noe spesifikt om din bil, men det er sikkert noen andre som kan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt og holdent opp til hver enkelt hva man vil gjøre, jeg bare sier hva jeg ville gjort. Nå kjenner jeg ikke til din motor spesifikt, men dersom pumpa ryker, kan den i verste fall ta registeret med seg på kjøpet og hvis du da i tillegg har en konfliktmotor der stempler og ventiler kan butte så har du en herlig kostnad foran deg, sett i forhold til prisen på ei vannpumpe. Men som sagt, varierer med kvalitet, konstruksjon osv. så jeg kan ikke si noe spesifikt om din bil, men det er sikkert noen andre som kan.

Du har eit poeng der. Motorras er ikkje å ettertrakte.

Om den bare begynner å lekke, så stiller det litt annerledes. Da har eg ei brukt å sette på...

Vel 1200,- på mekonomen for pumpa, så det er ikkje all verden...

Takker! :)

Ingen som veit kva som skjer med pumpa når den ryker?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.