#1 Skrevet Mars 26, 2007 Ser at i følge Auto-hidden så trenger man ikkje å bytte topplokksboltane for kvar gang man har av toppen/ane. Grunnen til at eg stusser, er at så mange web-shopper selger desse boltane, men mangler mange andre slitedeler til motoren, slik som vannpumpe. Er det vanlig å skifte dei likevel? Gjør man dumt i å ikkje skifte dei? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 26, 2007 Ser at i følge Auto-hidden så trenger man ikkje å bytte topplokksboltane for kvar gang man har av toppen/ane. Grunnen til at eg stusser, er at så mange web-shopper selger desse boltane, men mangler mange andre slitedeler til motoren, slik som vannpumpe. Er det vanlig å skifte dei likevel? Gjør man dumt i å ikkje skifte dei? Hei. De jeg har snakket med sier at man til nød kan bruke dem en gang til. Mere enn dette hadde ikke jeg turt iallefall. Jeg sammelignet nye og gamle bolter som var brukt to ganger, og de var vesentlig lenger! 3-4 mm. Men det er jo nervepinnende nok å skru disse boltene fast! Du bruker ganske god kraft for å følge momentene her. Jeg hadde iallefall bytta hvis du er usikker på om de har vært oppe før. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 26, 2007 Tror nok og eg hadde bytta disse boltene. Har noe med egenskapene i stålet. Når du skrur til disse med rett moment strekker de seg litt. Når du da skal stramme de en gang til, så kan du risikere at de knekker på det momentet, eller at de ikke fester skikkelig. Så jeg ville nok bytta disse 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 26, 2007 Hei. De jeg har snakket med sier at man til nød kan bruke dem en gang til. Mere enn dette hadde ikke jeg turt iallefall. Jeg sammelignet nye og gamle bolter som var brukt to ganger, og de var vesentlig lenger! 3-4 mm. Men det er jo nervepinnende nok å skru disse boltene fast! Du bruker ganske god kraft for å følge momentene her. Jeg hadde iallefall bytta hvis du er usikker på om de har vært oppe før. Tror nok og eg hadde bytta disse boltene. Har noe med egenskapene i stålet. Når du skrur til disse med rett moment strekker de seg litt. Når du da skal stramme de en gang til, så kan du risikere at de knekker på det momentet, eller at de ikke fester skikkelig. Så jeg ville nok bytta disse Takk begge to! På TD maskina eg skrudde på før brukte eg alltid opp igjen samme boltane, og det funka greit. No har eg allerede kjøpt boltane, så da blir nok å benytte dei ja. Vart berre slik i stuss, når eg såg at i auto-hidden stod det: Nye bolter: Nei. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 26, 2007 Berre tenkte på ein ting: Kva gjer eit bilverksted, når dei f.eks har fått jobben med å skifte toppakning på en bil der boltane ikkje må skiftast, og dei ikkje aner om det er gjort før? Satser dei på at gamleboltane holder, eller bytter dei boltar automatisk? Kva skjer om boltane da ikkje holder, og jobben må gjerast igjen? Dei har jo gjort jobben i følge papira, så har dei da ansvar for skaden som er skjedd? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 26, 2007 Eg tvile på at et verksted ikkje hadde bytta disse boltene. E ganske stor risk i å ikkje bytta disse boltane. Det e jo strekk bolter, som når de e strekt ein gang, så går de ikkje tilbake te sin opprinnelige form. Derfor de kun ska brukast ein gang. Derfor tror eg nok at verkstedet hadde bytta disse. hvis ikkje det e sånn jalla useriøst verksted da! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 26, 2007 Eg tvile på at et verksted ikkje hadde bytta disse boltene. E ganske stor risk i å ikkje bytta disse boltane. Det e jo strekk bolter, som når de e strekt ein gang, så går de ikkje tilbake te sin opprinnelige form. Derfor de kun ska brukast ein gang. Derfor tror eg nok at verkstedet hadde bytta disse. hvis ikkje det e sånn jalla useriøst verksted da! Er ìkkje alle topplokks boltar som er strekkboltar vel? Vil det seie at informasjonen som står i Auto-Data må takast med ei klype salt? Å skrive at det ikkje er nødvendig å skifte desse boltane, men all erfaring tilseier at det er nødvendig må jo få konsekvenser??? Ekstraarbeidet er jo ganske voldsomt, om man må gjøre jobben på nytt... Som sagt, så har eg allerede kjøpt boltane, men er fortsatt i tvil om det virkelig er "nødvendig"... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 26, 2007 Er ìkkje alle topplokks boltar som er strekkboltar vel?Vil det seie at informasjonen som står i Auto-Data må takast med ei klype salt? Å skrive at det ikkje er nødvendig å skifte desse boltane, men all erfaring tilseier at det er nødvendig må jo få konsekvenser??? Ekstraarbeidet er jo ganske voldsomt, om man må gjøre jobben på nytt... Som sagt, så har eg allerede kjøpt boltane, men er fortsatt i tvil om det virkelig er "nødvendig"... Fant dette i et forum: "Biler med hvor du skal dra til med grader skal du skifte bolter for det er spendet i boltene som bestemer det endelige momentet når de er brukt 1 gang blir de lengre en nye samt at de blir mykere og du får ikke korekt moment" Det er vel også kanskje snakk om en maxlengde på strekkboltene? Ring Møller, så får du vel et korrekt svar på dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 26, 2007 Hvis du først har dem, så skift dem! Grunnen til at det er strekkbolter er vel så vidt jeg vet det, at dersom det sitter "smuss" i gjengene, som kan gjøre at ønsket moment oppnås før momentet mot toppen faktisk er riktig, så skal boltene strekke seg, og gi riktig moment når du drar 90+90??? grader.... Det kan SANNSYNLIGVIS gå uten å skifte (gjorde det den ene gangen jeg prøvde), men jeg tar ikke sjansen på det mer.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...