Avfetting bedre enn såpe?

Anbefalte innlegg

Når man spyler av bilen med høyttrykksvasker, er det da bedre å dusje på avfetting istedet for såpe føre man spyler av??

 

Før man så går på med såpevann og svamp?

Tenkte litt på det med å få bort så mye møkk som mulig for å unngå vaskeriper :o

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når man spyler av bilen med høyttrykksvasker, er det da bedre å dusje på avfetting istedet for såpe føre man spyler av??

 

Før man så går på med såpevann og svamp?

Tenkte litt på det med å få bort så mye møkk som mulig for å unngå vaskeriper :o

 

Om man ikke har polert bilen, ville jeg såklart brukt avfetting før jeg spylte av bilen. Og gjerne la det stå å virke en stund, før jeg spylte av bilen. Og så ville jeg brukt såpevann og svamp, og avslutte med å spyle av. Ville ikke droppet såpen, da jeg ikke ville vært sikker på om vannet fjerner all avfetting. Og dette er ikke helt bra at ligger for lenge på lakken.

 

For å få en siste finish, ville jeg brukt en såkalt voks, som finnes f.eks i turtlewax-selvvaskanleggene. Som gjør en glimrende jobb! Spesielt på ruter osv.. vannet peller av ganske så kjapt:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om bilen er Wax behandlet tidligere og bilen ikke har fått asfalt rester etc så trenger du ikke avfetting, skal holde med en god bil shampo + høytrykkspyler eller vaskevott, ikke svamp! Dritt fester seg i de fleste svamper og lager masse små flotte riper..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om bilen er Wax behandlet tidligere og bilen ikke har fått asfalt rester etc så trenger du ikke avfetting, skal holde med en god bil shampo + høytrykkspyler eller vaskevott, ikke svamp! Dritt fester seg i de fleste svamper og lager masse små flotte riper..

 

Kan du utdype vaskevott litt? Pris osv? har alltid brukt svamp til å vaske bilen med jeg...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er rett og slett en stor fluffy vott som har til funksjon å fange skitt inni seg til du skyller den, jeg bruker da 2 bøtter, en skylle bøtte med rent vann og en bøtte med såpe.. Bruker minst 2 bøtter med såpe\skullevann pr vask..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har mista litt trua på vaskevotten i Maquiers!

Den laga flotte svære riper på panseret mitt under en vask her, selv om jeg da har skylt votten grundig etter hver vask!

 

Men ved svamping så tenker jeg en ny svamp hver bidige gang man vasker bilen!

 

Bilen min har ikke blitt vasket for hånd ennå, har hatt den nå i 4 uker, bare høyttrykksvask. Så noe saltshit sitter igjen på bilen, og god såper fjerner mye, men ikke nok synes jeg føre jeg i det hele tatt tør og vaske fysisk ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjipt med vaskevotten, du finner nok den løsningen som passer best for deg! ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har mista litt trua på vaskevotten i Maquiers!

Den laga flotte svære riper på panseret mitt under en vask her, selv om jeg da har skylt votten grundig etter hver vask!

 

Men ved svamping så tenker jeg en ny svamp hver bidige gang man vasker bilen!

 

Bilen min har ikke blitt vasket for hånd ennå, har hatt den nå i 4 uker, bare høyttrykksvask. Så noe saltshit sitter igjen på bilen, og god såper fjerner mye, men ikke nok synes jeg føre jeg i det hele tatt tør og vaske fysisk ;)

 

 

for å fjrtnr salt o.l bruker jeg Autoglym sin Intesive Tar Remover , fungerer meget bra , men man må polere etter bruk av denne ...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cartec Mirocit...Citrus basert vaskemiddel som ikke tar voksen..Denne sammen med Cartex Wheel Acid, steike ren bil...:)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Acid??

Høres skummelt ut!

 

Jeg skal ikke ha noe som tar polish (eller et slags belegg jeg har på bilen, det er ikke teflon)

Jeg skal vaske bilen gullende ren og ha en sånn sprutevoks som man tørker av på våt bil bare!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cartec Mirocit...Citrus basert vaskemiddel som ikke tar voksen..Denne sammen med Cartex Wheel Acid, steike ren bil...:)

 

Microcit`en er fin til slik, men den er veldig sterkt, husk og bruke handsker

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker Biltema sin såpe som er beregnet til høytrykks spyler.Den funker ganske bra.Bare spyler bilen først,så såpe og spyle av igjen.Blir ikke så værst synes jeg.Men er det lenge siden bilen er vasket/polert så er det av fetting først..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spray bilen med statoil's autorens(heavy duty) på tørr bil, lat de virke eit par min.. spyl av med varmt vatn.. Vask biln med vanlig bilshamoo og svamp.. : rock :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg snakker om en vask hvor det ikke trengs polering etterpå, og er ikke statoil sin petroleumsbasert??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mitt tips: Nærmeste statoi\hydro etc med selvvask.. vask-skyll-vask-skyll, kjør hjem, bruk bøtte og svamp\vott med shampoo of choice, tørk og bruk lakk beskyttelse - wax - by choice..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har nå på 3. året kjørt Autoglym med extra gloss protection, en slags fattigmanns lakkbehandling. Når jeg avfetter med Biltema's kaldavfetting løsner ikke lakkbehandling, og bilen blir helt nuppefri. For å få vekk skjolder (Det er veldig mye kalk i vannet..) må jeg vaske med såpevann og [sett inn foretrukket vaskegreie] og tørke med pusseskinn. Med helt rent vann kan sikkert en sprayvoks til slutt eliminere det. Har strøken, nuppefri lakk gjennom hele vinteren med den metoden. (på cabben, vel å merke.. Rustflekkene på Nazze snakker vi kke for høyt om! :D)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.