#1 Skrevet Mars 27, 2007 Kjørte fra Oslo til Sarpsborg i dag. På vei tilbake kjørte jeg innom Statoil i Moss for å handle litt. Parkerte i et par minutter og når jeg så starter for å kjøre videre er bilen treg som sirup.... (03 A6 1,9 TDI Avant Multi)Jeg gir gass men bilen er treg som en vareheis. Flytter seg minimalt ved full gass, for plutselig komme som ei kule. Når den går skikkelig tregt soter den samtidig skikkelig mye. Mye svart røyk kommer ut av eksosanlegget. Det har lagt seg et tykt lag sort sot i enderørene. Setter jeg den i revers skjer det nesten ingenting. På vei inn mot Oslo er det 100 grense, så da jeg skal forbi noen er det som om den ikke reagerer. Jeg må skifte gearet over i manuell for å få respons.(Multitronic). Jeg med min tålmodighet får magesår av mindre enn dette.... Håper noen har noen velkvalifiserte gjetninger eller samme erfaringer..... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 27, 2007 1,9 TDI PD'n her slutta plutselig å gå noe særlig, da var turboen gåen. Høres ut som din er av/på da, og det har jeg ikke vært borti før. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 27, 2007 1,9 TDI PD'n her slutta plutselig å gå noe særlig, da var turboen gåen. Høres ut som din er av/på da, og det har jeg ikke vært borti før. Jeg ringte Audisentrum og han lurte på om det kunne være noe med styreenheten til turboen? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 27, 2007 Noen andre som aner hva dette kan skyldes? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 27, 2007 luftmassemåler? Bare for å komme med et forslag... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 27, 2007 Jeg vet ikke hvor mange hundre ganger jeg skal si det før folk skjønner, men jeg sier det enda en gang: IKKE gjett, IKKE kast deler på bilen til du (kanskje) treffer. Kjør diagnosetester til vedkommende som kjører diagnose føler at feilen er funnet og isolert. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 27, 2007 Tja, første jeg ville gjort var å dra innom ett verksted som har mulighet for å ta ut feilkoder på bilen din. Kan jo være så mye rart. Tror ikke du skal behøve å bestille time for å få lest ut feilkoder hvis verkstedet har sånn ca ok service. Koster alt fra 0-250kr. Dette kan du jo gjøre i lunsjen i morgen;) Post resultat her, venter i spenning! Edit: For sein tydeligvis.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 27, 2007 Jeg vet ikke hvor mange hundre ganger jeg skal si det før folk skjønner, men jeg sier det enda en gang: IKKE gjett, IKKE kast deler på bilen til du (kanskje) treffer. Kjør diagnosetester til vedkommende som kjører diagnose føler at feilen er funnet og isolert. He he... Ta det helt med ro Hr Lundarvollen. Jeg fikser ikke før jeg vet hva som skal fikses. Men det kunne jo være at noen hade vært ute for akkurat det samme. Men det kan jo være så mangt. Fått ordnet meg diagnose hos Audisentrum i morgen tidlig, så får vi se. Skal poste hva de sier. Det er jo typisk nå rett før påske.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 27, 2007 Har du sjekket alt av slanger og kolinger i motorrommet? Kan virke som en mulig lekkasje? Opplevde noe lignende på en 1,9TDI hvor slangen til luftfilterboksen ikke satt skikkelig på plass - dro til tider falsk luft i massevis. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 27, 2007 Jeg vet ikke hvor mange hundre ganger jeg skal si det før folk skjønner, men jeg sier det enda en gang: IKKE gjett, IKKE kast deler på bilen til du (kanskje) treffer. Kjør diagnosetester til vedkommende som kjører diagnose føler at feilen er funnet og isolert. han spør om tips og det fåt han. er ikke noe å bli sint for da.. det er jo normalt å tipse han om å få tatt en diagnosetest. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 28, 2007 Hadde noenlunde de samme symptomene på min Passat 1.9 tdi pd. Da viste det seg at det var magnetventilen som styrer turbotrykket som var gåen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 28, 2007 ^ Venn av meg med en Passat hadde også det problemet. Gikk som en dass. Full gass og det skjedde ingen verdens ting. Var noe med turbo styring som hadde gått, men kom ikke så mye sort røyk tror jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 28, 2007 Da leverte jeg bilen inn i morges til Audisentrum. De har sjekket intercooler og luftmengdemåler. Han skjønte ikke stort da han ringte meg nå i ettermiddag. Dårlig med feilmeldinger.... Nå vet jeg ikke hvor mye de har fått jobbet med den i dag, da jeg fikk klemt den inn som hastesak. Får håpe på bedre nytt i morgen. Bilen viser supre verdier fra 2500 - 3000 omdreininger, men går dritdårlig under det. I morges når den var kald, flyttet den seg ikke i det hele tatt. Og røyken som kom ut bak da var svart som natta og MYE!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 28, 2007 Siden den ryker så kan du vel utelukke magnetventil og turbostyring helt. Vil tippe luftslanger/lmm eller andre komponenter som sørger for riktig blanding av diesel/luft 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 29, 2007 Audisentrum klør seg i hodet fremdeles.... LMM er det ikke. Den er prøvd byttet uten resultat. De sliter skikkelig ser det ut som. Dette lover ikke godt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 29, 2007 blir vel $€£ av slikt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet Mars 29, 2007 blir vel $€£ av slikt.. Ja det er jo litt avhengig av hvor mye de faktisk jobber på bilen min vil jeg tro? Fikk jo kastet den inn som en hastesak i går morges. Vil vel tro at de først må prioritere de bilene de allerede har på blokka... Nå skulle vidar på Audisentrum jobbe litt utover kvelden så får vi se.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet Mars 29, 2007 Har hatt de samme symtomene på min Golf 1.6 2002 mod. Men da har det vert Coilen som har røket, slik at den gikk på kun 3 sylindre. Den sotet mer, gikk MYE dårligere og avgass-lampen lyste i dasjbordet. Den gikk også mer ujevnt. Å bytte en Coil (hvis det er det) bør ikke være så dyrt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet Mars 29, 2007 Har hatt de samme symtomene på min Golf 1.6 2002 mod. Men da har det vert Coilen som har røket, slik at den gikk på kun 3 sylindre. Den sotet mer, gikk MYE dårligere og avgass-lampen lyste i dasjbordet. Den gikk også mer ujevnt. Å bytte en Coil (hvis det er det) bør ikke være så dyrt... Dårlig med coil på tdi.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mars 29, 2007 :o 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mars 29, 2007 Tipper turboslange som er av eller hull i...... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mars 29, 2007 Ja jeg mottar alle tips med stor takk. Får prøve å videreformidle disse slik at man kan begynne å eliminere... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mars 29, 2007 Mener at dette høres ut som en lekkasje du har en plass.. Er det slik at den går som normalt når du kjører forsiktig (altså tråkker forsiktig på gassen) og når du da gir ordentlig gass (altså at du begynner å få ladetrykk) så går den som et dass..? Hadde samme problemet på en golf tdi og den røykla nabolaget da vi ga gass.. Og da viste det seg at slangen ut fra Intercooleren bare hang delvis på og når ladetrykket kom så slapp den all lufta ut. Så mitt tips da er å få de til å ta en fullstendig trykktest av systemet så er du heldig ligger feilen der.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mars 30, 2007 Tipper turboslange som er av eller hull i...... De symptomene du beskriver er identiske med de jeg fikk i en A6 2.5tdi. Det var så vidt bilen gikk framover. Oppoverbakkene kunne jeg bare glemme å prøve en gang... Avgassen var så ekstrem at jeg trodde det var fyr under bilen. Det hele viste seg, som Kristian Eilertsen sier, at det var en gåen turboslange! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Mars 30, 2007 Mener at dette høres ut som en lekkasje du har en plass.. Er det slik at den går som normalt når du kjører forsiktig (altså tråkker forsiktig på gassen) og når du da gir ordentlig gass (altså at du begynner å få ladetrykk) så går den som et dass..? Hadde samme problemet på en golf tdi og den røykla nabolaget da vi ga gass.. Og da viste det seg at slangen ut fra Intercooleren bare hang delvis på og når ladetrykket kom så slapp den all lufta ut. Så mitt tips da er å få de til å ta en fullstendig trykktest av systemet så er du heldig ligger feilen der.. Jeg henger meg med på denne, da jeg har opplevd akkurat det samme da jeg hadde hull i intercooler, masse masse svart røyk og gikk ikke noe særlig fram over i det hele tatt. mvh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...