kaross: tips og triks til oppretting av kaross på Golf 2 ønskes

Anbefalte innlegg

Hei, driv og skal rette opp litt her og der på golfen!

 

har en del bulker på kjipe plasser som jeg da må få retta ut!

 

 

det jeg da lurer mest på er, hvordan gjøre dette på beste måte? veit det aldri vil bli helt hundre prosent, så sparkel må jo brukes (hvilken sparkel, og grunning først? sparkle rett på stål? etc)

 

skal man varme opp bulken før man starter med rettesettet?

 

har og en slik "idiot-bulk" som jeg kaller det, slik bulk man kan trekke ut slik at det er perfekt, for at det 3 sekunder senere mens du nyter at nå har du gjort noe bra så spretter den inn igjen, regner med at det her har blitt strekt litt metall!

 

noen kaross folk her som kan svare på disse spørsmåla, samt litt utfyllende info om karossarbeid / sparkling / grunning etc?

 

 

Evig takknemlig for dette!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

kjøp skikkelig sparkel eller smør på noe som detter av igjenn ! å smør det rett på bart metall, som er rengjort med silikonfjerner ! vist du har en spiss hammer så fikser du bulken din ved å lage noen "utover bulker" med å slå innenfra så du får litt spenn i metallet ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

slenge inn noen bilder jeg da! er litt ymse egentlig! noen på panelet på sjåførsiden (bilde 1), så er det den "idot" bulken som spretter inn igjen

 

andre siden samme plass (bilde 3), så er det vært gjort en "dårlig" jobb før. veit ikke om dette kan reddes! kommer til å slipe der og prøve og rette

 

har skikkelig rettesett for kaross!

DSC_2503.jpg

DSC_2505.jpg

DSC_2509.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ett til siden jeg ikke fikk plass på forrige!

 

 

noen som har linker til gode websider o.l om dette emnet? skikkelig interessert i å lære meg litt om dette

 

 

samt at jeg lurer på HVA slags grunning jeg skal ha og hva slags sparkel jeg skal ha, og hvor jeg kjøper dette! vil ha gode produkter! lite lyst til å gjøre ting 2 ganger! holder med 1!

 

regner med at sparkel / grunning fra biltema er utelukka?

DSC_2508.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

da har jeg starta med å rette litt!

 

jævla trangt nedi ved den værste bulken der :( regner med å sveise inn noe der i stedet! må bare få tak på donor kaross :( ikke lett og finne det heller. og gudene veit hvor mye en høgger skal ha for dette! blir jo et helvette og skjære ut dette fra høggeren :(

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det du trenger er

-slipepapir, 120-240-500-800-1000, men slip nøye så du ikke får noen sliperiper

-gunning for bart metall (fås kjøpt på sprayboks, funker som snus)

-fyller

-lakk

 

jeg bruker SIKKENS da veit jeg hva jeg får å hva jeg bruker, men jeg har også god erfaring med produkter fra Glasurit, Standox, PPG så det er jo bare hva du får tak i...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

hele bilen skal lakkes opp igjen! sånn til info!

 

er litt i mot 1k ting på boks. hørt at 1k og 2k ikke går helt sammen!

 

er vel sikkens jeg kommer til å gå for! da dette selges hos den lokale bilextra (eller høistad som vi i området kaller det)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

at 1k og 2k ikke går sammens er bare bullshit ! jeg bruker bare 1k syregrunning da jeg aldri har store flater jeg trenger det på ! er det små ting så bruker jeg sikkens spottprimer (fyller) som 1k også ! ingen problem, bare mange som skal være så proff at dem ikke kan gjøre ting enkelt !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

litt bedre bilder av "skadene" tidligere eiere har påført golfen

 

denne bulken her var fylt med sparkel, dårlig utført, har slipt bort all sparkel og bare lakka over sånn midlertidig, regner med at jeg her må finne fram sveiseapparatet..

DSC_2517.jpg

 

 

Denne her er bare liten og "uskyldig". kan nok enkelt fixes vil jeg tru

DSC_2518.jpg

 

største bulken jeg har, denne kan jeg trekke ut, slik at det blir pent, så spretter den bare inn igjen :(

DSC_2520.jpg

 

enda en liten stygging jeg ikke helt veit hvordan jeg skal angripe, trur det kan komme til å bli trangt der! må vel ratt ha noen slike pinner jeg sveiser fast eller borrer fast og bruke slaghammer for å trekke ut?

DSC_2521.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det ingen i denne klubben/forumet som har peil på karossarbeid? dæven. hadde jeg ikke trudd

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

ang den idiot bulken så kan du sikkert gjera slik som dei som eide golfen før meg. dei hadde plassert ein 2x4 på innsida slik at den pressa bulken ut. når eg fjerna planken så spratt den inn igjen.

 

viss du har bulker som er vanskelig å komme til på baksida og har tilgang på sveiseapparat så kan du sveise på ein bolt på bulken og prøve å dra ut.

 

ang sparkel så er wurth veldig bra men til ein stiv pris. sjølv har eg brukt car system som makonomen har og er fornøyd med det.

 

og eg vil tru varme kan gjere galt til værre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

er det ingen i denne klubben/forumet som har peil på karossarbeid? dæven. hadde jeg ikke trudd

 

 

Er sikkert flere opprettere her, men som mange andre yrker kan ikke dette læres i en fei....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er sikkert flere opprettere her, men som mange andre yrker kan ikke dette læres i en fei....

 

det er sant, men en plass må man jo begynne da :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

tar opp igjen denne jeg. er nok en eller annen med erfaring/kompetanse på dette området som sitter på hidden'n i påska :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

bilde 1 skulle vell vere kurant og komme til i fra innsiden, trykk forsiktik utover der bulken er jupest hold ei han eller eit mot hold på utsiden.

bilde 2 går vell an og berre sparkle kansje vanskelig å sjå kor djup den er, kan målest ved å holde ein linjal over bulken, det bør okkje vere mer enn ca2mm. vist ok da er det berre å matte litt m240 og dra i litt sparkel.

bilde 3 der har vell plata strekt seg litt, går an og prøve å strekke den til bake ved å trykkr den ut først og så slå innani frå mot b-stolpen for å strekke plata, vist det ikkje går må du kansje krympa plata.

bilde 4 skulle også kunne gå an og komme til innan i frå med ei retteskei tenker eg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

den plata mellom dør og bakhjul (nederst på passasjersiden) skal byttes ut :)

 

så da er egentlig den værste den på andre siden, må få noen som kan faget til å "krympe plata" igjen! eneste jeg har som hjelpemiddel til slik er en Blåselampe med E400 tank! er ikke helt det rette verktøyet!

 

de 2 på baksiden av bakhjul på fører side kommer man til fra innen på. disse skal gå ann å få ut igjen uten større problemer trur jeg!

 

den lille på toppen mot førerdøra må nok sparkles, går ikke ann og komme fra innsiden, er ikke store saken heller egentlig, men siden bilen skal lakkes oppat, så er det jo greit og fjerne alt av bulker egentlig!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.