Verktøy for å skru ut navbolt A6 1996

Anbefalte innlegg

Jeg skal skifte defekte fjærer og trenger derfor å demontere blant annet nav bolten. Det ser ut til å være en sekskant i størrelse 17mm. Finner ikke et slikt verktøy hos Biltema...

Noen som har forslag til hvor jeg kan ordne meg egnet verktøy?

nav.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se dere ja... hmm... jeg er blind tydeligvis.

Takk for hjelpen!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg er kanskje dum, men hvorfor trenger du å demontere nav hvis du skal bytte fjærer?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den der skjønte egentlig ikke jeg helt heller nei.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet egentlig ikke... jeg følger bare Haynes verkstedsboken... og den oppskriften innebærer å demontere hele fjærbenet...

Jeg er selvfølgelig åpen for andre forslag... Blir jo mye skruing for en liten fjær, og en fjær kan jo raskt bli til ti høns ... : rolleyes

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løsne nedre bærearm bl.a + selve demperen fra bærearmen..

3 skruer oppe som holder fjørskåla, deretter bør det være enkelt..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har selv bytta fjærer på en 96 A6, og jeg bytta alle 4 i underkant av 2 timer uten bruk av spesialverktøy....eneste som var litt knot, var å få ut ABS sensoren på ene siden...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg har selv bytta fjærer på en 96 A6, og jeg bytta alle 4 i underkant av 2 timer uten bruk av spesialverktøy....eneste som var litt knot, var å få ut ABS sensoren på ene siden...

Og i korte trekk gjorde du det hvordan.. ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Løsne nedre bærearm bl.a + selve demperen fra bærearmen..

3 skruer oppe som holder fjørskåla, deretter bør det være enkelt..

Du snakker om en A6 4B, ikke en C4. På C4 er fjærbeinet helt, og må ut for å få av fjæra. Har ikke bærearmer på samme måte som multilink, og er en god del mer jobb for å bytte fjær.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg er kanskje dum, men hvorfor trenger du å demontere nav hvis du skal bytte fjærer?

Hvordan får du av fjærbeinet på en C4 uten å ta av drivakselen, da? Må jo av med fjærbeinet for å få ut fjæra.

Tror man gjør lurt i å følge Haynes-boka, jeg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du snakker om en A6 4B, ikke en C4. På C4 er fjærbeinet helt, og må ut for å få av fjæra. Har ikke bærearmer på samme måte som multilink, og er en god del mer jobb for å bytte fjær.

Jaha... Det passer jo med verkstedsboken som jeg tror jeg følger selv om det innebærer litt mer arbeid. Får i alle fall sett at flere deler er i orden på den måten...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må nok ut med hele skiten for å skifte fjærer ja.

Når du skal montere igjen, gjør du lurt i å få tak i nye navbolter med "mutter" og ikke umbrako. Det var i allefall det jeg fikk tilbud (og hint) om, og det var ikke dumt i allefall :) Horfor det var slik må "pip-pipene" vite (mulignes moment og fremtidig demontering??).

Må bare si "lykke til", for det er litt lettere å lese om denne jobben enn å faktisk stå med hue inni hjulbuen der å knote. Når jeg gjorde denne jobben ble jeg så forbannet og tilta i vinkel omtrent 40 ganger og endte opp med å kappe fjærene med vinkelsliper for å få plass til å jobbe...samt at det som kan ruste frammi der var definitivt rustet fast (skruer, bolter og muttrer.

Men for å spre litt glede kan jeg si at bak demonteres det på ca 5 - 10 minutter, uten bruk av vinkelsliper eller annet "jukseverktøy" :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forbanna møkka ABS sensorer... sitter jo bom-fast. Har nettopp delt en i to... Antar det blir det samme på andre siden. ARGH: bh :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok ikke ut sensorene når jeg skifta fjører, tror det var mulighet for å ta av på en kobling, eller trekte jeg bare litt i kabelen tro?? Husker i allefall at jeg reiv og sleit i den ene sensoren, og skulle absolutt få den ut, men ga eff etter en runde med rørtanga, og lot den være..

Kjekt??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tok ikke ut sensorene når jeg skifta fjører, tror det var mulighet for å ta av på en kobling, eller trekte jeg bare litt i kabelen tro?? Husker i allefall at jeg reiv og sleit i den ene sensoren, og skulle absolutt få den ut, men ga eff etter en runde med rørtanga, og lot den være..

Kjekt??

Nope... og nå er jeg på dette stadiet:

http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=81501

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.