#1 Skrevet Mars 28, 2007 Jeg skal skifte defekte fjærer og trenger derfor å demontere blant annet nav bolten. Det ser ut til å være en sekskant i størrelse 17mm. Finner ikke et slikt verktøy hos Biltema... Noen som har forslag til hvor jeg kan ordne meg egnet verktøy? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 28, 2007 http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=80467 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 28, 2007 Se dere ja... hmm... jeg er blind tydeligvis. Takk for hjelpen! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 28, 2007 jeg er kanskje dum, men hvorfor trenger du å demontere nav hvis du skal bytte fjærer? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 28, 2007 Den der skjønte egentlig ikke jeg helt heller nei. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 28, 2007 Vet egentlig ikke... jeg følger bare Haynes verkstedsboken... og den oppskriften innebærer å demontere hele fjærbenet... Jeg er selvfølgelig åpen for andre forslag... Blir jo mye skruing for en liten fjær, og en fjær kan jo raskt bli til ti høns ... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 28, 2007 Løsne nedre bærearm bl.a + selve demperen fra bærearmen.. 3 skruer oppe som holder fjørskåla, deretter bør det være enkelt.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 28, 2007 jeg har selv bytta fjærer på en 96 A6, og jeg bytta alle 4 i underkant av 2 timer uten bruk av spesialverktøy....eneste som var litt knot, var å få ut ABS sensoren på ene siden... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 28, 2007 jeg har selv bytta fjærer på en 96 A6, og jeg bytta alle 4 i underkant av 2 timer uten bruk av spesialverktøy....eneste som var litt knot, var å få ut ABS sensoren på ene siden... Og i korte trekk gjorde du det hvordan.. ? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 28, 2007 Løsne nedre bærearm bl.a + selve demperen fra bærearmen.. 3 skruer oppe som holder fjørskåla, deretter bør det være enkelt.. Du snakker om en A6 4B, ikke en C4. På C4 er fjærbeinet helt, og må ut for å få av fjæra. Har ikke bærearmer på samme måte som multilink, og er en god del mer jobb for å bytte fjær. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 28, 2007 jeg er kanskje dum, men hvorfor trenger du å demontere nav hvis du skal bytte fjærer? Hvordan får du av fjærbeinet på en C4 uten å ta av drivakselen, da? Må jo av med fjærbeinet for å få ut fjæra. Tror man gjør lurt i å følge Haynes-boka, jeg. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet Mars 28, 2007 Du snakker om en A6 4B, ikke en C4. På C4 er fjærbeinet helt, og må ut for å få av fjæra. Har ikke bærearmer på samme måte som multilink, og er en god del mer jobb for å bytte fjær. Jaha... Det passer jo med verkstedsboken som jeg tror jeg følger selv om det innebærer litt mer arbeid. Får i alle fall sett at flere deler er i orden på den måten... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet Mars 28, 2007 Må nok ut med hele skiten for å skifte fjærer ja. Når du skal montere igjen, gjør du lurt i å få tak i nye navbolter med "mutter" og ikke umbrako. Det var i allefall det jeg fikk tilbud (og hint) om, og det var ikke dumt i allefall Horfor det var slik må "pip-pipene" vite (mulignes moment og fremtidig demontering??). Må bare si "lykke til", for det er litt lettere å lese om denne jobben enn å faktisk stå med hue inni hjulbuen der å knote. Når jeg gjorde denne jobben ble jeg så forbannet og tilta i vinkel omtrent 40 ganger og endte opp med å kappe fjærene med vinkelsliper for å få plass til å jobbe...samt at det som kan ruste frammi der var definitivt rustet fast (skruer, bolter og muttrer. Men for å spre litt glede kan jeg si at bak demonteres det på ca 5 - 10 minutter, uten bruk av vinkelsliper eller annet "jukseverktøy" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet Mars 28, 2007 Forbanna møkka ABS sensorer... sitter jo bom-fast. Har nettopp delt en i to... Antar det blir det samme på andre siden. ARGH: bh : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet Mars 28, 2007 Tok ikke ut sensorene når jeg skifta fjører, tror det var mulighet for å ta av på en kobling, eller trekte jeg bare litt i kabelen tro?? Husker i allefall at jeg reiv og sleit i den ene sensoren, og skulle absolutt få den ut, men ga eff etter en runde med rørtanga, og lot den være.. Kjekt?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet Mars 28, 2007 Tok ikke ut sensorene når jeg skifta fjører, tror det var mulighet for å ta av på en kobling, eller trekte jeg bare litt i kabelen tro?? Husker i allefall at jeg reiv og sleit i den ene sensoren, og skulle absolutt få den ut, men ga eff etter en runde med rørtanga, og lot den være..Kjekt?? Nope... og nå er jeg på dette stadiet: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=81501 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...