Vindusviskere - Halv effekt ??

Anbefalte innlegg

Plutselig ser det ut til at viskerne har mistet halv effekt. De sliter med å komme seg frem og tilbake + at hastigheten er blidt betraktelig lavere. Hva kan dette være?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil tippe at foringene har gått tørre for smøring og begynt smått å ruste/korrodere. Da er det på tide å demontere viskermekanismen og smøre med fett. Jeg har måttet gjøre dette på min mors Vento.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med Per... Rens godt (!). Få bort alle rester av det "limet" dette blir etter en tid. Bruker normalt litium eller mobil 1 grease.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde akkurat det samme for 4 uker siden. Demonter og renjgør/smør, så er alt som nytt igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Glemte jo å fortelle at dette gjelder en Bora -99 modell, men det ser dere kanskje av bildet :)

 

Takk for svar alle sammen. Dette høres jo logisk ut! Er den en grei jobb dette? Må vel av med noen deksler? Hvordan er disse festet? Hva renser jeg med, og er fett fint til smøring?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må av med viskerarmene, og det sorte dekselet som ligger langs bunnen av fronruta. Det klipset fast i underkant av ruta og må vippes opp fra oversida. Eller tar du bare ut de skruene du ser må ut... Vet ikke åssen det er på Bora, men på Passat`n måtte jeg av med viskermotoren først for å få ut resten av disse armene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott.....

 

Dette skal jeg nok fikse. Men hva brukte du til å rense med?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt forskjellig.... Skrujern, rustløser, tannkost.... Du må demontere den tappen som du fester viskerarma på vettu, så må du få ut dritten som ligger inne i foringa der. Så bare bruk det du kommer til med.

Vær oppmerksom på at midt inne i foringa er det et spor, som det skal "lagres" smørefett i. Det må du prøve å få rent.

Hos meg var den gamle smøringa blitt knall hard, så det er mulig du må skrape hardt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok. Da er jeg i gang. Men jeg sliter med å få løsnet dekselet som sitter ved frontruta. Legger ved et bilde så dere ser hva jeg mener. Har fjernet list som pil 1 peker på. Hva må jeg gjøre nå? Skal jeg forsøke å løfte ved pil 2 ??

dsc00001.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis det er samme som på passat er det bare å løfte ved pil 2...den sitter i et spor hele veien langs ruta....bare å løfte forsiktig i den ene ende og jobbe deg bortover

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp. Det gikk fint. Greit å vite hvilken retning man skal løsne slike deksler i.

 

Løsnet på strømledningen til motoren og fjernet 3 skruer som holder hele viskermekanismen på plass. Viser seg at den ene sylinderen har låst seg helt. Korredert ser det ut til. Klarer ikke vri den rundt med muskelkraft (kanskje det sier noe om mine muskler?). Har nå sprayet med wd40 for å prøve å løsne på den. Har fjernet splint og skive for å forsøke banke den ut, men det hjelper ikke. Får vente til wd'en har begynt å virke.

Den andre siden løsnet fint.....

 

Fortsettelse følger....!!!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror virkelig du er på rett vei nå!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp. Det tror jeg også. Knipset nytt bilde. Pil 2 peker på den ene sylinderen som løsnet fint. Den andre klarer jeg fremdeles ikke å vri på! Må vel la wd'en virke litt til.....?

dsc00013.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En ypperlig anledning til å bytte til monovisker dette ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja. Redd for at det ikke hjelper meg akkurat nå... ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare spray godt med WD40, så tar du en stor skifteøkkel og vrir fram og tilbake....spray igjen og fortsett slik.

På min brukte jeg en skiftenøkkel som var 0.5m lang og var så vitt jeg fikk rikka på den....men etter mye spraying og lirking fikk jeg løsnet den.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dessverre viste deg seg at den jæ.... satt bedre enn jeg trodde. Måtte banke den ut, og slo dermed i stykker tuppen med gjengene (markert med pil 1 på bilde). Håper denne delen er tilgjengelig på VW sitt varesortiment og at jeg ikke må kjøpe hele sulamitten.... :)

dsc00022.jpg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ende bedre grunn til å sette på monoviskar..? : klø ::P

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe.... Ja, ja Sture. Er det mye jobb? Blir ikke andelen av ruta som blir pussa mindre da?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv på noen brukt/opphuggere. Dette er jo normalt ikke en slitedel og kan sikkert skaffes pent brukt. Aner ikke om Boraen sin passer overens med resten av VAG biler, men iallefall vært et forsøk. Kjenner jeg Møller rett, koster denne delen sikkert noen kroner og må sendes fra Tyskland. NBS kanskje? Kanskje noen andre her som også kan ha noen hint ?

 

Per, du har jo normalt delenummer i hue, har du noen her og ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprinnelig postet av Kjetil Laasby

Per, du har jo normalt delenummer i hue, har du noen her og ?

 

Jeg har ingen delenummer i hue, men jeg kan vel finne det for det?

 

Rettelse: Nei, det kan jeg ikke. De armene er IKKE å få løse i følge delekatalogen. Beklager, men du må nok skaffe deg en brukt mekanisme :(

 

Tipset da er at hvis du skaffer en brukt mekanisme, demonter denne og smør opp FØR du monterer den i bilen.

 

Eller kjøp monovisker (ikke anbefalt av undertegnede i hvertfall - jeg syns det ser stygt ut)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke disse å få løse? :(

Det var ille. Da får jeg prøve åringe rundt. Får ikke tid til det i dag, for nå skal vi inn til Norway Cup i Oslo. Blir der hele dagen. Får prøve i morgen :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har rett. Var innom Nordlie Auto i Moss nå på morran. Den er ikke å få løs. Jeg må kjøpe hele armen med sylinderer til begge sider. Den er faktisk utgått den versjonen som satt i min bil. De har laget en ny og forbedret versjon. Hele sulamitten koster 523,- inkl. mva. Synes ikke det er avskrekkende. Gjør heller det enn å kjøpe brukt arm som kanskje ryker igjen om 1 år. Har nå fått Møller Ryen i Oslo til å holde av en.... Så da får vi se om jeg får tid til å montere den i dag. (Kanskje innemellom noen Norway Cup kamper :) )

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selv om den er ny ville jeg likevel demontert og smørt opp med skikkelig fett. Hvem vet hva VW har smørt med, eller om de har smørt med noe i det hele tatt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. Ja, da har jeg kjøpt ny. Høres fornuftig ut å demontere for å smøre. Det skal jeg gjøre :)

Den nye har faktisk en forbedring med at den har en bedre pakning + kappe som sikkert forhindrer at vann og skitt kommer til.

 

Skal montere den i morgen. Nå tar jeg snart kvelden etter å a tilbragt 12 timer på ekebergsletta (Norway Cup) i stekende sol, men forbrenning på alle tenkelige steder som resultat.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.