Anbefalte innlegg

En kompis har noen helt nye dekk liggende her.

Sonar 235/40-18R 95H M+S

Jeg mener dette er et dekk som tåler 210kmt.

Men leverandøren mener at dekket tåler 300++kmt siden det er merket m+s...

Trodde m+s var mudd and snow jeg...

Noen som kan gi meg rett svar??

Kun svar hvis du vet det, trenger ikke spekulasjon ;-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Big-wheels mener forsatt at så lenge det står m-s på dekket så tåler det 300+kmt

Noen andre som har hørt noe om dette?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

sakset fra dekkimportørene:

Nord-Amerika

I praksis har ikke amerikanerne vinterdekk - de operer gjerne med grovmønstrede sommerdekk som er blitt merket med "M+S". Dette kan være dekk som er utviklet for å bli kjørt i terreng og ikke på snø og is.

så er vel et sommerdekk som er merket med m+s å som er lovlig i 210 kmh

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

men praksis her i norge er at dekk merket M+S er godkjent som vinterdekk. Har som nevnt ingen ting med hastighet å gjøre så det virker jo litt rart at en dekkforhandler kan påstå noe sånt...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Big-wheels mener forsatt at så lenge det står m-s på dekket så tåler det 300+kmt

Be om dokumentasjon. Jeg har mine tvil om han klarer å fremskaffe dette

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sendte en mail ut til en dekk forhandlere med samme spørsmål.

Fikk fa svar fra Jæren dekk, at dekk som er H merket + merket m+s kan brukes til "fri" hastighet...

Johs Bjerke svarte at H er 210kmt ikke noe om m+s i det hele tatt...

Så blir ikke så mye klokere jeg....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hastighetskodene over 210 km/t (H) er vel V, Z, Y etc. så M+S høres mer ut som forhandleren som sier dette har fått MS... ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mine 215,45-17" er merka (M+S)....... de egner seg dårlig på både snø og is iallefall..... (har prøvd....uten hell) :)

Har ikke prøv så mye terreng enda....men håper anledningen byr seg på dårlige vår veier....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sendte en mail ut til en dekk forhandlere med samme spørsmål.

Fikk fa svar fra Jæren dekk, at dekk som er H merket + merket m+s kan brukes til "fri" hastighet...

kan kanskje være noe i dette ang. godkjenning på en bil som krever mer enn 210km/h

M+S er normalt vinterdekk, selv om det begynner å bli en del sommerdekk som har dette merket. Og i norge er det ikke krav om riktig hastighets kode på vinterdekk. (dette er vel fordi høyhatighets vinterdekk har hard gummi og ikke er egnet her i norge...)

Så konklusjonen slik jeg ser det er: kan bli godkjent på bil, men fra dekkprodusenten sin side er ikke dekket godkjent for mer enn 210km/h

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.