#1 Skrevet Mars 29, 2007 En kompis har noen helt nye dekk liggende her. Sonar 235/40-18R 95H M+S Jeg mener dette er et dekk som tåler 210kmt. Men leverandøren mener at dekket tåler 300++kmt siden det er merket m+s... Trodde m+s var mudd and snow jeg... Noen som kan gi meg rett svar?? Kun svar hvis du vet det, trenger ikke spekulasjon ;-) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 29, 2007 Du har rett. H-merket dekk er max 210 km/t Se gjerne link for mer info: http://www.dekkimportorene.no/sider/Om_dekk/hastighetsmerking.htm 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 29, 2007 Big-wheels mener forsatt at så lenge det står m-s på dekket så tåler det 300+kmt Noen andre som har hørt noe om dette? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 29, 2007 sakset fra dekkimportørene: Nord-Amerika I praksis har ikke amerikanerne vinterdekk - de operer gjerne med grovmønstrede sommerdekk som er blitt merket med "M+S". Dette kan være dekk som er utviklet for å bli kjørt i terreng og ikke på snø og is. så er vel et sommerdekk som er merket med m+s å som er lovlig i 210 kmh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 29, 2007 men praksis her i norge er at dekk merket M+S er godkjent som vinterdekk. Har som nevnt ingen ting med hastighet å gjøre så det virker jo litt rart at en dekkforhandler kan påstå noe sånt... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 29, 2007 Big-wheels mener forsatt at så lenge det står m-s på dekket så tåler det 300+kmtNoen andre som har hørt noe om dette? Be om dokumentasjon. Jeg har mine tvil om han klarer å fremskaffe dette 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 29, 2007 Sendte en mail ut til en dekk forhandlere med samme spørsmål. Fikk fa svar fra Jæren dekk, at dekk som er H merket + merket m+s kan brukes til "fri" hastighet... Johs Bjerke svarte at H er 210kmt ikke noe om m+s i det hele tatt... Så blir ikke så mye klokere jeg.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 29, 2007 Har alltid trodd at M+S står for 'Mud and Snow' jeg... Denne siden bekrefter dette litt nedpå der: http://sites.yellow.co.nz/site/wheelsonwheels/FAQ's.html Se punktet 'how to read a tyre' Frederik 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 29, 2007 Big-wheels mener forsatt at så lenge det står m-s på dekket så tåler det 300+kmtNoen andre som har hørt noe om dette? Hastighetskodene over 210 km/t (H) er vel V, Z, Y etc. så M+S høres mer ut som forhandleren som sier dette har fått MS... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 29, 2007 Mine 215,45-17" er merka (M+S)....... de egner seg dårlig på både snø og is iallefall..... (har prøvd....uten hell) Har ikke prøv så mye terreng enda....men håper anledningen byr seg på dårlige vår veier.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet Mars 29, 2007 Sendte en mail ut til en dekk forhandlere med samme spørsmål. Fikk fa svar fra Jæren dekk, at dekk som er H merket + merket m+s kan brukes til "fri" hastighet... kan kanskje være noe i dette ang. godkjenning på en bil som krever mer enn 210km/h M+S er normalt vinterdekk, selv om det begynner å bli en del sommerdekk som har dette merket. Og i norge er det ikke krav om riktig hastighets kode på vinterdekk. (dette er vel fordi høyhatighets vinterdekk har hard gummi og ikke er egnet her i norge...) Så konklusjonen slik jeg ser det er: kan bli godkjent på bil, men fra dekkprodusenten sin side er ikke dekket godkjent for mer enn 210km/h 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...