#1 Skrevet Mars 29, 2007 Driver å skal montere S-Line understell på A4en. Er dette en grei jobb eller ? Kan hele fjærbeinet foran tas av med fjærene på eller må jeg på med fjærklemmer og klemme sammen fjærene før jeg tar av fjærbeinet ? Noen som kanskje kan forklare meg litt hvordan dette gjøres foran og bak. Har ikke skruvd så mye A4 før så det kunne vært fint med en liten innføring. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 29, 2007 Du trenger ikke fjærklemmer for å ta av fjærbeinet. Ganske enkelt å demontere faktisk. Sitter 3 bolter i toppen(i motorrommet) av fjærbeinet som må av. Deretter må du få ut en bolt som fester de 2 øvre lenkestagene. Denne sitter som regel noe for j..... Disse på du som regel kjøpe nye da du regelrett slår de i filller for å få de av. Bruk mye rustløser e.l. Når denne bolten er av er det bare å skru løs demperen i bånn. Mulig du må skru av krengningsstaget slik at du får demperen over. Da er hele fjærbeinet løst. Bak avhenger om du har quattro eller ikke. Hvis quattro blir det stort sett det samme som foran. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 1, 2007 Noen gode tips her for hvordan jeg skal få av lenkearmene ? Løste mutteren og brukte en dor og hammer ,men klarte ikke å rikke dette i det hele tatt. : bh : : bh : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 1, 2007 Er det snakk om de øvre? Her kreves det god tid. Mye CRC og vold. Hamring i det store og brede, og gjerne litt varme. I værste fall må denne bolten kappes mellom lenkarmene, og borres ut.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 1, 2007 Prøv å få rotert bolten litt. Dette har hjulpet meg hver gang. Dette i kombinasjon med masse rustløser gjør susen. Forrige gang brukte jeg ei øks til å slå med: eek : Sier litt om hvordan dette sitter. Det nytter ikke med dor og hammer. Glem det... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 1, 2007 Tingen er at denne bolten ofte er skeiv, dvs den har ei svak krumming.. Og da sklir ikke dette ut av seg selv, når det i tillegg er plenty rust inn i bildet.. Kun rå vold som gjelder Når vi først er inne på dette, den låsepinnen som holder endeleddet, er det bare å dunke ut denne? Sliter litt med hukommelsessvikt, men hadde ikke mulighet til å få ut denne sist helg.. Hadde vi slått noe hardere hadde vi ødelagt hele bolten, og hadde aldri fått Passaten sammen igjen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 1, 2007 denne låsebolten skal bare slås ut ja.. pleiere å sette på mutteren og klappe til denne jeg.. har sitti fast noen ganger.. men har aldri ødelagt den (enda) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 2, 2007 Er det snakk om de øvre?Her kreves det god tid. Mye CRC og vold. Hamring i det store og brede, og gjerne litt varme. I værste fall må denne bolten kappes mellom lenkarmene, og borres ut.. Yes det er de øvre. Må hele bolten ut altså ? Ser Bilteme selger sånne "gafler" til å ta av endeledd osv. kanskje dette kan brukes. Det er vanskelig å komme til å med noe stort å slå med pga. bremseskiva kommer i veien og da. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 2, 2007 Jeg skjønner ikke helt hvorfor du må av med de øvre armene. Denne bolten som det er snakk om bør du unngå å røre på før du er helt nødt. Så vidt jeg skjønner skal du bytte fjær og demper. Da trenger du ikke ut med denne bolten. Det går å få av uten å løsne noe annet enn demperen oppe og nede, men vil heller anbefale deg å løsne den nedre fremre bærearmen fra hjullagerhuset. Den sitter vanligvis ikke så ille. Du må ha en avdrager for dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 2, 2007 Jeg skjønner ikke helt hvorfor du må av med de øvre armene. Denne bolten som det er snakk om bør du unngå å røre på før du er helt nødt. Så vidt jeg skjønner skal du bytte fjær og demper. Da trenger du ikke ut med denne bolten. Det går å få av uten å løsne noe annet enn demperen oppe og nede, men vil heller anbefale deg å løsne den nedre fremre bærearmen fra hjullagerhuset. Den sitter vanligvis ikke så ille. Du må ha en avdrager for dette. Har nå vært ute å sett på dette, og jeg kan ikke skjønne noe annet at man må løsne øvre lenkestagene for å få av fjærbeinet. Dette gjelder altså en 8E B6 så det ikke blir noen missforståelse. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 2, 2007 Bare for å avklare: Skal du bytte kun fjær og demper, eller skal du av med hjullagerhuset også? Ut fra familiealbumet er forstillingen lik på B5 og B6, så da har jeg vært borti dette. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 2, 2007 Kommer alt an på om b6 har de to gummiproppene oppe i vannkassa slik b5 har. Hvis du imellom de tre 16mm oppe i vannkassa ser to lakkerte gummipropper kan du vippe ut disse for å komme til to 13mm muttere som holder fjørbeinet i topp. Da slipper du å ta med braketten og øvre bærearmer. Klarer bare ikke å huske om b6 har de nevnte proppene eller om karroseriet er helt på topp av fjørbein. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 2, 2007 Bare for å avklare: Skal du bytte kun fjær og demper, eller skal du av med hjullagerhuset også? Ut fra familiealbumet er forstillingen lik på B5 og B6, så da har jeg vært borti dette. Jeg skal kun skifte dempere og fjærer Lars Olav, jeg skal ikke av med hjullagerhuset 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 2, 2007 Da kan jeg ikke skjønne annet enn at det skal gå fint og ta av dette uten å løsne den bolten som fester de øvre bærearmene. Forutsatt at det er hull til å komme til de to 13 mm boltene som Bent Owe snakker om, er det kun å løsne disse og bolten som sitter i bunn av demperen, så er det mulig å få ut fjær og demper i en del. Det kan lette litt å ta løs den nedre fremre bærearmen, men det går å få det ut uten å gjøre det også. Fjærklemmer må du ha hvis du ikke får løs den nedre armen, tar du av den trenger du ikke det før du skal på med de nye fjærene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 2, 2007 Kjøp deg en sånn så har du verktøy til å ta av den nedre armen. http://www.bilextra.no/?ItemId=3612 Den må dog moddes litt, åpningen mellom de to "beina" i u-formen er litt trang, og må slipes opp noen millimeter med vinkelsliper e.l. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 3, 2007 Hei! Skal vel igang med dette selv snart, men etter å ha lest her er jeg ti ganger så forvirra som da jeg starta. Kan ikke ta litt bilder og lage en "how to" mens du er igang? Hadde vært kjekt 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 3, 2007 Jeg fikk akkurat en telefon om at KW-settet mitt var kommet, så da blir det skruing på meg i påsken. Jeg kommer til å ta litt bilder av montering og legge ut i prosjekttråden min, så kan dere se hvordan det kan gjøres. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 3, 2007 Hei!Skal vel igang med dette selv snart, men etter å ha lest her er jeg ti ganger så forvirra som da jeg starta. Kan ikke ta litt bilder og lage en "how to" mens du er igang? Hadde vært kjekt Hvis det er en Golf du skal gjøre dette på er det uansett ikke likt da det er to forskjellige typer forstilling. Golfen har mcpherson mens bilene diskutert her har multilink. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet April 3, 2007 Jeg fikk akkurat en telefon om at KW-settet mitt var kommet, så da blir det skruing på meg i påsken. Jeg kommer til å ta litt bilder av montering og legge ut i prosjekttråden min, så kan dere se hvordan det kan gjøres. Supert! Hvis det er en Golf du skal gjøre dette på er det uansett ikke likt da det er to forskjellige typer forstilling. Golfen har mcpherson mens bilene diskutert her har multilink. Jeg vet. Kan være litt misvisende det som står i profilen eller hva det nå er. Golfen er solgt, venter på `04 A4. Ellers takk tor tipset 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet Mai 31, 2008 Bumper denne. Driver med dette nå, og den bolten sitter noe så inni helv**** Snakket med det på audi, og de har et spesialverktøy de bruker, men det hender at de også ødelegger dette ved demontering. Har kappet av hodet på bolten, og fått trekt den halvveis gjennom og fått ut dene ene lenkarmen, men nå rikker ikke bolten seg i det hele tatt! Har prøvd varme, luftmeisel, dor og kobberhammer! Noen som har noen flere forslag? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet Mai 31, 2008 Bor brukte jeg sist. Etter mye slit og banning, og knekt hode på bolten, samt bøyde den i andre enden når jeg prøvde med den hydrauliske pressa, så boret jeg den ut. Hullet ble vel muligens en anelse større, men det var eneste måte å få den ut på. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet Mai 31, 2008 Hehe, er det jeg tenkte jeg skulle også. Bruke hydr. presse. Men over til nesten det samme. Skal nå ta ut hele fjørben med alt. Hvordan sitter styreleddet?? Satt en skrue på toppen som jeg skrudde løls, samt en mutter på siden som klemmer, denne er også løsnet. Men kula rikker seg ikke! Ser det er slisset et spor til en flatskrue på den i seiden, men det er bare å glemme å få skrudd på den? Sitter bolten gjennom leddet? Hvar er da funskjonen til den skruen på toppen? Setter pris på raskt svar 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet Mai 31, 2008 Bolten på toppen er for å justere sporingskurve. Du må banke ut hele den bolten som sitter på siden, så kan du banke ned endeleddet. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet Mai 31, 2008 Takker så mye Da er det ut å jule skiten av bilen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet Juni 3, 2008 Tips fra meg som sto med denne nevnte bolten som fester de to øvre bærebruene... Etter slag med flatside til en stor øks, dor, kapping, rustløser m.m. var det ganske kjapt gjort å bruke borr. Doret et hull i senter av bolten så borret fikk rett utgangspunkt. Sprayet crc og borret med 6mm. stålborr og brukte 10mm. etterpå.. Vekslet mellom 6 og 10mm. Brukte kanskje 15 minutter på borring.. Så de funka til meg! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...