Kammer/olje/service/Audi A6 TDI 1999 - Blir megaglad for svar!

Anbefalte innlegg

Leser fustrasjoner om kamakslinger og div. på forumet her. Skal sjekke kammene mine nøyere på et verksted, men gjennom oljepåfyllingen ser de i alle fall fine ut. Han jeg kjøpte bilen av har byttet olje på 15000. Han har da fylt shell helix, og jeg skjønner av mange at dette er dumt. Bilen har gått ca 3000 etter siste oljeskift. Da har jeg følgende spørsmål til forumet:

1. Selv om bilen har gått så kort etter siste service, er det smart å utføre et nytt oljeservice, nå med annen olje straks?

2. Et oljeservice, innebærer det også skifte av olje på gearkassa?

3. Hva slags olje anbefales det eventuelt på gearkassa?

4. Finnes det noen biler her ute som ikke er utsatt for dette kamakselsitasje opplegget, slik at jeg har en liten mulighet for å håpe på at min bil kan være i den gruppen? Kammene ser som sagt fine ut i oljepåfyllingen. Ingen slitekanter.

Blir utrolig glad for svar!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. Hadde en bil inne nå med slitte kammer! Denne hadde gått nesten 370.000km. Det var av den nye typen kammer. En 2003 Mod. Virker som de som kjører ofte og mye har mindre slittasje en de som kjøre korte turer!

 

En oljeskiftservice: Da skifter du olje + filter og ser over bremsene!

 

Har ikke hørt noe om at Shell olje skal være noe dårligere enn annen olje. Vi har selv Shell olje på Jobben!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg forstår ikke at noen vil sin motor så vondt at man kjører hele 15000 km med oljen. Jeg tilstreber skifte på 5000, får dårlig samvittighet ved 7 og har aldri vært over 10. Har 2,5 tdi rekke-femmer. Dieselmotorer forurenser oljen mye, og smøreegenskapene blir borte etterhvert.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke peiling, men 5000 var vel ikke mye. Dog Olje er jo en billig forsikring da. Kan du se på det siste innlegget mitt og se om du kan svare litt mer konkret, dersom du vet noe mer??

Glad for svar..

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ikke peiling, men 5000 var vel ikke mye. Dog Olje er jo en billig forsikring da. Kan du se på det siste innlegget mitt og se om du kan svare litt mer konkret, dersom du vet noe mer??

Glad for svar..

 

Har ingen erfaring med V6'rerne, kun rekke femmere så jeg vet ikke hvor kresne V6 er på oljetypen. Min personlige vurdering er likevel at det er bedre å kjøre 5000 km med shell helix enn 15.000 med den beste oljen du finner, grunnet avfallsstoffer som kommer i oljen. Olje som går for lenge smører generelt dårligere og kan i værste fall medføre at avfallsstoffer legger seg som grøt nederst i bunnpanna. Etterhvert blir grøtlaget tykt og suges opp i oljesilen hvor det blokkerer hele oljesystemet.

 

Kam-svakheten kom da V6 kom i 98, ble forbedret noen år senere. Jeg vet ikke helt når, det finner du i andre tråder om emnet (var det 99 eller 01 ?) Mener å ha lest om noen som hadde slitasje kun på den ene siden...........

 

Vet ikke om du har automat eller manuell kasse. På manuelle kasser byttes oljen sjelden (eller aldri - noe som ikke er lurt). På automat skal olje og filter byttes regelmessig, intervaller varierer, men har inntrykk av at det er 60.000 på mange kasser. Ulike kasser krever ulik olje, du må få Møller til å sjekke til din kasse, går ikke an å si noe generelt uten mer opplysninger.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk for svar.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. Kommer an på hvilken Shell Helix olje som ble brukt. Er mange forskjellige. Generelt bør oljeskiftintervall bestemmes ut fra kjøremønster og antall kilometer. Er det bare lange rolige turer på landeveien er 15000 km ikke noe problem for en god syntetisk olje. Med kun korte turer (bykjøring) der motor aldri oppnår driftstemperatur er korte oljeskiftintervall på 5000 km sansynligvis bedre.

2. Nei

3. Sjekk instruksjonsboken eller ring til nærmeste Audiforhandler.

4. Vet ikke

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det vet jef Finn Kristian Kleppe!:nana:

Betyr vel ikke at det er forbudt å nevne ordet i forbindelse med et annet tema...eller : bråk :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det vet jef Finn Kristian Kleppe!:nana:

Betyr vel ikke at det er forbudt å nevne ordet i forbindelse med et annet tema...eller : bråk :

 

Nei for all del! Skulle bare informere. Kjekt for de det angår og kunne forholde seg til en tråd hvor alt rundt emnet blir tatt opp!

 

4. Slik jeg har forstått det ruller det biler der ute som ikke har byttet kammer enda, etter 200 000km.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei for all del! Skulle bare informere. Kjekt for de det angår og kunne forholde seg til en tråd hvor alt rundt emnet blir tatt opp!

 

4. Slik jeg har forstått det ruller det biler der ute som ikke har byttet kammer enda, etter 200 000km.

 

og de du her nevner har neppe kjørt 30.000 på oljeskiftet. Det blir som å drikke vann fra grøftene på E6. Og nei, jeg har ingen økonomiske interesser i oljeselskaper..:) men har sett virkningen av dieselmotorer som kjøres 15-20.000 km på den samme oljen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

og de du her nevner har neppe kjørt 30.000 på oljeskiftet

Ja har de virkelig det?

Er det ikke sansynlig at det finnes flere som ikke har kjennskap til problemet og kjører bilen på service etter indikator i god tro, uten å få problemer?

 

Har overhodet ingen oversikt over det, jeg bare undrer litt : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei for all del! Skulle bare informere. Kjekt for de det angår og kunne forholde seg til en tråd hvor alt rundt emnet blir tatt opp!

 

4. Slik jeg har forstått det ruller det biler der ute som ikke har byttet kammer enda, etter 200 000km.

 

Jada, jeg bare surrer. Enig med deg. Håper forresten det finnes endel biler uten problemet, og at jeg har kjøpt meg en av de..:tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja har de virkelig det?

Er det ikke sansynlig at det finnes flere som ikke har kjennskap til problemet og kjører bilen på service etter indikator i god tro, uten å få problemer?

 

Har overhodet ingen oversikt over det, jeg bare undrer litt : klø :

 

Jo, det finnes nok mange som er i god tro og også tøyer oljeskift - og at det bår bra. Men nevnte slitasje har i hovedsak to årsaker: Dårlig konstruksjon/holdbarhet på delene og dårlig smøring (for lite, feil type, for gammel, for mye avfallsstoffer i etc). Har man en god lot av deler så kan det sikkert gå bra med kammene selv om man plager dem med oljen. Men har man en dårlig utgave og i tillegg lar den lide av dårligere smøring en man har mulighet til, ja da går det naturligvis fortere nedover.....

 

Mitt poeng er at det som regel er større sammenheng mellom slitasje og lange oljeintervaller (og dessuten mye kaldstart uten motorvarmer) enn folk flest er klar over.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn som jeg forstår problemet på disse motorene, så er det mange årsaker som til sammen gir havari.

 

- trange oljekanaler

- dårlig stål i kammene

- lange skiftintervall

- dårlig oljekvalitet

- mange av bilene med slik motor drar ofte tung henger

 

Er jeg inne på noe her nå? : klø :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jada, jeg bare surrer. Enig med deg. Håper forresten det finnes endel biler uten problemet, og at jeg har kjøpt meg en av de..:tilber:

 

Du er nok uheldig og har en dårlig utgave! Det kom nye kammer i 2002 mod. bilene mener jeg det var. Problemet er at det er for dårlig matriale i kammene. Vippearmene blir oxo veldig slitte, i mange tilfellerknekker de i to!

 

Hvis du bytter topp, da for du kammer som ligger på ruller! : vinke :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du er nok uheldig og har en dårlig utgave! Det kom nye kammer i 2002 mod. bilene mener jeg det var. Problemet er at det er for dårlig matriale i kammene. Vippearmene blir oxo veldig slitte, i mange tilfellerknekker de i to!

 

Hvis du bytter topp, da for du kammer som ligger på ruller! : vinke :

 

Nå har ikke jeg slitte kammer på min bil, så vidt jeg kan se. I oljepåfyllingen ser det ut til å være null komma niks slitasje, men man er jo bekymret og i risikosonen så lenge man er så heldig/uheldig å eie en av disse motorene.

Ellers hva blir prisen på å bytte topp og å få kammer på ruller?? Pris på full pakke??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn som jeg forstår problemet på disse motorene, så er det mange årsaker som til sammen gir havari.

 

- trange oljekanaler

- dårlig stål i kammene

- lange skiftintervall

- dårlig oljekvalitet

- mange av bilene med slik motor drar ofte tung henger

 

Er jeg inne på noe her nå? : klø :

 

Om de har trange oljekanaler vet jeg ikke - antar at de ikke har det. Men oljetilførselen kan likevel bli utilstrekkelig hos de som kjører for langt på oljen. Slam/koks tetter oljesug-silen, oljefilteret, de trangeste oljekanalene og kan i værste fall medføre at overtrykksventilen blir stående i åpen stilling.

 

Dårlig stål- ja, det er vel hovedproblemet ? Samtidig forsterkes trolig problemet med for dårlig oljekvalitet.

 

Å dra tung henger tror jeg neppe betyr mye, men mulig at det bidrar ? Vet ikke helt hvor mye tyngre det er å åpne ventilene når motoren belastes hardt.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om de har trange oljekanaler vet jeg ikke - antar at de ikke har det. Men oljetilførselen kan likevel bli utilstrekkelig hos de som kjører for langt på oljen. Slam/koks tetter oljesug-silen, oljefilteret, de trangeste oljekanalene og kan i værste fall medføre at overtrykksventilen blir stående i åpen stilling.

 

Dårlig stål- ja, det er vel hovedproblemet ? Samtidig forsterkes trolig problemet med for dårlig oljekvalitet.

 

Å dra tung henger tror jeg neppe betyr mye, men mulig at det bidrar ? Vet ikke helt hvor mye tyngre det er å åpne ventilene når motoren belastes hardt.

 

Hoved problemet er vel stål kvaliteten. Det virker som om at det blir hvis bremseklossene var laget av samme matrialet som det er skivene! Da vil det jo gå a "gnisse"!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.