#1 Skrevet Mars 30, 2007 Har nettopp montert de nye sommerfelgene. Synes de stakk litt lengre ut enn de originale, så jeg sjekket innpressen. Joda; innpress 35mm mot originalt 47mm. Dette kan vel ikke være riktig. Minimum innpress i følge vognkort er 47mm. I mitt hode vil jo dette tilsvare spacer på 12mm. (?) Det ser jo fett ut, men vet ikke hvordan dette vil påvirke kjøreegenskaper, sporing og slike ting. Er vel heller ikke helt lovlig. Forhjulene stikker en liten tanke utenfor skjermene. Noen som har peiling på slikt?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 30, 2007 Max 7 mm endring i innpress er lovlig.. I tillegg skal dekkbanen skjules av skjermen, felg kan stikke utenfor men ikke dekkbanen om jeg har fått med meg leksa mi... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 30, 2007 Tror jeg får ta meg en tur til forhandleren å høre hva de har tenkt på. De visste jo hvilken bil og modell det var. Forøvrig er jeg storfornøyd med felgene; AEZ Xylo 7,5 x 17. Så jo litt "gangsta" ut når de stakk så langt ut. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 30, 2007 Har nettopp montert de nye sommerfelgene. Synes de stakk litt lengre ut enn de originale, så jeg sjekket innpressen. Joda; innpress 35mm mot originalt 47mm. Dette kan vel ikke være riktig. Minimum innpress i følge vognkort er 47mm. I mitt hode vil jo dette tilsvare spacer på 12mm. (?)Det ser jo fett ut, men vet ikke hvordan dette vil påvirke kjøreegenskaper, sporing og slike ting. Er vel heller ikke helt lovlig. Forhjulene stikker en liten tanke utenfor skjermene. Noen som har peiling på slikt?? Touran, Golf 5 og A3 8P (nyeste karosseri-betegnelse?) bør ha ettermarkedsfelger med ET45, ikke 35. 40 er i grenseland og kan funke, men ikke på for bred felg og kjøper bør advares i forkant. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 30, 2007 ET 40 på 8,5 felg med 225 dekk ser sånn ut foran på -07 a3 i hvertfall...for det har jeg prøvd i dag Definitivt ikke lovlig....kanskje for langt ut til at det er fett.....litt usikker.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet Mars 31, 2007 man får jo tüv på det meste=) jeg har gått fra et 37? til et 20, med papirer på det! men tror nok ikke det er noe jeg kan vise på BT for det;) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet Mars 31, 2007 ET 40 på 8,5 felg med 225 dekk ser sånn ut foran på -07 a3 i hvertfall...for det har jeg prøvd i dag Definitivt ikke lovlig....kanskje for langt ut til at det er fett.....litt usikker.. Når bilen senkes vil hjulet følge en svak bue som gjør at det kommer lengre inn enn status originalt, så ET40 krever minst 45mm sportline-fjærer for å se bra ut. Men hvis de felgene man vil ha finnes i 8,5 ET45, så velger man det til Touran. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet Mars 31, 2007 Var hos forhandler (solberg dekk) i dag, men måtte komme tilbake på mandag. Ingen som hadde tid, eller peiling. Fikk kjørt bilen på lett sporete motorvei og det fungerte helt fint. Bilen virker også mer stabil i svinger, men det kan jo også komme av at jeg jo har kjørt på vinterdekk frem til i går. Selve rullebanen (mønsteret) kommer ikke utenfor skjermen, bare dekksiden og felgen. Så da er vel den delen lovlig. Men hvis det bare er lov å øke sporvidde 14mm totalt er jeg godt over det. Tipper den er økt ca 40-60 mm! Ser jo som sagt ganske fett ut, og har ikke planer om å senke bilen mer, så hvis det går vil jeg gjerne beholde felgene. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet Mars 31, 2007 så lenge det er TUV på felgen til din bil så går det bra så lenge det er innenfor skjermene... har selv ET35 og skal være orginalt ET45. dette ble godkjent som bare det på biltilsynet. Spør om dem har Tuv på felgene itil din bil når du skal til forhandleren på Mandag:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet Mars 31, 2007 så lenge det er TUV på felgen til din bil så går det bra så lenge det er innenfor skjermene... har selv ET35 og skal være orginalt ET45. dette ble godkjent som bare det på biltilsynet. Spør om dem har Tuv på felgene itil din bil når du skal til forhandleren på Mandag:) Takker for tipset. Da prøver jeg på det først. Har jo også brukt noen timer på å lakkbehandle felgene (Fire Glaze), så litt bittert å måtte gjøre det en gang til... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 1, 2007 Så lenge dekkbanen ikke stikker utenfor så er hjulet lovlig 7 mm er maks du kan øke innpresset med totalt, ikke på hver side. Hvis du har 35 på min. 47 så har du økt med 24 så der er du litt ute å kjøre. Men som sagt, så lenge dekkbanen ikke stikker utenfor så er det ingen som gidder sjekke det 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 1, 2007 7 mm er maks du kan øke innpresset med totalt, ikke på hver side. Hvis du har 35 på min. 47 så har du økt med 24 så der er du litt ute å kjøre.Jo, 7mm (7,5mm for å være nøyaktig) er det du kan endre med på hver side. Totalt kan du endre sporvidden 15mm i forhold til originalt på hver aksel, dvs ET-endring på 7mm per felg.Overskrides dette kreves det ny godkjenning med påfølgende papirer. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 1, 2007 så lenge det er TUV på felgen til din bil så går det bra så lenge det er innenfor skjermene... har selv ET35 og skal være orginalt ET45. dette ble godkjent som bare det på biltilsynet. Spør om dem har Tuv på felgene itil din bil når du skal til forhandleren på Mandag:) Tviler sterkt på det er TUV på ET35 til Touran... Utover det er jeg enig i at man fint kan kjøre på dette i praksis hvis det ikke stikker utenfor eller subber. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 2, 2007 På dine felger 7,5x17 ser det ikke ut til å være TÜV-papirer fra AEZ. Hadde de vært 8x17 så ligger det TÜV-papirer med ET35 på hjemmesida til AEZ. Lykke til! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 2, 2007 På dine felger 7,5x17 ser det ikke ut til å være TÜV-papirer fra AEZ.Hadde de vært 8x17 så ligger det TÜV-papirer med ET35 på hjemmesida til AEZ. Lykke til! Det høres bra ut siden felgene faktisk er 8x17! Solberg Dekk trodde de skulle klare å skaffe TÜV. Skulle ringe igjen på onsdag. Skal selv sjekke AEZ sine sider. Takk takk! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...