Tenningsproblemer 7A, et mysterium?

Anbefalte innlegg

Ser ut som flere har samme problem som meg, derfor lurte eg på om noen som virkelig har peiling på dette med fordeleren og tenning på 7A motoren.

 

Har hørt mye snakk om at man skal "låse" tenninga med en sikring i bensinpumpe relèet. Noen sier det er under optimaljustering av tomgang du skal gjøre det. Og er det noen som egentlig vet hva som skjer når man setter i den sikringen.

Og hvor skal fordeleren stå, skal den bare settes på merket i toppen og skrus fast, siden ECUèn styrer alt etc..etc...etc.

Kunne tenkt meg en god forklaring på dette ettersom mangen av oss sliter veldig med disse fordømte motorene.

Sliter med at turtallet er tregt og bilen "kommer" liksom ikke helt når den passerer 4000. Hosting og smelling i innsuget og slikt.

 

Og helt til slutt, hvor mye har multitemp. føleren og si på motorstyringen. Er det kun G62 som står i bakkant av motoren, eller bruker ECUèn begge temp. følerene?

 

Et godt svar hadde passet fint nå, eg er snart klar for å gi opp alt håpet på at bilen skal kunne gå fint igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ifølge lokalt bosch-verksted så er det kun den i bakkant på toppen som går til ECU. Men har du sjekket bankesensorene dine???? Har hatt feil på mine to ganger, og det er kun en gang de faktisk har dukket opp på noe diagnose!

 

Da hadde jeg trøbbel med det at bilen dro dårlig fra ca 3000 o/min og opp til rundt 5000. Da våknet den igjen.... Virket som den slukna på en sylinder rett og slett....

 

Dette viste seg som sagt å være defekte bankesensore, som gjør at ECU drar tilbake tenninga radikalt, for å berge motoren fra en "fare" som ikke finnes!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakket med en som driver og trimmer litt, han sa at eg skulle prøve og løsne bankesensorene og stripse de fast i et eller annet og prøvekjøre. Det hjalp faktisk litt, fikk ikke noe banking heller. Men helt topp ble det ikke, så ja det kan være noe i det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Snakket med en som driver og trimmer litt, han sa at eg skulle prøve og løsne bankesensorene og stripse de fast i et eller annet og prøvekjøre. Det hjalp faktisk litt, fikk ikke noe banking heller. Men helt topp ble det ikke, så ja det kan være noe i det.

 

Det hørtes veldig radikalt ut, da det er bare å løsne på kontaktene som står ved høyre støtdempertårn. Det er fire kontakter der, blant annet en som er blå og en som er grønn. Ta ut disse og du har koblet fra bankesensorene, noe som burde gi samme effekt..:)

 

 

7A har forresten tre tempsensorer som jeg vet om:

 

- En til ECUen (eller motorstyringen) som sitter bak på blokka

- En til Instrumentet, sitter ved innsuget, en firepols kontakt

- En til radiatorviften som aktiveres ved 90c, sitter i bunn av radiatoren

 

Den eneste av disse som kommer opp ved diagnose er den til Motorstyringen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du faktisk tar av pluggen til bankesensor, så registreres det at den ikke virker, og ECU vil gå i nødmodus. Ergo ikke så veldig lurt! Se om du snubler over noen som er brukt. De koster ganske mye å kjøpe nye, og ettersom man ikke kan garantere at de er defekte, så er det litt risky.

 

Så vidt jeg vet har de hatt mye problemer med denne innsprøytninga og feilkoder. Det vil si at det kan ligge inne en del feil, som du aldri får lest av. Så da må man pent jobbe etter prøve-og-feile-metoden!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg begynner nå å tro at jeg ikke har diagnosekontakter, finner dem ikke under der, på andre audier jeg har tatt diagnose på har jeg funnet kontaktene. De pleier å henge lett tilgjengelig.

 

Kan du forklare meg hvor de kommer ifra så jeg eventuelt kan følge ledninger?

 

Jeg er rimelig sikker på at mine bankesensorer er dårlige da motoren kutter liksom og drar utrolig dårlig på høyt turtall for så å komme tilbake på rundt 5000rpm. Bilen bruker MYE bensin.

 

Har S2 speedo har prøvd å sette inn pærer alle stedene i instrumentet og nappe ut sikringen som sitter på releet i sikringsboksen/releet under rattet men ingen av disse blinker feilkodene. Det er ikke motorfeilsymbol i mitt S2 instrument.

 

Veldig rart dette !

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Diagnosestikkene ligger mest sannsynlig bak dekselet ved pedalene. Prøv å ta av dekselet under rattet der med føttene, der ligger sikkert to stikk (sort og grått)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

jo jeg vet at diagnosestikkene skal være under der en plass, men det er sinnsykt ledningskaos og jeg finner dem rett og slett ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

: klø : Nå er bilen min slik at den fungerer helt topp når eg starter den om morgenen. Den går faktisk ikke så værst i forhold til andre 170 hestere. Helt til eg stopper og starter den igjen påvarm/halvvarm motor, da trekker den liksom ikke like bra, dårlig gassrespons. Sinnsykt irriterende.: bh : Prøvde meg påbankesensorene i helgen, trekke de til med det NØYAKTIGE momentet på 10nm. Det hjalp faktisk litt, men ikke mye

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til dere som har fulgt med. Eg kan med den glede bekrefte at bilen fungerer veldig bra nå.: smil : Fant ut litt.... i det siste året har eg kjørt rundt uten veivhus ventilasjon. Det har tydeligvis ikke vert så lurt. Etter eg monterte et nytt et gikk bilen som en kule (i forhold til før:) ) Justerte litt på CO også. Fordeler rotoren var også smeltet sammen. Den er fortsatt litt kranglete etter mange start og stopp på varm motor, men er blitt mye bedre. Så visst det er noen der ute som kjører uten veivhus ventilasjon på 7A motoren, vil eg anbefale å sette det på igjen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Motoren jukser fortsatt, nå har eg holdt ut med dette i ett og et halvt år.: hjelp : Klarer ikke å finne ut av det. De sterkeste symptomene eg får frem nå er at det smeller i innsuget av og til, veldig krass eksoslyd, dårlig trekkraft og økt bensinforbruk. Virker som den får veldig feit blanding. Venter enda på at mirakelet skal skje....:tilber: :tilber: :tilber: :tilber: :tilber: :tilber: :tilber:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du skifta bankesensorer ?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høres jo nesten ut som det kan være noe i tenninga de, har du sjekket at tennplugg ledningene dine er ok? Hvordan ser tennpluggene dine ut?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bankesensoren styrer jo fortenninga!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bankesensoren styrer jo fortenninga!

 

Jo da :) Vet alt om den der fra min gml bil hehe. Men 7a motoren er veldig kresen på tenninga. Og tennplugledninger er en svakhet etter noen år. Kan jo og få en god indikasjon ved og titte litt på pluggene sine.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg har ikke fått skiftet begge bankesensorene, skiftet den ene for ca et år siden, men lurer på om eg bare skal skifte begge nå. Derfor er eg på jakt etter nye eller lite brukte bankesensorer visst noen har. Tok ut pluggene i går, de ser litt sotet ut, men ikke mye. Fikk meg forresten en SAFTIG karamell når eg justerte på fordeleren mens bilen gikk.: oops : Kan det tyde på dårlige pluggledninger... har målt de. Alle har lik ohm. Men de skal jo være bra isolert...: klø : Skjønner ingenting.

 

PS! Hvordan i granskauen får eg lagt ut bilder her:jegerdum: Må eg ha det der photobucket greiene..... skulle lagt ut bilde av pluggene

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en bankesensor liggende, den med den lengste kabelen. Send pm om intr. Har ikke prøvd de selv så kan ikke garantere at de virker som de skal, men i følge han jeg kjøpte de av skal den fungere.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aldri sett det selv, men lest flere ganger at om du starter bilen og har det helt mørkt kan man ofte se om det er noe strøm som går veier det ikke skal ved blått lys. Man kjenner sånne karameller, personlig tørr jeg aldri lenger ta på pluggledninger etter at jeg gikk i bakken for et par år siden: smil :

Er det byttet reg reim på din i det siste? Kan og ha noen symptomer på at den har havnet en tann feil

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aldri sett det selv, men lest flere ganger at om du starter bilen og har det helt mørkt kan man ofte se om det er noe strøm som går veier det ikke skal ved blått lys. Man kjenner sånne karameller, personlig tørr jeg aldri lenger ta på pluggledninger etter at jeg gikk i bakken for et par år siden: smil :

Er det byttet reg reim på din i det siste? Kan og ha noen symptomer på at den har havnet en tann feil

 

 

Reima er bytta for et år siden, men eg tror ikke den er feil, med tanke på at bilen av og til fungerer akkurat som den skal, går ganske bra til og med. Så eg har en feeling på noe elektrisk liksom. Men har ikke mye lyst å ta i de ledningene igjen eg heller, fikk meg en støkk kan du si:skummelt:

 

Men det med blått lys når det er mørkt, en kompis sa eg skulle prøve å spyle litt vann i motoren, slukke lyset og starte, da vil eg vel se disse blå lysene??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har eg fått fatt i den ene bankesensoren, og skal skifte bensinregulator samtidig (har mine mistanker) Men tror eg må bite i det sure eplet og kjøpe den andre sensoren ny for 1000,- hos møller: gråter :

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skiftet toppdekselpakning i dag. Og fant til min store overaskelse at kjeden mellom kammene hadde ca 5mm slark.: eek : : eek : Har alltid vert en liten raslelyd i motoren, så dette er nok det som gjør det. Mest sannsynlig er det så mye lyd at bankesensorene plukker det opp og tror det er banking. Og derfor går bilen grisedårlig: gråter :

 

Noen som har skiftet kjeden på 7A motor. Mye jobb??? Må begge kammene av? Pris på ny kjede?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har du sjekket gass spjeld føleren?

 

Byttet denne på min og det hjalp betraktelig etter min gikk dårlig og fusket.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Visst det er potensiometeret du mener så Ja, skiftet det for ca et år siden, med god grunn... det var svidd hull i hele dritten fra varmen til grenrøret. Men det var på de tider bilen ikke gikk i det hele tatt. Men i senere tid er det justert riktig, så alt skal funke der...

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fått strammet kjeden mellom kammene dine?

Intresant å høre om de situasjonen bedrer seg på bilen din...

 

Har en 7a motor sjølv som absolut ikke går som den skal, ujevn på tomgang, fjusker ved pådrag/gass, drar ikke etter 5000omd, generel dårlig effekt og høyt drivstofforbruk...

(Nokken som har tips?)

 

Leste ut feilkoder idag og hadde feil på spjeldsensor og begge bankesensor'z...

 

Ka du måtte ut med for potensiometert/spjeldsensoren din og kor du kjøpte den??

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.