#1 Skrevet Mars 31, 2007 Jeg skal til og bytte noen deler på en 10vT motor (MC), skal da bytte clutch, vannpumpe, regreim, ventil løftere osv... Men lurer på hvordan jeg kan få sjekket tilstanden til motoren? (om det er verdt jobben...) Tenker da spesielt på topp pakningen og stempelfjørene... Pluss andre ting som må/bør være i god stand før jeg begynner og trimme... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet Mars 31, 2007 enkleste er vel egentlig bare å ta en kompresjonstest først.. men du kan jo bare slenge ut motoren og plukke den frahverandre og sjekke etter slitasje på sylindre og stempler, ringer, ventiler osv osv.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet Mars 31, 2007 Jeg tok en komp test for et par år siden og da fikk jeg som følger: sylinder 1 = 8,3 Bar sylinder 2 = 8,3 Bar sylinder 3 = 8,3 Bar sylinder 4 = 8,3 Bar sylinder 5 = 8,0 Bar Skal ta en ny test i morgen... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet Mars 31, 2007 Du trenger gode bøker for å finne ut det du trenger å finne ut. Se annonse på Bentley-bøker: http://www.vwaudi-club.no/forum/showthread.php?t=75553 Rundt 8 bar er lite å skryte av. Med komp på 7,8:1 ligger komp på rundt 10 bar på en bra motor. Selv om "wear-limit" er oppgitt til 6,5 bar så er det alt for lavt til at motoren er i brukbar stand. Måling skjer ved minst 30 graders oljetemp (hvilket du ser i Bentley-bøkene..... ) To år gamle målinger er verdiløse for annet enn å vite at det uansett ikke er høyere i dag. Den gang var det passe jevnt, det tyder på slitasje i sylinder/stempler/fjærer, og ikke def toppakning eller lekkende ventiler, da ville det vært mye ujevnere. Ellers, se innlegg nr 15 i denne tråden ,der er en del tips: http://www.vwaudi-club.no/forum/showthread.php?t=10051&highlight=overhaling+MC+motor Skal du først skifte toppakning og har tenkt å trimme ville jeg ikke vært i tvil, motoren må opp...... Er sylindrene slitt og du må borre blir det dyrt, vurder heller å kjøpe blokk dersom stemplene holder mål. Jeg har et inntrykk av at 2,5 tdi blokkene blir mindre slitt en MC-blokkene. Tilgangen på 2,5 tdi blokk er bedre enn MC grunnet en del registerremhavari på tdi. Skulle du trenge blokk så har jeg til salgs. Det beste tipset jeg har er: Les det angitte innlegget i tråden over og merk deg vurderingene om hva dette vil koste før du setter i gang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet Mars 31, 2007 Lei lesning det der... Men om man første gjør dette så har jeg jo en skuddsikker bunndel, pluss at jeg har godkjenningspapirer for MC til bilen den skal i (audi 80)... Vil en 20vT topp passe på MC blokka om jeg vil gå videre med 20V topp senere? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 1, 2007 Da har jeg tatt ny komp test og fikk følgende resultat: Målt på varm motor: Sylinder 1: 8,1 Bar Sylinder 2: 8,7 Bar Sylinder 3: 8,2 Bar Sylinder 4: 9,5 Bar Sylinder 5: 7,5 Bar Med litt olje i sylinderne: Sylinder 1: 13,5 Bar Sylinder 2: 11,8 Bar Sylinder 3: 10,5 Bar Sylinder 4: 12,0 Bar Sylinder 5: 11,0 Bar Er det mest sansynelig at dette er grunn til borring? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...