Olje på chippet automatkasse tiptronic?

Anbefalte innlegg

Skal bytte olje på gearkassa, en tiptronic automat 99-modell. Den girer litt rart, og "henger" liksom litt igjen noen ganger, da den liksom ikke vil gire til 4. for eksempel. Hører stadig om ting som har tettet seg og forårsaket det ene og det andre. Jeg har to konkrete spørsmål på min veg til å få en smooth kasse:

1. Hva slags olje anbefales til disse kassene?

2. Er det mer enn bare oljen som bør byttes i samme slengen?

Er det noen som har formening om det er lurt å gjøre bilen original igjen for å roe dreimomentet litt. Originalt 150hk som er chippet til ca, 185hk. Både motoren og kassen er programmert. : klø :

Prisgir alle svar med takk og ære og litt til..

PS: Synes også bilen vibererer litt. Er dette en sammenheng?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ATF olje, noen vil ha longlife som møller putter på bilene, andre vil ha vanlig

ATF olje med bytte syklus på 40.000km, samtidig så byttes pakning, filter, sil og bunnplugg..

Med mindre det er noe stor slitasje på kassa så skal du vel ikke være redd for dreiemomentet på 185hk, kanskje bare ha det i bakhodet at du ikke presser kassa mer enn nødvendig.. og at du har rett temp på olja før du begynner å kødde..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for raskt svar. Bilen må vel på verksted for en slik operasjon. Har du peiling på ca. pris inklusive deler og olje, og selve jobben??: klø :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg betalte vel 2000.- eller 2500.- hos en automatkasse "spesialist" her i vestfold\stokke inkl alt..

Ligger en tråd her på forumet om en som gjorde det selv uten at jeg husker hva den tråden het..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ATF olje, noen vil ha longlife som møller putter på bilene, andre vil ha vanlig

ATF olje med bytte syklus på 40.000km, samtidig så byttes pakning, filter, sil og bunnplugg..

Med mindre det er noe stor slitasje på kassa så skal du vel ikke være redd for dreiemomentet på 185hk, kanskje bare ha det i bakhodet at du ikke presser kassa mer enn nødvendig.. og at du har rett temp på olja før du begynner å kødde..

Det finnes ikke noe som heter longlife ATF-olje. Du blander sammen med motorolje. Og hvor får du bytteintervall på 40 000 fra? Vanlig på automatgirkasser hos VAG er 60 000. (eller egentlig er det ikke noe intervall, men de anbefaler bytte hver 60 000) Det står en del på AudiWorld om folk som har brukt annen atf-olje enn den som leveres originalt, og har fått problemer med girkassen etter bytte. Jeg ville ikke ta sjansen på det, og kjøpte olje fra forhandler. Koster jo ikke så mange kronene ekstra, og er en billig forsikring, synes jeg.

PS: Tråden min om bytte er her: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=54266

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

takk. dette var til stor hjelp. bra tråd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes ikke noe som heter longlife ATF-olje. Du blander sammen med motorolje. Og hvor får du bytteintervall på 40 000 fra? Vanlig på automatgirkasser hos VAG er 60 000. (eller egentlig er det ikke noe intervall, men de anbefaler bytte hver 60 000) Det står en del på AudiWorld om folk som har brukt annen atf-olje enn den som leveres originalt, og har fått problemer med girkassen etter bytte. Jeg ville ikke ta sjansen på det, og kjøpte olje fra forhandler. Koster jo ikke så mange kronene ekstra, og er en billig forsikring, synes jeg.

PS: Tråden min om bytte er her: http://forum.vwaudi-club.no/showthread.php?t=54266

Jeg ble fortalt at VAG kassene kom med en olje som strengt tatt ikke trengtes å byttes (jada, helt ulogisk), og 40.000km intervall fikk jeg fra han som bytta olje på kassa mi..

Men det er jo flott at du korrigerer, så blir det riktig..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.