#1 Skrevet April 2, 2007 Kjører en Audi A6 2.5 tdi 1999 modell. Synes automatkassa (med tiptronic) gearer litt rart. Den slurrer ikke, men noen ganger tar det litt tid før den girer opp til for eksempel 3. til 4. gear. Regner med at den skal geare når jeg slipper gassen. Av og til rykker den litt, ikke mye, når den girer ned. Ellers er den fin i giringa, men kan noen gi meg noen konkrete tips til symptomer på når: 1. Kassa er i ferd med å gå til h.....e. 2. Når det er lurt å ta oljeskift++på kassa. Bilen har gått 170.000. Litt tidlig for gearkasseras?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 2, 2007 Bytt olje og filter så vil den garantert bli mye bedre. Det er symptomer på at filtret begynner å bli tett og det er lurt å bytte både olje og filter hver 60 000 for å ikke få havari på kassa. mange kasser som har rast før 120000 også. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 2, 2007 Høres bra ut. Takk for god tilbakemelding. 1. Er det farlig å kjøre til over påske, dersom jeg kjører rolig (gjør alltid det)? 2. Er det andre symptomer på gearkasseras, slik at jeg med stor sannsynlighet kan anta at dette er symptomer som lar seg "reparere" ved skifte av olje og filter? Da får jeg sove i påsken nemlig:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 2, 2007 Jeg vurderte å kjøpe en 2002 mod A6 2.5tdi 180hk quattro. Denne hadde gått ca 120.000km. Ble Passat på meg istedet. Rett etter denne Audien ble solgt gikk kassa til h... Totalkost på 60.000 tror jeg det ble... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 2, 2007 Denne kassa startet foresten med at den ikke ville gire opp i 5 gir. Etter den ble overhalt på VAG Hamar ville den ikke gire fra 1 til 2 gir... hehe. Ble mye skruing der gitt: smil : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 2, 2007 Høres bra ut. Takk for god tilbakemelding. 1. Er det farlig å kjøre til over påske, dersom jeg kjører rolig (gjør alltid det)? 2. Er det andre symptomer på gearkasseras, slik at jeg med stor sannsynlighet kan anta at dette er symptomer som lar seg "reparere" ved skifte av olje og filter? Da får jeg sove i påsken nemlig:) Er vel ikke farlig å kjøre med. Men om den begynner å gire rart så er det noe på gang. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 2, 2007 Delevis deffekt lmm kan også få automat kassa til å gire rart 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 2, 2007 I tillegg til motortempføler og nåleslagsføler. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 2, 2007 Delevis deffekt lmm kan også få automat kassa til å gire rart Er dette seriøst tilfelle så bytter jeg den i samme slengen tror jeg. Hadde diagnose på bilen i dag. Ingenting galt, men dette ser man vel ikke på LMM før den er helt ødelagt. Verdt et forsøk. Hva koster LMM på møller? Skal ha bilen på Møller i Porsgrunn onsdag. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 2, 2007 Den er dyr, syntest huske den ligger på 1200 til 1500 da som inbytte. Mulig de har sunket litt i pris etter jeg hørte, da dette har blitt et større og større problem for audi med lmm. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 2, 2007 Den er dyr, syntest huske den ligger på 1200 til 1500 da som inbytte. Mulig de har sunket litt i pris etter jeg hørte, da dette har blitt et større og større problem for audi med lmm. Kjøper du da på Møller? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 3, 2007 Ja, på vw-audi forhandler 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 3, 2007 I tillegg til motortempføler og nåleslagsføler. Hvordan gir motortempføler utslag? Tempen min varierer fra normal til noe under normal og opp til normal igjen.. Har byttet olje på kassa sist sommer, men girer framdeles noe rart, kanskje pg.a m.tempføleren? B. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 3, 2007 Er dette seriøst tilfelle så bytter jeg den i samme slengen tror jeg. Hadde diagnose på bilen i dag. Ingenting galt, men dette ser man vel ikke på LMM før den er helt ødelagt. Verdt et forsøk. Hva koster LMM på møller? Skal ha bilen på Møller i Porsgrunn onsdag. På bilen min ble det påvist feil på lmm etter diagnose. Jeg fikk fikset det i sverige fordi min lokale audi forhandler ikke hadde "greie" på automat kasser. Husker ikke hva det kostet. Sitter også noen vakumslanger inn på innsug eller luftfilter boks som også kan påvirke giring tror jeg 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 3, 2007 Hvordan gir motortempføler utslag?Tempen min varierer fra normal til noe under normal og opp til normal igjen.. Har byttet olje på kassa sist sommer, men girer framdeles noe rart, kanskje pg.a m.tempføleren? B. Jeg skal ikke prøve å være ekspert, for det er jeg ikke, men kan den noe unormale giringen du opplever ha sammenheng med at kassa veksler mellom sportsprogram og økonomiprogram? I instruksjonsboka heter dette "dynamisk sjalteprogram". Kan være litt rar akkurat når du endrer kjøremønster, fra landevei til tettbebygd strøk for eksermpel. Merker ikke mye, men litt rar noen ganger....bare en tanke.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 3, 2007 Hvordan gir motortempføler utslag?Tempen min varierer fra normal til noe under normal og opp til normal igjen.. Har byttet olje på kassa sist sommer, men girer framdeles noe rart, kanskje pg.a m.tempføleren? B. Motortempføleren KAN gi utslag på merkelig giring på automat fordi: Girkassestyreenheten henter signal fra motortempføler om motors temperatur. Dette fordi kassa skal gire annerledes da motoren er kald i forhold til driftsvarm. Dette igjen for å oppnå raskere driftstemperatur på motor. ( Motor belastes mer ). Selv om visningen i instrumentet er på bærtur behøver det egentlig ikke bety at motorstyreenheten oppfatter signalet feil/eller får feil signal fordi: Temperaturgiveren er såkalt dobbel. Dvs. den har to følere innebygget i en og samme komponent. G-62 ( som er det kjente navnet på den ) gir signal til motorstyreenhet, mens G-2 ( som altså er i samme klump ) gir signal til instrument/visning. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 3, 2007 Jeg skal ikke prøve å være ekspert, for det er jeg ikke, men kan den noe unormale giringen du opplever ha sammenheng med at kassa veksler mellom sportsprogram og økonomiprogram? I instruksjonsboka heter dette "dynamisk sjalteprogram". Kan være litt rar akkurat når du endrer kjøremønster, fra landevei til tettbebygd strøk for eksermpel. Merker ikke mye, men litt rar noen ganger....bare en tanke.. Her er du også inne på noe. Girkassa er såkalt adaptiv. Dvs. den lærer seg ditt kjøremønster over tid for så å gire deretter. På en måte kan man si at om du er av typen som kjører hardt med mye frisk gassing vil girkassa være mer på "hugget" og veksle annerledes enn om man kjører rolig og pent. Ved en feil på følere/sensorer rundt omkring som kan påvirke girkassens funskjon kan man oppleve etter reparasjon at girkassa trenger litt tid på å fungere "normalt" igjen. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 3, 2007 Bare ikke selve kassa er på randen av ....så er det greit... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet April 3, 2007 Her er du også inne på noe. Girkassa er såkalt adaptiv. Dvs. den lærer seg ditt kjøremønster over tid for så å gire deretter. På en måte kan man si at om du er av typen som kjører hardt med mye frisk gassing vil girkassa være mer på "hugget" og veksle annerledes enn om man kjører rolig og pent. Ved en feil på følere/sensorer rundt omkring som kan påvirke girkassens funskjon kan man oppleve etter reparasjon at girkassa trenger litt tid på å fungere "normalt" igjen. Ja dette gir i allefall mening... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet April 5, 2007 Er fortsatt litt engstelig for kassa mi. Folk har kjørt med meg og sier at den girer fint, noe jeg forsåvidt er enig i, men hvordan merkers det at den for eksempel begynner å slurre? Er dette først og fremst i girskifter? Jeg tenker da på clutcher på manuelle kasser, som kan begynne å slurre når kassen er i gir. Dra tungt på fjerde gir for eksempel så slurrer en manuell kasse med defekt clutch. Dette symptomet er ikke kassa mi utsatt for, men jeg mener den kanskje er litt treg i giringa, akkurat som om den slurrer litt i girskiftene, da i girskifter nedover fra for eksempel 4. til 3. Jeg håper jeg er paranoid, for det er vel noe av meningen med en automatkasse for å få smidige girskifter at den skal slurre litt der...eller???+ Noen som kan gi meg noen beroligende eller stressende tips? : eek : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet April 5, 2007 Tror automatkassen din er helt normal, bare få byttet olje og filter. Ren olje og et filter som ikke er (halv)tett har utrolig mye å si for at en automatkasse skal gire riktig. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet April 5, 2007 Jeg velger å se på det som et beroligende svar. Takk skal du ha:tilber: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet April 5, 2007 Er fortsatt litt engstelig for kassa mi. Folk har kjørt med meg og sier at den girer fint, noe jeg forsåvidt er enig i, men hvordan merkers det at den for eksempel begynner å slurre? Er dette først og fremst i girskifter? Jeg tenker da på clutcher på manuelle kasser, som kan begynne å slurre når kassen er i gir. Dra tungt på fjerde gir for eksempel så slurrer en manuell kasse med defekt clutch. Dette symptomet er ikke kassa mi utsatt for, men jeg mener den kanskje er litt treg i giringa, akkurat som om den slurrer litt i girskiftene, da i girskifter nedover fra for eksempel 4. til 3. Jeg håper jeg er paranoid, for det er vel noe av meningen med en automatkasse for å få smidige girskifter at den skal slurre litt der...eller???+ Noen som kan gi meg noen beroligende eller stressende tips? : eek : Snakket med en som mente han visste hvordan Tipt. kassa skulle skjekkes. Kjør fremover ned en bratt bakke, stopp og sett kassa i revers. Gi full gass. (skjekk i sladrespeilet) Hvis det rykker, er det noe muffens. Hvis ikke, er allt OK. :) Har ikke prøvd dette selv, men han som sa dette har kjørt Passat som drosje og "brukt opp" to Tipt. kasser på 490 000 km. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet April 5, 2007 bare dette alene er vel ikke bra for kassa?? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet April 5, 2007 I dag opplevde jeg noe rart, muligens. Rygget ned en bratt bakke, og når jeg satte den i "drive" opplevde jeg at den faktisk trillet litt bakover før jeg ga gass. Trodde ikke den skulle dette, da "drive" hele tiden vil prøve å trekke den litt forover. Bakken var riktignok bratt, så det er mulig dette oversteg den kraften som trekker i bilen uten gass. Er dette normalt??: klø : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...