Tips til montering av støtpute på demper

Anbefalte innlegg

Sliter litt med å få på plass støtputen på demperen på en A6, C4.

Vedkommende som skiftet dempere sist på denne bilen syntes tydeligvis ikke disse var spesielt viktige, eller så bare ga han opp å få dem på.

For de er tøffe å få på. Jeg trenger noen tips. Til nå har jeg brukt grease, men jeg mangler den siste centimeteren...: bh :

støtpute.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fikk det til...:)

Brukte en hylse og koppen over støtputen som hørte til. På denne måten klarte jeg å skru mutteren til demperen nedover og dermed presse støtputen på plass...

Nå gjenstår bare å få fjærben og alt annet på plass...:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lurt litt på de der.. Bytta til senkesett, men fikk ikke på dempeputene sånn helt uten videre..

Må\Skal de være på? Forstod det sånn at det var for å hindre bunning av demperen, men har det noe med stivheten å gjøre også??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Støtputene skal ha like stort hull som diameteren på demperstanga, det er overhodet ikke meningen at de skal presses på med makt.

Ben: Dempeputene er kun tilstede for at demperen ikke skal bunne, ved normal bruk av dempere har de ingen effekt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Støtputene skal ha like stort hull som diameteren på demperstanga, det er overhodet ikke meningen at de skal presses på med makt.

Ben: Dempeputene er kun tilstede for at demperen ikke skal bunne, ved normal bruk av dempere har de ingen effekt.

Vel, de går på ingen måte rett ned på dempestanga... krever en del kraft for å presse de på. De har ikke samme diameter som stangen helt gjennom, men nederst har de det. Så blir det bare trangere hvor lengre ned på stanga støtputen kommer.

Jeg brukte Bilstein dempere og originale støtputer... skulle tro de passet sammen så jeg ville tro at dette er normalt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De putene der skal ikke monteres på Bilstein demperne. Passer til orginale og Koni der dem står "helt løst".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva hindrer Bilstein demperne å "bunne" uten dem da?

(Uansett er de nå montert og gjør vel neppe noen skade...)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjør ikke noe at dem er der men er ikke nødvendig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor får jeg tak i støtputer til Bilstein framdempere, type gass? De originale passer ikke helt som bildet over viser :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor får jeg tak i støtputer til Bilstein framdempere, type gass? De originale passer ikke helt som bildet over viser :)

Disse putene har visst ingen funksjon på Bilstein demperne.

Når jeg en dag leste monteringsanvisningen, var det illustrert at disse putene skulle kastes...

Burde ha lest litt bedre den dagen jeg slet med dette...: bh :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Disse putene har visst ingen funksjon på Bilstein demperne.

Når jeg en dag leste monteringsanvisningen, var det illustrert at disse putene skulle kastes...

Burde ha lest litt bedre den dagen jeg slet med dette...: bh :

At de kan kastes er jo greit, det fant jeg ut ved å sammenlikne størrelsene på original demper og Bilsteindemperen. Får tak i Bilsteinputer i følge Bilsteinkatalogen (Bilsten.de). Men er dem nødvendige? Kjedelig å måtte bestille opp slikt å vente når bilen står på bukker uten understell..

Og ta opp dette igjen for å montere slike i ettertid er også ganske uaktuelt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I min monteringsanvisning stod det som sagt at de kunne kastes, ingenting om at noen nye skulle monteres. Jeg tolker det dithen at de ikke er nødvendige. Men for all del, dersom du er i tvil er det bare å kontakte Bilstein. De må da kunne svare...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man kan jo like fullt bunne selv om man har bilstein dempere. Og dermed burde de være like nødvendig som med originaldemperene. Men det er jo ingen stor krise å ikke ha de, med mindre bilen er veldig senket, slik at man lett bunner når man treffer hull i veien osv.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ligger støtpute integrert inni dempersylinderer i følge AutoTrio. Da er det bare å klaffe sammen herligheten :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.