#1 Skrevet April 2, 2007 Har et amatørspørsmål, men jeg skal på Mekonomen og kjkøpe Olje til min A6 2.5 tdi motor. Dette er noe jeg regner med å klare selv, ikke bare kjøpe, men bytte oljen også. Er det vanskelig å finne tappeskruen under? Og enda at dumt spørsmål...er det kurrant å bytte oljefilter på disse bilene, eller er det så trangt at..? Får bilen på ei smøregrav, så ha det i tankene hvis dere er så greie å gi meg noen råd, eller litt veiledning.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#2 Skrevet April 2, 2007 På A6 finner du tappeskruen bak venstre bakhjul, ved siden av bremserøret. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#3 Skrevet April 2, 2007 Og til oljefilteret finner du deg en oljefiltertang:) Jeg pleier å bruke et skrujern, men blir litt sånn "Bob-Bob" løsning da:p Skru til for hånd når du monterer nytt filter: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#4 Skrevet April 2, 2007 Og til oljefilteret finner du deg en oljefiltertang:) Jeg pleier å bruke et skrujern, men blir litt sånn "Bob-Bob" løsning da:p Skru til for hånd når du monterer nytt filter: Om du må bruke verktøy for å demontere gammelt filter, er du ikke "nevesterk" 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#5 Skrevet April 2, 2007 kjøp haynes bok til bilen din..... har det på mekonomen 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#6 Skrevet April 2, 2007 På A6 finner du tappeskruen bak venstre bakhjul, ved siden av bremserøret. Faktisk så dum at jeg ikke skjønner om du kødder eller ikke. Skal sjekke dette i morgen:rolleye: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#7 Skrevet April 2, 2007 Om du må bruke verktøy for å demontere gammelt filter, er du ikke "nevesterk" Da har du skiftet alt for få oljefiter, for noen sitter noe inni helv... Men synst ej aner et liiite snev av ironi allikavell da så heh 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#8 Skrevet April 2, 2007 Om du må bruke verktøy for å demontere gammelt filter, er du ikke "nevesterk" Flott, da kommer jeg til Sortland neste gang jeg skal bytte olje, så tar du av filteret mitt for hånd;) Såvidt meg bekjent står da tappeskruen i bakkant av bunnpanna, på det laveste punktet av bunnpanna. Skal være 1 skru der, type stor som du trenger 21+++ fastnøkkel på 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#9 Skrevet April 2, 2007 Bjørn, kom bare du, så skal jeg vise hvor nevesterk jeg er:) Tappeskruen finner du på laveste punkt på bunnpanna. Husk å bytte kobber-pakningen oxo! Koster noen få kroner. Filteret kan du nå fra over/undersiden av bilen. Har ikke byttet på slik en bil, men du finner filteret lett. Om du ikke har oljefiltertang, kan du stikke ett skrujern tvers gjennom filteret og vri det løst til du kan fjerne det for hånd. Det nye skal settes passe hardt til, for hånd!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#10 Skrevet April 2, 2007 Bjørn, kom bare du, så skal jeg vise hvor nevesterk jeg er:) Tappeskruen finner du på laveste punkt på bunnpanna. Husk å bytte kobber-pakningen oxo! Koster noen få kroner. Filteret kan du nå fra over/undersiden av bilen. Har ikke byttet på slik en bil, men du finner filteret lett. Om du ikke har oljefiltertang, kan du stikke ett skrujern tvers gjennom filteret og vri det løst til du kan fjerne det for hånd. Det nye skal settes passe hardt til, for hånd!! Kobber-pakning???Forklar... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#11 Skrevet April 2, 2007 Tips: Jeg bruker alltid å smøre pakningen på filteret med et tynt lag olje. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#12 Skrevet April 2, 2007 Kobber-pakning???Forklar... Stikk bort dit dem selger VW og Audi i nærheten av deg, så sier du at du skal bytte olje og trenger ny kobberpakning til tappeskruen på bunnpanna. Er en liten og tynn kobberring som sitter mellom selve skruen og bunnpanna:) Så billig at det er nesten gratis:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#13 Skrevet April 2, 2007 Kobber-pakning???Forklar... Ligger en kobberskive som pakning på tappepluggen, så det skal bli tett F.....n, for sen igjen.... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#14 Skrevet April 2, 2007 Tips: Jeg bruker alltid å smøre pakningen på filteret med et tynt lag olje. Ja, i tillegg bruker jeg å fylle litt olje i filteret før jeg skrur det på plass:) 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#15 Skrevet April 2, 2007 Ligger en kobberskive som pakning på tappepluggen, så det skal bli tett F.....n, for sen igjen.... Du må trene hurtighet....på innleggene mener jeg... 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#16 Skrevet April 2, 2007 Ja, i tillegg bruker jeg å fylle litt olje i filteret før jeg skrur det på plass:)Bruker du å fylle olje på motoren før du setter i filteret? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#17 Skrevet April 2, 2007 Du må trene hurtighet....på innleggene mener jeg... Du vet, det bruker komme svar rimelig kjapt på slike _enkle_ spørsmål. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#18 Skrevet April 2, 2007 På A6 finner du tappeskruen bak venstre bakhjul, ved siden av bremserøret. Synes du var litt ufin mot meg nå, og jeg vurderer å bli fornærmet: bh : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#19 Skrevet April 2, 2007 Nå er det over.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#20 Skrevet April 2, 2007 Du må trene hurtighet....på innleggene mener jeg... OT: jepp, må jo svare når det endelig spørres om noe jeg kan svare på.. Hurtighet er desverre ikke min sterkeste side, i allefall ikke i fingrene.. : haha : 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#21 Skrevet April 2, 2007 Synes du var litt ufin mot meg nå, og jeg vurderer å bli fornærmet: bh : Må jo få spøke litt av og til Friends? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#22 Skrevet April 2, 2007 enig. ok da:tilber: 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#23 Skrevet April 2, 2007 OT: jepp, må jo svare når det endelig spørres om noe jeg kan svare på.. Hurtighet er desverre ikke min sterkeste side, i allefall ikke i fingrene.. : haha : Tenker det er andre områder du er hurtig på jeg...der det ikke gjelder å være hurtig.. 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#24 Skrevet April 2, 2007 Tenker det er andre områder du er hurtig på jeg...der det ikke gjelder å være hurtig.. Heller liten og kjapp enn stor og slapp vet du... Beklager OT, skal la tråden være nå. Lykke til med oljeskift!! 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...
#25 Skrevet April 2, 2007 Heller liten og kjapp enn stor og slapp vet du... Beklager OT, skal la tråden være nå. Lykke til med oljeskift!! Hva mener du med OT...??? 0 Del dette innlegget Lenke til innlegg Del på andre sider Flere delingsalternativer...