Hjelp, bilen min lader ikke

Anbefalte innlegg

Bilen min døde rett etter at jeg hadde parkert på jobben i dag: mad :

Problemet begynte i går da virket ikke vanntemp, Tankmåler, olje temp, volt, oljetrykk viste feil og bateri lampen begynte å lyse etter at jeg ga på litt.

Hvor skal jeg begynne å lete bruker bilen daglig og må få den i orden.

Kan det være batteri ? Men da hade vel ikke instrumentene vist feil

Gjodings feil?

Lade rele?

Spenningsregulator?

Hvor og hvordan bør jeg feilsøke

På forhånd takk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilen min døde rett etter at jeg hadde parkert på jobben i dag: mad :

Problemet begynte i går da virket ikke vanntemp, Tankmåler, olje temp, volt, oljetrykk viste feil og bateri lampen begynte å lyse etter at jeg ga på litt.

Hvor skal jeg begynne å lete bruker bilen daglig og må få den i orden.

Kan det være batteri ? Men da hade vel ikke instrumentene vist feil

Gjodings feil?

Lade rele?

Spenningsregulator?

Hvor og hvordan bør jeg feilsøke

På forhånd takk

Hei.ville sjekket dynamoen din jeg.høres veldig ut som om den har tatt kvelden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet du hvordan jeg kan sjekke/måle om det er den som er gåen. Huff håper ikke det er den. Dyrt: dum :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta ett voltmeter og mål hvor mange volt du får inn på batteriet med motoren i gang. ;)

Du skal ha ca 14v. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

God jording er vel også alfa omega når det gjelder strøm i bilen? Er jordings punktet dårlig, så er det ikke bra for ladingen heller?

Det første jeg gjorde på den golfen jeg har nå, var å bytte jord ledningen til en kraftigere og rengjorde skikkelig rundt feste punktet i bilens motor rom.

Men det høres jo ut som om det ikke er flisa igjen av strøm, så gjør som de sier over her, sjekke strøm fra dynamoen, multi meter er alltid greit å ha :) koster ikke mangen kronene på biltema etc heller

Frode M

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK Skal måle hvor mye volt det kommer ut av dynamoen. Da må jeg først lade bateriet. Må si at i den senere tid så har voltmeteret vist mindre en før så det kan jo tyde på at dynamoen er gåen.... . Koster jo 2-4 tusen avhengig av type : mad :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

OK Skal måle hvor mye volt det kommer ut av dynamoen. Da må jeg først lade bateriet. Må si at i den senere tid så har voltmeteret vist mindre en før så det kan jo tyde på at dynamoen er gåen.... . Koster jo 2-4 tusen avhengig av type : mad :

Ikke hos høggeren? ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den laderen burde duge den. ;)

Ang hvilken dynamo du kan bruke i fra andre biler har jeg ikke peiling på desverre. :(

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

generatoren min er bosch 65a , 0986034230

koster kr.2500,- ny ... . Det blir nokk høggeren

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Betalte 500 kr for en 90 amp dynamo på høggern. Hvis du har forsterker(anlegg) så ville jeg nok gåttt for en 90 amp men sjekk evt. festene om de er det samme.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper du fikser dynamoen din med en ny regulator til 150-200 kroner jeg.. :) Fåes kjøpt hos de fleste bilrekvisita-forhandlere..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Målte dynamoen og det var ca 11,5 volt ut.

Hvor sitter regulatoren? Sitter den på dynamoen?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vert hos den lokkale høggeren men de hadde ikke en jeg kunne bruke. For vel søke litt rund i andre deler av landet. Det beste hadde vert hvis det bare var regulatoren som var gåen. Er det en måte man kan teste den på?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kan ta den ut og se på børstene, om de er helt nedslitte er det nok på tide å bytte. Den kan dog være defekt selv om den ikke er nedslitt.. Den ser slik ut, og er skrudd i to skruer på baksiden om den er utskiftbar.

reg.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

ok skal sjekkes :)

Takk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ladet batteriet, sprayet og rengjorde alle kontakter fort å gale og nå funker det. Voltmeteret i bilen viser ca 13v...... . Fosrtår ikke dette helt. Instrumenter hadde sluttet å virke pga røken sikring så det er ordnet. Men jeg tenker at det må jo være en grunn til at sikringen røyk osv. Dynamoen blir nok byttet så fort jeg tak i en ny/brukt. Bør jo lade mer en 13v .

Angående spenings regulatoren så fant jeg ikke helt ut hvor den er på min dynamo. Legger ut bilder straks. Må bare ha litt øl først : smil :

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ladet batteriet, sprayet og rengjorde alle kontakter fort å gale og nå funker det. Voltmeteret i bilen viser ca 13v...... . Fosrtår ikke dette helt. Instrumenter hadde sluttet å virke pga røken sikring så det er ordnet. Men jeg tenker at det må jo være en grunn til at sikringen røyk osv. Dynamoen blir nok byttet så fort jeg tak i en ny/brukt. Bør jo lade mer en 13v .

Angående spenings regulatoren så fant jeg ikke helt ut hvor den er på min dynamo. Legger ut bilder straks. Må bare ha litt øl først : smil :

Optimalt er 14.4v på batteriet mens den lader...

Og du finner regulatoren ganske fort, sitter mange ganger under et deksel:)

Her har du grunnen til at min sluttet å lade ;)

Gammel 14V vs. ny 14.6V

DSC00182.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vanskelig å ta bilder i motorromet : smil :

dyno-1.jpg

dyno2.jpg

dyno3.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Optimalt er 14.4v på batteriet mens den lader...

Og du finner regulatoren ganske fort, sitter mange ganger under et deksel:)

Her har du grunnen til at min sluttet å lade ;)

Gammel 14V vs. ny 14.6V

Konge ! Håper det er like enkelt hos meg..........

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se der ja, der har du regulatoren :)

Tror du må av med det svarte lokket der, så ser du den. Den er nok lik som min...To skruer og smokk av :) Eller så er det den du ser med en liten ledning på ..Skal hvertfall ha to børster på seg..

Liten dynamo du hadde forresten :P Min er på 115A :P 14.6V ..heh

Jeg bytta alt mens det satt på bilen, ser ut som du skal klare det å ..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liten dynamo du hadde forresten :P Min er på 115A :P 14.6V ..heh

Er det sånn hybird/el-bil du har eller?

: smil :

Takk så mye!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det sånn hybird/el-bil du har eller?

: smil :

Takk så mye!

Heh, 200 20v tror jeg ikke ble levert som hybrid men :P

Må har litt strøm til kjerra : vinke :

Joda bare hyggelig, hva har vi ikke forumet til? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.