Hva bør byttes ved et motorbytte? Golf 1

Anbefalte innlegg

Hallo

Holder på å bytte motor i einsern min nå. Bygger den om til GTI. Hva bør byttes før jeg settes den inn?

olje, oljefilter, luftfilter, girkasseoljen, plugger. Alt av slanger blir byttet.

Noe mer som jeg bør byttes?

 

Hvilken olje til motor og kasse bør brukes?

 

Hvordan fjerne bremsekraftforsterkeren? Klarer det ikke jeg.. den sitter jo fast med wire til pedalen. Noen som vet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Normalt er det også lurt å bytte regreim og toppakning, men det skal ikke være nødvendig på akkurat denne motoren (ettersom jeg veit at dette ble gjort rett før John-Arne kjøpte den og den ikke har rukket å gå all verden etter dette).

 

På motorene mine (bortsett fra vinterbilen) går det i Mobil 1 5W/50 i sommerhalvåret og i girkassene brukes Castrol TAF-X (fås hos Mekonomen bl.a.).

 

Armen/stanga fra bremsekraftforsterkeren er festa til pedalsettet med en sikringssplint. Denne har et låseklammer som du må bøye unna for å få ut splinten. Dette kan du føle med fingertuppen eller du kan slangemenneskere deg innunder der og se.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

sjekk foringene på motorfestene samtidig. Dersom du vil ha noe hardere foringer kan du bruke foringene fra dieselmotoren. De skal være hardere etter hva jeg husker.;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Armen/stanga fra bremsekraftforsterkeren er festa til pedalsettet med en sikringssplint. Denne har et låseklammer som du må bøye unna for å få ut splinten. Dette kan du føle med fingertuppen eller du kan slangemenneskere deg innunder der og se.

 

Var det jeg så i haynes også, men etter hva jeg kan se etter å ha slangemennesket megunder for å se er det kun en bolt som er"plombert" på hver side hvis du skjønner.. Var ikke noe splint som jeg kunne se.. :jegerdum:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Var det jeg så i haynes også, men etter hva jeg kan se etter å ha slangemennesket megunder for å se er det kun en bolt som er"plombert" på hver side hvis du skjønner.. Var ikke noe splint som jeg kunne se.. :jegerdum:

 

Den ser plombert ut. Men om du ser etter så legger du merke til at det går en "bøyle" over armen på pedalen/staget til BKF. Nå husker jeg nemlig litt bedre: Bøylen går på venstresida av armen, så du skal kunne få tak i andre enden på venstresida av bremsepedalen (helt øverst). Dette må så vippes opp.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

takker.. skal skru i morgen igjen så skal se om jeg finner ut av det :) hvis ikke spørr jeg igjen ;)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider



VACN 2018- Powered by Invision Community

Bli medlem
×

Viktig informasjon

Vi har plassert informasjonskapsler/cookies på din enhet for å kunne vise siden slik vi har utviklet den.
Godtar du ikke dette, må du avslutte bruken og forlate vårt nettsted, ellers vil VACN anta du aksepterer dette.